Martin Řezníček | Články / Reporty | 26.09.2016
Druhý křest alba Sides z produkce Metronome Blues se uskutečnil ve sklepním prostoru pražského Klubu FAMU. Kapela si pozvala hosty Wild Tides a Kill the Dandies!, jenom na ten křest nějak nedošlo…
První obsadili pódium Wild Tides. Jestli se dá jejich koncert popsat jedním slovem, tak je to punk. Výstřední leader Jakub Kaifosz – mimochodem vystoupil i v Brně ve formaci Lazer Viking – se v komunikaci s publikem omezuje většinou na pouhé čau, zbytek už je domlouvání se spoluhráči („Už můžem?“). Show je splašená, každá vteřina drahá a píseň někdy skončí dřív, než začne. Kapela ale funguje a je sexy, ať už hraje surf rock, garage punk, nebo osmdesátky.
Kill the Dandies! se na scéně objevili v roce 2007, z účinkujících tedy působí nejdéle, což jim zaručilo i největší množství fanoušků a nebouřlivější ovace. La Petite Sonja, blonďatá klávesačka/zpěvačka, mohla některým divákům podsouvat spojení Sonic Youth a poslech naznačil, že podobnost nebude čistě náhodná. Kill The Dandies! chvíli vyvolávali duchy rock and rollu a na moment nasedli do dostavníku letícího prérií, aby nakonec zaparkovali v potemnělé třicet let staré garáži. Koncert pokrytý závojem psychedelie, který ovšem dovoloval energii unikat mezi omámené posluchače, násobně překonal to, co můžeme slyšet na studiovkách kapely.
Hlavní aktéři Metronome Blues, v čele s Novozélanďanem Rhysem Braddockem, tady neměli takovou podporu jako předchozí band, ale i tak si Braddock pochvaloval dobrou návštěvu. Brněnská parta, stylově ukotvená v noise rocku, si už první křest, včetně polévání bohemkou, odbyla v Kabinetu Múz, takže došlo jen na představení alba prostřednictvím odehraných písní. V undergroundovém prostoru to bylo víc než adekvátní.
Metronome Blues i ve třech postavili zeď zvuku tak silnou, že by ji neprorazila ani mordorská beranidla, mohla být ale narušena jedním špatně zvoleným tónem. Nestalo se, a Braddock s českými spoluhráči ukázali, že i dnes zůstává síla tří elementů rocku (kytara-basa-bicí) nezměněna.
Jak se večer přibližoval ke svému konci, bylo tak strašně svůdné zavřít oči a nechat pod kůži pronikat kytarové plochy, které Braddock bohatě vybavený efektovými pedály a looperem skládal do vrstev tlustých jako zimní ponožky. Zvuk hlasitý, a přesto překvapivě křehký, zanechávající v uších vzdálené zvonění a v hrudi vzduchoprázdno po vyplaveném adrenalinu.
P.S.: Neví někdo, proč Braddock zpívá do dvou mikrofonů?
Metronome Blues, Kill the Dandies!, Wild Tides
23. 9. 2016, Klub FAMU, Praha
foto © Tereza Kunderová
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Viktor Hanačík 07.11.2024
Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.