Jolana Humpálová | Články / Profily | 03.07.2014
Řekněme si to na rovinu – Skandinávii se daří. Za posledních několik let dovedla vyslat do světa mnoho kvalitních hudebních projektů, z nichž některým se daří i na komerčním poli. V potaz vezměme švédskou Lykke Li, která se může schovat do šuplíku indie (ať už to znamená v dnešním světě cokoli), a její progres je jasně znát. Před pár lety znali jen fajnšmekři, v posledním roce ji pravidelně hrají ve Starbucksu ke kafi. Z dalších úspěšných lze jmenovat například The DØ, kteří se pilně připravují na podzimní evropské turné, nebo producenta Trentemøllera, jehož tvorbu můžete slyšet na červencových Colours of Ostrava. A u line-upu Ostravy zůstaňme, jmenovitě u dánské interpretky Karen Marie Ørsted, kterou můžete znát pod uměleckým jménem MØ.
MØ – v překladu panna (ve významu mladé a neposkvrněné duše). Pětadvacetiletá provokatérka žije z ironie a dává to najevo už svým jménem. Texty ani projev už tak nevinné nejsou, klipy MØ se pyšní nálepkou Parental Advisory a ve svých písních bez mrknutí oka zpívá „now I’m just your bitch, what the fuck” (Waste of Time) nebo „fuck it up and say I’ll get a hold of it“ (Pilgrim). Sama říká, že ji baví kontrast, který songy dohromady vytváří. Chvíli je křehkou mladou ženou, jindy zase pořádně naštvaná.
Když mluví o svých hudebních vzorech a odkud čerpá inspiraci, hned je jasné, kde se vzala její momentální image. Odmala zbožňovala Spice Girls, měla pěknou sbírku nálepek, pohledů, vlastnila dokonce i všech pět limited edition Spice Girls panenek. Nejvíc milovala Sporty Spice, nosila jen Adidas a sportovní oblečky. Pro dovršení vší té adorace nazpívala cover songu Say You’ll Be There, který je tisíckrát lepší než originál. Postupem času se přeorientovala na Sonic Youth a Yeah Yeah Yeahs. Karen O dala mladé MØ do vínku pořádnou dávku drzosti, Sonic Youth zase nespoutanost – umělecká osobnost byla skoro dotvořena. Ačkoli není ráda k nikomu přirovnávána, srovnání s Grimes, kanadským multižánrovým přízrakem, nebo Santigold ji naopak těší.
První EP vydal label Chess Club v roce 2013. Jmenovalo se Bikini Daze a pojímalo čtyři písně, mezi které patří i výsledek spolupráce s producentem Diplem. Odmyslete si jeho tvorbu v rámci geniální šílenosti Major Lazer, výsledný song je mnohem umírněnější, má název XXX 88, text o „něčem“ a nechá vyniknout dívčímu vokálu zpěvačky. S Diplem a jeho zmíněným dancehallovým projektem Major Lazer objela evropské turné, na které vzpomíná velmi ráda, stejně jako na jejich kooperaci. Podle vlastních slov si nejvíc váží jeho přístupu, tedy přístupu kreativního a otevřeného. Nic není nemožné, všechno se musí vyzkoušet. Kromě twerkování, jak sama říká.
Když je řeč o důležitých lidech v její kariéře, je nutno několikrát podtrhnout jméno možná nejdůležitější osoby, bez níž by slečna Ørsted zdaleka nebyla tam, kde je. Producent a kytarista Ronni Vindahl ji, podle vlastních slov, doplnil přesně tam, kde ona pokulhávala, a společně vytvořili první řádné album; No Mythologies to Follow spatřilo světlo světa v březnu tohoto roku. Na iTunes je zařazeno pod kolonku indie pop a silný vliv popu posledních dvou dekád dvacátého století je znát víc než kdy dřív, plynule se střídá něžná poloha s tou mírně agresivní.
MØ je cool. MØ dává jasně najevo, co si zrovna myslí, i kdyby to měl být vysoko zdvižený prostředník. Můžeme ji považovat za budoucnost nejen dánské produkce, ale electro hudby jako celku. Se svým svěžím dívčím projevem a inovativním přístupem k tvorbě jistě nezapadne do šedi hudebních dějin. Nakonec – sama by to ani nedovolila.
MØ (dk)
www.momomoyouth.com
Live: Colours of Ostrava, 17. - 20. 7. 2014, Dolní oblast Vítkovice, Ostrava
www.colours.cz
Jan Krejča 05.08.2024
Nepotlačovat emoce, touhy, ani chuť po zvukové dekonstrukci. Ve středu společně s Lakoon v Bike_Jesus.
Jiří Moravčík 08.07.2024
Tak jak ho podle něho Pánbůh umístil do nepatřičného těla, je mu těsné i flamenco a než by se jeho pravidly nechal omezovat, identifikuje se jako ex-flamenco. Letos na Colour…
Jan Krejča 29.06.2024
Každá osobnost bývá potomkem svého díla, každá osobnost bývá poměřována silou charizmatu. Ne každá však dosáhne ideální kumulace zkušenosti, přehledu a nadčasového přístupu v pozdějším věku.
redakce 22.03.2024
Hutné a pestré taneční rytmy doplňuje industriální produkce i jasně psychedelické poselství, daleko nejsou karibští experimentátoři a rukodělná elektronika Nyege Nyege.
redakce 21.03.2024
Projekt, za kterým stojí někdejší srbský kulturní publicista, bývalý člen noiserockové kapely Klopka za pionira a dua Pamba Vladimir Lenhart.
redakce 20.03.2024
Její rýmy vždy krájející správný beat s precizností skalpelu jsou jedním z nejvýraznějších exportních produktů Hakuna Kulala po boku dalších raperek jako MC Yallah.
redakce 20.03.2024
Pětice pokračuje v ADHD produkci scény okolo klubu Windmill (Black Midi, Squid), tamní kapely se nerozpakují mixovat téměř cokoli, co projde kolem nich.
redakce 19.03.2024
Fenomén anatolské psychedelie pronikl do širších kruhů před více než dekádou, skupiny jako Baba Zula jej prosadily mezi hudební fajnšmekry.
redakce 18.03.2024
Jejich improvizovaný, konfrontační způsob hraní v propojení s mluveným slovem je zbaven jakékoliv abstrakce a místo toho volí formu jasného, ritualistického apelu plného hněvu.
redakce 18.03.2024
Za jemnými elementy R&B, jazzu a neosoulu nasátými něžností a křehkostí na míru Lauryn Hill se skrývá prosté motto „be free. be kind“.