Články / Reporty

Manon meurt v Kabinetu múz: světýlka a dým

rionka | Články / Reporty | 25.03.2015

Celý život vyhledávám kapely s holkama. A pokud se taková objeví v Brně, ráda ji zajdu podpořit. Když jsem poprvé potkala Manon meurt, zaujala mě kombinace křehkého zpěvu a nezapomenutelné atmosféry, kterou kolem sebe šíří. Introspektivní, a přitom okouzlující prezentace čtyř přátel z Rakovníka upomíná na devadesátkovou éru britského a francouzského shoegazu (včetně stydlivých pohledů na špičky a téměř nulového kontaktu s publikem). "Come with me tonight, I can bring the light," vyzývá zpěvačka Káťa posluchače za mikrofonem omotaným šňůrou zářivých žároviček. Tohle jméno je rozhodně sázkou na jistotu, doufám, že si je lidi pořádně zapamatují.

Večer v brněnském Kabinetu múz si pohrával se symbolikou světýlek a žárovek už od začátku. Psychocandy, tříčlenné indie rockové kapele ze Znojemska, dělalo na pódiu společnost sedm žárovek visících ze stropu. Tihle kluci vystoupili s Manon meurt v Brně už v lednu 2014. Při hraní na sebe dělají obličeje, vyměňují si nástroje a vtipkují s publikem. Dříve jsem je nijak zvlášť nezaregistrovala, ale během posledního roku si vyvinuli obdivuhodnou schopnost přijít a vesele vás nakopnout energickou kytarovou linkou. Pozitivní otvírák; pokud někdo ještě uvažoval, že ze sálu uteče, po téhle kapele to vzdal.

J (Jéčko) a Cold Cold Nights působili po přímočarém vystoupení první kapely jako černá skříňka se čtyřmi zámky a trumpetou. Nikdo netušil, co vlastně čekat. A všude byla tma. První tři skladby odehrál jen zpěvák s kytarou, osamělý samotář na osamělé cestě, osvětlený jedinou z oněch sedmi žárovek, znepokojivě pomalu se rozžínající a rychle pohasínající... Teprve postupně se začaly jedna za druhou rozsvěcet i ostatní: nejprve ta nad hlavou trumpetisty, pak i nad ostatními členy kapely, kteří se vynořili z šera. Trumpeta dohrála svůj part a žárovka postupně pohasla. Pak se znovu rozzářila, zatímco vedlejší teprve slabě žhnula. A tak pořád dokola.

Příchozí si sedali na zem a pozorovali představení. Show se postupně rozvíjela, sem tam problikly reflektory, na pódium se vyhrnula mlha. Byl to zvláštní kříženec folkového koncertu s avantgardním divadelním představením. Přitom jsem vnímala přátelskou atmosféru, jako bychom v divadle seděli jen tak s kamarády. A ono to tak vlastně i bylo. Pořád nevím, jakou symboliku mají Cold Cold Nights, ale je dobré je vidět.

Manon meurt už od prvních tónů obklopovala světýlka a kotouče dýmu a tak to bylo správně. Kapela působí v prostředí tzv. "českého rybníčku" asi jako ranní opar nad zamrzlým jezerem: nemůžete si sáhnout, je to tak zvláštně chladné... a funguje to dokonale. Já miluju kapely, co si povídají, sahají na fanoušky a skáčou do lidí - ale tihle čtyři dokážou dostat posluchače do tranzu pouze tím, že stojí v koutku a produkují melodický hluk. Ohromné je, jak spolu jednotlivé vrstvy hluku korespondují, v hlavě mi celou dobu rezonovalo slovo "průzračný", a ano, přesně tak to zní. Káťa má něžný vokál, Vojtěch má výraznou kytaru, ale muzikanti se nikdy nepřekřikují, každý má svůj prostor. Skladby jsou poskládány z průsvitných vrstev. Stejně jako ten večer - děkuji kapelám, pořadateli i tomu, kdo rozsvěcel žárovičky.

Info

Manon meurt + J&Cold Cold Nights + Psychocandy
21.3.2015, Kabinet Múz, Brno

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Co to všechno stojí (Anki)

Filip Peloušek 17.11.2024

Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…

Temný půvab rapové poezie (Moor Mother & billy woods)

Viktor Hanačík 07.11.2024

Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.

Útěk na čarodějnou horu (Stoned Jesus)

Marek Hadrbolec 31.10.2024

„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...

Kdo byla, je Miss Flower? (Emilíana Torrini)

Václav Valtr 28.10.2024

„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.

I wanna see you fucking dance! (Gurriers)

Veronika Tichá 27.10.2024

Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.

Lámání kostí i ducha (Pharmakon & co.)

Klára Šajtarová 25.10.2024

V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace