Jakub Béreš | Články / Reporty | 10.04.2016
Grime je původní britský žánr z počátku nulté dekády kombinující klubové taneční beaty spolu s explicitním rapem, jenž je označován za nejrealističtější ostrovní hudební hnutí od dob punku. Jde o hlas vyloučených periferií, které jsou převážně osídleny černošskou populací. Tyto hlasy dostaly větší prostor zhruba před deseti lety, kdy MCs jako Wiley nebo Dizzee Rascal (Mercury Prize 2003) zažívali své první komerční úspěchy. Žánrová bublina však začala splaskávat v době, kdy se výše zmiňovaní snažili marně proniknout z vrcholu ostrovních hitparád na americký kontinent.
Na doznívající generaci začátku nulté dekády navazují noví MCs. Tím nejvýraznějším je rapper a producent Skepta, kterému se povedlo restartovat svoji kariéru v momentu, kdy přestal dělat podbízivé hity atakující top desítky hitparád a vrhl se na agitační kousky. Jeho vlajkový hit nové vlny grimu Shut Down byl totiž přímou kritickou reakcí zavrhující vystoupení Kanyeho Westa na předminulých Brit Awards, kdy si na podium přizval řadu MCs, kteří v hlavním vysílacím čase vyvolali u řady televizních diváků strach a nejistotu. Britský časopis NME rázem ocenil skladbu Shut Down jako singl roku 2015 a tím dal prostor mladším jménům jako Stormzy nebo Novelist, kteří pokračují ve společenské kritice.
Stejně jako v Británii je i u nás grime upozaďován a není mu věnována patřičná pozornost. V médiích jsou protežováni umělci ohrazující se proti současným extremistickým náladám, viz včerejší vyhlašování Andělů, přitom většina z nich točí neangažované neutrální desky. Smack jako jediný dokáže ostré výroky zkombinovat s hudebním podkladem, příkladem může být píseň Kdo neskáče není Čech, kterou vydal po aféře z loňského sedmnáctého listopadu.
Smack záměrně přeskočil klasiku Iscream Dance, aby ve dvaceti minutách představil průřez svou tvorbou, kde vedle sebe postavil nové kousky o strachu ve společnosti z prosincové desky Sick a starší úderné typu Mosh Pit, během níž nebylo v prvních řadách bezpečno. Skepta navázal na davové šílenství a po českém plnohodnotném předkrmu naservíroval ještě výživnější hlavní chod. Zlověstný britský rap dokonale padnul do servírovaných beatů, které vždy ve správný čas ustoupily do pozadí, aby daly vyniknout umělcově přednesu jako v předposlední Top Boy. Zato v otvíráku That’s Not Me se nenechaly zahanbit a díky svému tanečnímu nádechu rozpohybovaly natěšený dav, který nevydechl až do závěrečné Shut Down. Tu následně odzpíval jednohlasně spolu s hvězdou večera, a tak opět smetl ze stolu otázku, jestli lze úspěšně kombinovat současné beaty se závažným sdělením.
Skepta (uk) + Smack
6. 4. 2015 MeetFactory, Praha
foto © Filip Kůstka
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Viktor Hanačík 07.11.2024
Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.