Články / Reporty

Lepší později než nikdy (Death from Above)

Lepší později než nikdy (Death from Above)

Dominik Polívka | Články / Reporty | 23.08.2018

Po sedmnácti letech konečně dorazilo kanadské duo Death from Above i k nám. Premiéra proběhla v brněnském klubu Fléda, Praha si ji odbyla o den později. Okupace pražského Lucerna Music Baru? Chytří to vzali metrem, ti druzí se prodírali přecpaným Václavákem. Znáš svou historii?

Předskočili pražští Baro Chandel – máničky, stoner/psychedelie, nic nového pod sluncem, snový opar krájely tvrdší momenty. V jemných kytarových melodiích s výrazným chorusem vznikaly zajímavé momenty, plynulé obměny složitějších rytmů proložené nevtíravými sóly potěšily, zároveň neztrácely na hravosti. Stonerové pasáže jak z učebnice, čili s omezenou originalitou, navozovaly správně hutnou atmosféru. Skvělý zvuk, set zakončený dusotem bicích a stroboskopy.

Death from Above během svého hodinu a půl dlouhého programu zahráli téměř vše, co za dobu své existence složili. Postupnou gradací uvážlivě rozložených nových hardrockových skladeb si dvojice šetřila síly na starší, punkovější fláky. A dokonalá souhra potvrdila, že není třeba více nástrojů tam, kde funguje chemie fuzzové baskytary a úderných bicích.

Mladistvá energie je pryč, což bylo místy poznat na vokálu bubeníka Sebastiena Graingera, který se tam, kde měl přitlačit, držel zpátky (Freeze Me) a zřídkakdy se utrhl. Spádu skladeb to naštěstí tolik neuškodilo, převažovalo nadšení z charakteristického zvuku i rukopisu, z dancepunkových vypalovaček Turn It Out, Romantic Rights nebo You’re a Woman, I’m a Machine. Frajerský vibe plný endorfinu se objevoval a zase mizel, aby dal prostor rafinovanějším skladbám z poslední desky Outrage! Is Now (Holy Books, Outrage! Is Now), do nichž basák Jess Keeler improvizoval za pomocí efektů a syntezátoru. V těch chvílích Death from Above získávali zcela nový rozměr, který už nebyl živený pouze přímočarým drajvem. Mohla by to být jedna z možných budoucích cest…

Hudbu doplnila projekce střídající závodní, válečné i kreslené záběry archivního charakteru, jež tu více, tu méně korespondovaly s tím kterým songem. V mezičase skupina uštěpačně vtipkovala a nenásilně komunikovala s fanoušky, když nepochopenou story o neskutečném množství fastfoodů v Praze zachránil Grainger slovy: „Let‘s communicate through the music.“

Pohupující se kotel překvapily bolestivé stage divy dvou odvážlivců, které se tady příliš nehodily. Nepokoje u pódia pak dokonce vyústily v přerušení koncertu. „Take this drunk man out of here,“ vykázal Grainger nacamraného blbečka těsně před koncem setu. Přídavek se málem nekonal, pak se zdálo, že bude tak nějak vynucený. Ovšem publikem vyvolané noisepunkové rychty Dead Womb a Pull Out všechno zachránily a Death from Above se tu snad ukážou dříve než za další tři desky.

Info

Death from Above (ca) + Baro Chandel
21. 8. 2018 Lucerna Music Bar, Praha

foto: Tereza Kunderová

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Co to všechno stojí (Anki)

Filip Peloušek 17.11.2024

Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…

Temný půvab rapové poezie (Moor Mother & billy woods)

Viktor Hanačík 07.11.2024

Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.

Útěk na čarodějnou horu (Stoned Jesus)

Marek Hadrbolec 31.10.2024

„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...

Kdo byla, je Miss Flower? (Emilíana Torrini)

Václav Valtr 28.10.2024

„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.

I wanna see you fucking dance! (Gurriers)

Veronika Tichá 27.10.2024

Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.

Lámání kostí i ducha (Pharmakon & co.)

Klára Šajtarová 25.10.2024

V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.

Až na krev (Dušan Vlk)

Filip Peloušek 22.10.2024

Na druhé straně se starší, očekávající kopající beaty a moshpit, drží zatím u stěn s půllitry, snaží se přečkat útrapy čerstvé dospělosti: „Jak mám žít, aby to tak nebolelo?!“

Život je zhluk náhod (The Ills & co.)

Mišo Berec 22.10.2024

Unravel naberá naživo silné rozmery, kataklyzmatický zvuk gitár a synthov, sample a rytmy Jiřího Bendla vytvárajú pocit niečoho nadpozemského a vy tam chcete naskočiť tiež.

Řád industriální písně (Einstürzende Neubauten)

Akana 21.10.2024

Bargeld vůbec působil velmi vstřícně a uvolněně. V ničem nepřipomínal odměřeného pedanta, v jakého se někdy umí proměnit při rozhovorech s méně kompetentními novináři.

Písně o lásce a radosti (Nick Cave & The Bad Seeds)

Jiří V. Matýsek 20.10.2024

„He's a ghost, he's a god / He's a man, he's a guru,“ zní verš z Red Right Hand. Nick Cave přijel dobře naladěn.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace