blueskin | Články / Reporty | 05.10.2015
Dva roky nemusí v životě kapely znamenat skoro nic, jindy za tu dobu může původní projekt metamorfovat v něco úplně jiného. Tak jako v případě švédsko-dánské trojice Lust for Youth. Ta se v roce 2013 představila na kutnohorském festivalu Creepy Teepy ještě coby víceméně sólový projekt göteborského rodáka jménem Hannes Norrvide. První říjnový den se Lust for Youth vrátili, aby odehráli koncert v pražské MeetFactory už jako plnohodnotná kapela.
Večer otevřel Jakub Kaifosz se svým „bubblegum punkovým“ alter egem Boy Wonder & The Teen Sensations. Přes všechnu bizarnost Kaifoszova kabaretně rock’n’rollové one man show to bylo vlastně docela příhodné. Když už nic jného, tak to alespoň podtrhlo dekadentní linku přítomnou i v tvorbě hlavních hvězd. Vizuálně pak Kaifoszovy taneční kreace (pelvic thrust anyone?) představovaly protipól spíše statického vystoupení Lust for Youth.
Tleskalo se málo, spíš se nevěřícně zíralo a trpělivě čekalo, až Boy Wonder vyklidí pódium Norrvideově kohortě. Kdo chtěl, mohl si z koncertního sálu odskočit do protější galerie na výstavu Objektonomie: Ekonomie objektu. Díla izraelských a českých umělců tematizující předměty masové spotřeby se tak stala dalším dílkem skládačky dojmů z celého večera.
Lust for Youth nastoupili v záplavě barevných světel reflektorů, která představovala výzvu pro fotografy a působila jako plášť neviditelnosti čaroděje Viga z Arabely. Člověk se nemohl zbavit dojmu, že kapela patří k těm, které nutnost prezentovat svou tvorbu naživo spíš obtěžuje. Možná jde ale jen o způsob, jak přitáhnout pozornost návštěvníků koncertu k hudbě samotné.
Ta zněla v živém provedení mnohem syrověji než na loňské desce International. Zatímco na ní prosvětlovali Norrvide a spol. postpunkovou temnotu synthipopovou melodičností, živě se trojici dařilo vyvolávat ducha Joy Division tak úspěšně, až to chvílemi vypadalo, že místo pláště neviditelnosti sáhla po plášti cestovním a ten ji i s publikem přenesl do Manchesteru osmdesátých let. Velký podíl měl na téhle iluzi frontman Hannes Norrvide, který kombinoval skandinávskou odtažitost se strojově chladným projevem Iana Curtise.
A právě určitá studenost, která z kapely čišela, byla jedinou kaňkou jinak povedného večera. Po odehrání setu, postaveného převážně na skladbách z alba International, Lust for Youth beze slova zmizeli. Návštěvníky koncertu zanechali v rozpoložení, které se podle všeho příliš nelišilo od toho, ve kterém do MeetFactory přicházeli. Přes tuhle výtku ale patří dramaturgii klubu dík, že se do takto komerčně nejistého a nakonec zřejmě i prodělečného podniku pustila. Kdo ví, kdy se tenhle Vigův plášť otevře na Smíchově příště.
Lust for Youth (dk/swe) + Boy Wonder & The Teen Sensations
1. 10. 2015, MeetFactory, Praha
Kristina Kratochvilová 25.12.2024
Justice sice zestárli o jednadvacet let, v Max-Schmeling-Halle, kam jsme se přijeli podívat na show, kterou dovezou na Colours, to rozhodně vidět nebylo.
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.