Články / Reporty

Krajinami proudů (The Necks)

Krajinami proudů (The Necks)

Tomáš Kaňka | Články / Reporty | 03.11.2018

Další rok, další řadovka, další pražský koncert. Australské trio The Necks, jednou více jazzové, jindy minimalistické a letos – na dvacáté řadovce Body – skoro až postrockové, se vrátilo do Paláce Akropolis. Z opakovaných žižkovských zastávek se už zjevně stala tradice, stejně jako je setrvale jedinečná hudba, kterou The Necks předvádí. Ta koncertní bývá takřka nezávislá na té aktuální studiové, nehrozilo tedy, že by trio rozbilo tradiční živou sestavu klavír – kontrabas – perkuse a v Akropoli se třeba objevila elektrická kytara, nečekaný tahoun letošního alba.

Nástroje připravené na pódiu domněnky potvrzují. Jako by se s nimi za poslední roky nepohnulo, obdobně jako s plným sálem a kapelním stylem, po dvaceti deskách už jen těžko zaměnitelným. Australané však svůj rukopis neustále aktualizují. Zůstávají u nepostradatelných technik – repetice, rituálnosti, ambientních náznaků –, prostřednictvím nichž budují kompozice různorodých poloh. Záleží na dominantním nástroji a způsobu, jakým ta která skladba dosáhne vrcholů a tich. Díky tomu, že i letošní živý set byl rozdělený do dvou polovin, oddělených přestávkou, mohly rozdílné cesty fungovat na sobě veskrze nezávisle.

Už první set, přibližně půlhodinový, naznačil síly The Necks. Okouzlující byla práce s dynamikou. Klavír, pro následující půlhodinu hlavní určovatel směru, koncert otevřel jemným nádechem, k němuž se postupně přidaly kontrabas a bicí. Basa si počínala zprvu nenápadně, postupně se ale stala hybatelem hrátek s intenzitou, mimo jiné i díky zapojenému efektu, který nástroji umožnil přejít do vypjatých zvukových ploch. Vše zastřešily perkuse, nikoli jazzové, ale budící dojem hloubavého ritu. Nebyla tu pro jazz typická rytmická nabroušenost, dominoval konstantní proud pracující s úzkou, zato intenzivně využívanou škálou zvuků. Zatímco perkuse vytvářely pro rozsáhlé krajiny zázemí, klavír je posouval dál – v plynulém proudu tónů vždy vykresloval jasně identifikovatelnou melodii, která procházela proměnami okolních harmonií a vlastními variacemi. Skladba tak neustrnula a mohla se vyvíjet dál, přes gradaci až do ticha, které ukončilo první část.

The Necks ale nejsou spolkem předvídatelných gradací, cesty jsou mnohem dobrodružnější, bez možnosti ptát se, kde budeme za chvíli a jak bude vypadat vrchol. Něco jako ohlašovaný vrchol u The Necks neexistuje, vládne improvizace. Během druhého setu přišlo hned několik stěžejních momentů. Skladbu otevřela basa s melodicky nelibým jazzovým motivem, klavír přidal přizvukování v nízkých polohách, metličkové bicí se vyhnuly ostrým beatům. A opět vývoj. Klavír se z doprovodné role postupně vymanil, prsty se na klaviatuře začaly přesouvat doprava, k výškám. Vlnění se naposledy probudilo naplno. Mohutná intenzita, údery činelu, a před utnutí šramotu ještě jedno hlučné zaběsnění basy. Poté už ticho. Sál na nohou, konec dobrodružství, v Akropoli však jistě ne naposledy.

Info

The Necks (aus)
24. 10. 2018 Palác Akropolis

foto © Tomáš Moudrý

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Útěk na čarodějnou horu (Stoned Jesus)

Marek Hadrbolec 31.10.2024

„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...

Kdo byla, je Miss Flower? (Emilíana Torrini)

Václav Valtr 28.10.2024

„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.

I wanna see you fucking dance! (Gurriers)

Veronika Tichá 27.10.2024

Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.

Lámání kostí i ducha (Pharmakon & co.)

Klára Šajtarová 25.10.2024

V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.

Až na krev (Dušan Vlk)

Filip Peloušek 22.10.2024

Na druhé straně se starší, očekávající kopající beaty a moshpit, drží zatím u stěn s půllitry, snaží se přečkat útrapy čerstvé dospělosti: „Jak mám žít, aby to tak nebolelo?!“

Život je zhluk náhod (The Ills & co.)

Mišo Berec 22.10.2024

Unravel naberá naživo silné rozmery, kataklyzmatický zvuk gitár a synthov, sample a rytmy Jiřího Bendla vytvárajú pocit niečoho nadpozemského a vy tam chcete naskočiť tiež.

Řád industriální písně (Einstürzende Neubauten)

Akana 21.10.2024

Bargeld vůbec působil velmi vstřícně a uvolněně. V ničem nepřipomínal odměřeného pedanta, v jakého se někdy umí proměnit při rozhovorech s méně kompetentními novináři.

Písně o lásce a radosti (Nick Cave & The Bad Seeds)

Jiří V. Matýsek 20.10.2024

„He's a ghost, he's a god / He's a man, he's a guru,“ zní verš z Red Right Hand. Nick Cave přijel dobře naladěn.

Zažehnout plamen (Jazz Goes To Town, 2024)

Veronika Miksová 17.10.2024

Přiřítila se okostýmovaná banda v dámských šatech, vyšívaných kabátech a objemných kožiších a spustila kombo free jazzu, tonálních experimentů a vlastních verzí moderní klasiky.

V úkrytu zvuku (A Place to Bury Strangers)

Martin Šmíd 16.10.2024

Wilson je s paličkami nastražená nad soupravou s ďábelským úsměvem na tváři, v níž se lesknou dva zlaté zuby. Ona ví, co přijde.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace