Martin Řezníček | Články / Reporty | 26.09.2016
Druhý křest alba Sides z produkce Metronome Blues se uskutečnil ve sklepním prostoru pražského Klubu FAMU. Kapela si pozvala hosty Wild Tides a Kill the Dandies!, jenom na ten křest nějak nedošlo…
První obsadili pódium Wild Tides. Jestli se dá jejich koncert popsat jedním slovem, tak je to punk. Výstřední leader Jakub Kaifosz – mimochodem vystoupil i v Brně ve formaci Lazer Viking – se v komunikaci s publikem omezuje většinou na pouhé čau, zbytek už je domlouvání se spoluhráči („Už můžem?“). Show je splašená, každá vteřina drahá a píseň někdy skončí dřív, než začne. Kapela ale funguje a je sexy, ať už hraje surf rock, garage punk, nebo osmdesátky.
Kill the Dandies! se na scéně objevili v roce 2007, z účinkujících tedy působí nejdéle, což jim zaručilo i největší množství fanoušků a nebouřlivější ovace. La Petite Sonja, blonďatá klávesačka/zpěvačka, mohla některým divákům podsouvat spojení Sonic Youth a poslech naznačil, že podobnost nebude čistě náhodná. Kill The Dandies! chvíli vyvolávali duchy rock and rollu a na moment nasedli do dostavníku letícího prérií, aby nakonec zaparkovali v potemnělé třicet let staré garáži. Koncert pokrytý závojem psychedelie, který ovšem dovoloval energii unikat mezi omámené posluchače, násobně překonal to, co můžeme slyšet na studiovkách kapely.
Hlavní aktéři Metronome Blues, v čele s Novozélanďanem Rhysem Braddockem, tady neměli takovou podporu jako předchozí band, ale i tak si Braddock pochvaloval dobrou návštěvu. Brněnská parta, stylově ukotvená v noise rocku, si už první křest, včetně polévání bohemkou, odbyla v Kabinetu Múz, takže došlo jen na představení alba prostřednictvím odehraných písní. V undergroundovém prostoru to bylo víc než adekvátní.
Metronome Blues i ve třech postavili zeď zvuku tak silnou, že by ji neprorazila ani mordorská beranidla, mohla být ale narušena jedním špatně zvoleným tónem. Nestalo se, a Braddock s českými spoluhráči ukázali, že i dnes zůstává síla tří elementů rocku (kytara-basa-bicí) nezměněna.
Jak se večer přibližoval ke svému konci, bylo tak strašně svůdné zavřít oči a nechat pod kůži pronikat kytarové plochy, které Braddock bohatě vybavený efektovými pedály a looperem skládal do vrstev tlustých jako zimní ponožky. Zvuk hlasitý, a přesto překvapivě křehký, zanechávající v uších vzdálené zvonění a v hrudi vzduchoprázdno po vyplaveném adrenalinu.
P.S.: Neví někdo, proč Braddock zpívá do dvou mikrofonů?
Metronome Blues, Kill the Dandies!, Wild Tides
23. 9. 2016, Klub FAMU, Praha
foto © Tereza Kunderová
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.