rionka | Články / Reporty | 25.03.2015
Celý život vyhledávám kapely s holkama. A pokud se taková objeví v Brně, ráda ji zajdu podpořit. Když jsem poprvé potkala Manon meurt, zaujala mě kombinace křehkého zpěvu a nezapomenutelné atmosféry, kterou kolem sebe šíří. Introspektivní, a přitom okouzlující prezentace čtyř přátel z Rakovníka upomíná na devadesátkovou éru britského a francouzského shoegazu (včetně stydlivých pohledů na špičky a téměř nulového kontaktu s publikem). "Come with me tonight, I can bring the light," vyzývá zpěvačka Káťa posluchače za mikrofonem omotaným šňůrou zářivých žároviček. Tohle jméno je rozhodně sázkou na jistotu, doufám, že si je lidi pořádně zapamatují.
Večer v brněnském Kabinetu múz si pohrával se symbolikou světýlek a žárovek už od začátku. Psychocandy, tříčlenné indie rockové kapele ze Znojemska, dělalo na pódiu společnost sedm žárovek visících ze stropu. Tihle kluci vystoupili s Manon meurt v Brně už v lednu 2014. Při hraní na sebe dělají obličeje, vyměňují si nástroje a vtipkují s publikem. Dříve jsem je nijak zvlášť nezaregistrovala, ale během posledního roku si vyvinuli obdivuhodnou schopnost přijít a vesele vás nakopnout energickou kytarovou linkou. Pozitivní otvírák; pokud někdo ještě uvažoval, že ze sálu uteče, po téhle kapele to vzdal.
J (Jéčko) a Cold Cold Nights působili po přímočarém vystoupení první kapely jako černá skříňka se čtyřmi zámky a trumpetou. Nikdo netušil, co vlastně čekat. A všude byla tma. První tři skladby odehrál jen zpěvák s kytarou, osamělý samotář na osamělé cestě, osvětlený jedinou z oněch sedmi žárovek, znepokojivě pomalu se rozžínající a rychle pohasínající... Teprve postupně se začaly jedna za druhou rozsvěcet i ostatní: nejprve ta nad hlavou trumpetisty, pak i nad ostatními členy kapely, kteří se vynořili z šera. Trumpeta dohrála svůj part a žárovka postupně pohasla. Pak se znovu rozzářila, zatímco vedlejší teprve slabě žhnula. A tak pořád dokola.
Příchozí si sedali na zem a pozorovali představení. Show se postupně rozvíjela, sem tam problikly reflektory, na pódium se vyhrnula mlha. Byl to zvláštní kříženec folkového koncertu s avantgardním divadelním představením. Přitom jsem vnímala přátelskou atmosféru, jako bychom v divadle seděli jen tak s kamarády. A ono to tak vlastně i bylo. Pořád nevím, jakou symboliku mají Cold Cold Nights, ale je dobré je vidět.
Manon meurt už od prvních tónů obklopovala světýlka a kotouče dýmu a tak to bylo správně. Kapela působí v prostředí tzv. "českého rybníčku" asi jako ranní opar nad zamrzlým jezerem: nemůžete si sáhnout, je to tak zvláštně chladné... a funguje to dokonale. Já miluju kapely, co si povídají, sahají na fanoušky a skáčou do lidí - ale tihle čtyři dokážou dostat posluchače do tranzu pouze tím, že stojí v koutku a produkují melodický hluk. Ohromné je, jak spolu jednotlivé vrstvy hluku korespondují, v hlavě mi celou dobu rezonovalo slovo "průzračný", a ano, přesně tak to zní. Káťa má něžný vokál, Vojtěch má výraznou kytaru, ale muzikanti se nikdy nepřekřikují, každý má svůj prostor. Skladby jsou poskládány z průsvitných vrstev. Stejně jako ten večer - děkuji kapelám, pořadateli i tomu, kdo rozsvěcel žárovičky.
Manon meurt + J&Cold Cold Nights + Psychocandy
21.3.2015, Kabinet Múz, Brno
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.