Shaqualyck | Články / Reporty | 25.03.2015
Každý začátek je těžký, jenže Veronika s Davidem nejsou žádní zelenáči. Veena sice patří minulosti, nicméně o „jejich druhé kapele“ Nod Nod už se nějaký ten pátek hovoří jako o jedné z největších nadějí domácí scény, a tak o nějaké nevyhranosti nemůže být řeč, tím méně o rozpacích či přehnaném ostychu před publikem, jehož řady se pomalu ale jistě rozrůstají. Není se co divit, jejich nenápadně vydaný debut Live from the Room snese nejpřísnější měřítka a forma kapely roste koncert od koncertu. Zkušeností mají na rozdávání, přesto si počínají skromně a s pokorou, vystupují přirozeně, bez přehrávání a rozmáchlých gest, která se k jejich intimní hudbě ani nehodí. Sympatičtější hudební pár abyste pohledali.
Středa večer není kdovíjak příhodný termín, naštěstí je Olomouc městem, jehož obyvatelstvo dlouhodobě vykazuje sklony ke kulturnímu vyžití, nemluvě o početné studentské enklávě, takže když se ve čtvrt na devět ozvaly první tóny By All Accounts, byl potemnělý sál Divadla hudby zaplněn z dobrých dvou třetin. Gradace tohohle kousku neměla chybu, na ploše několika minut se před námi odehrál celý příběh. Davidova zastřená recitace vytvářela přesnou protiváhu k Veroničině procítěné vokální zpovědi, která zněla soustředěně, naléhavě a navzdory hlasivkám vyztuženým Vincentkou silně i čistě. Už na desce má tahle věc neuvěřitelný drive, ale naživo jde o zážitek natolik intenzivní, že už po otvíráku jsem byl zralý na ručník. Black Water? Nevím proč, ale automaticky mi naskočili Massive Attack. Zavřené oči, magická hra s efekty a umně splétané smyčky zvučných riffů. Tolik udělátek pod sebou hned tak někdo nemá. V My Lost Child ustupoval přísný folkový nádech sugestivně nabalované repetici kytarových fines tak dlouho, až mozek podlehl zvonivé psychedelii a ztratil pojem o čase.
Bodavá balada Fixed in the Morning nás všechny rozebrala na součástky, balzámem na duši pak byla konejšivá rozprávka Fat Wizzard. Zasněná, podmanivá a nadýchaná jak peřina z ranní mlhy. Ema Brabcová promine, ale lepší hlas tady v současnosti prostě nemáme, snad s výjimkou Nod Nod, čímž se dostáváme zase na začátek. Jenže Kalle (ještě loni touhle dobou Kall) nejsou narychlo spíchnutým truc podnikem či bokovkou, jejímž úkolem je nanejvýš mírnit ponorkovou nemoc z působení v rozjeté pětičlenné „metalové“ formaci z Tábora. Jasně že by hravě zužitkovali basu i bicí, ale proč? Tahle hra je pro dva a během setu bylo znát, že nikoho dalšího nepotřebují. Na pódiu byli sami za sebe, jejich šuškání v pauzách mezi jednotlivými songy působilo roztomile a bezprostředně, prožívali každý takt, každý akord i sloku. Kouzlo okamžiku v praxi. Stačilo se zaposlouchat a na pár desítek minut nepozorovaně vyklouznout z okovů všední každodennosti, tohle je muzika ve své nejryzejší podobě. Lehce před devátou oznámil cover I´m Wainting Here od Davida Lynche, že čas se naplnil. Jenže potlesk ne a ne přestat. Dobře, tak ještě jeden přídavek a pak už honem do fronty k merchi, snad na nás ještě něco zbylo…
Kalle
18. 3. 2015, Divadlo hudby, Olomouc
foto © Kuba Olejník
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Viktor Hanačík 07.11.2024
Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.
Filip Peloušek 22.10.2024
Na druhé straně se starší, očekávající kopající beaty a moshpit, drží zatím u stěn s půllitry, snaží se přečkat útrapy čerstvé dospělosti: „Jak mám žít, aby to tak nebolelo?!“
Mišo Berec 22.10.2024
Unravel naberá naživo silné rozmery, kataklyzmatický zvuk gitár a synthov, sample a rytmy Jiřího Bendla vytvárajú pocit niečoho nadpozemského a vy tam chcete naskočiť tiež.
Akana 21.10.2024
Bargeld vůbec působil velmi vstřícně a uvolněně. V ničem nepřipomínal odměřeného pedanta, v jakého se někdy umí proměnit při rozhovorech s méně kompetentními novináři.