Články / Reporty

Mariam the Believer a obrácená frustrace

Mariam the Believer a obrácená frustrace

Tereza Tůmová | Články / Reporty | 27.02.2014

Mám napsat report z koncertu, co je dneska v Akropoli. Fakt se mi tam nechce, řikám si celej den, jak to nejlíp zrušit. Moje nemoc, moje porucha mi zatlouká hřebíky do lebečních švů, snaží se vypáčit poslední kusy mý plesnivý duše. Mlýnský kameny mi rozedíraj plíce, cáry svalů v křeči mi sotva dovolej dýchat. Kdože to hraje? Kittchen, v životě jsem od něj nic neslyšela, ale jeden čas byl fajnovej hype o něm psát. Přečetla jsem si dva rozhovory s Mariam Wallentin a zjistila, že je to další audiofilní workoholička. Nějakej song z jejího sólo debutu je prej hrozně slavnej. Viděla jsem klip, sedm minut tam kope díru jako kus hrobu, ale muziky jsem si nevšimla.

Sedím tady u stolečku, brácha říká, on to zná, tyhle stolečky tady skládá, že je dávaj, když je na pořadu ambient. A taky těch dvacet lidí kolem mě nevypadá tak osaměle. Ale už zhasínáme, akce, je tu chlápek s maskou a má bubeníka. Dneska je to akusticky a k tý stolečkový atmosféře to docela sedí. Český autory jsem dlouhý roky odmítala, čeština v muzice je příliš intimní. Zlomit tenhle blok se podařilo. Teď mě ale zajímá, jakej sociální experiment nebo konstrukt má být vytrvalý vystupování v masce v momentě, kdy se autor na pódiu emocionálně zcela otevírá. Publikum spořádaně tleská, ztuhle sleduje. Cítím romantizující nádech nostalgie a pak Kittchen vytáhne novinky, tohle prý neznáme. Líbí se mi nejvíc tahle tenzní, potemnělá Sestra. Gradace se objevuje pomaličku a závěr všechno rozpráší, konečně je muziky plný podium, nikdo už není ztracenej, hřebíky jsou kratší.

Oh, Mariam, čarodějko smyslů. Ukazuje se, že stolečky jsou chybou dramaturgie a má skepse omylem, tohle je muzika, na kterou se má tančit! Lidí je najednou spousta, hvízdání a potlesk vytváří skromný úsměv zpěvačky. Kapela, klávesák, basák a bubeník jsou dostatečně výrazní, ale všechna pozornost se opírá o Mariam. Zvládá fantastické přechody, ne nadarmo si nedávno střihla operu v Londýně, vokální rozsah v kombinaci se sebevědomím projevu unáší myšlenky do růžové mlhy efektů. Netradiční střih songů, změny rytmu i hlasová kouzla, všechno se spojí ve svébytné vystoupení, Mariam si věří a díky létům strávených na turné dostáváme nadstandardní prožitek, ve spojitosti se zvukem, na Akropoli netradičně dobrým, rozkoš. Vynutíme si přídavek. Odcházím, zklidněná bez frustrace, a přeju si ještě jednou. Rewind/play/bravo.

Info

Mariam the Believer (swe) + Kittchen
25. 2. 2014, Palác Akropolis, Praha

foto © Kateřina Motýlová

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

CTM II.: Berghain trochu jinak

Vojta Chmelík 03.02.2025

Před Berghainem jsme si ale všichni rovni. Není to tak dávno, co skrz jeho dveře nebylo dopřáno projít ani nejbohatšímu muži světa.

Nejlepší texty Full Moonu 2024: To, co léčí (Sonic Herbalism)

Alžběta Sadílková 31.01.2025

Nový projekt Václava Havelky se soustředí na regionální léčivé rostliny a jejich sílu. Účelem má být zvýšení povědomí o potenciálu bylin a výzva k větší všímavosti a citlivosti k přírodnímu…

CTM I: Večery v krematoriu

Vojta Chmelík 29.01.2025

Přelom ledna a února je v Berlíně spjatý s depresí, s počasím, které lavíruje na škále od šedé mlhy a deště po bílou mlhu… a déšť.

Nejlepší texty Full Moonu 2024: Návrat k primárním pudům (AfrikaBurn)

Kristina Kratochvilová 29.01.2025

Seskupení cestovatelů z celého světa uprostřed jihoafrické pouště vlnících se v rytmech elektronické hudby může působit jako elitářský, nemravný, drogový večírek.

Nejlepší texty Full Moonu 2024: Venite a casa! (Hudební scéna v Buenos Aires)

Krištof Budke 27.01.2025

Scéna v Buenos Aires očima zakladatele uměleckého webmagazínu Swine Daily.

Nejlepší texty Full Moonu 2024: Děti, které nesměly dospět (Disneyho dětské hvězdy)

Julia Pátá 27.01.2025

Na Cyrus se během několika let po opuštění vydavatelské stáje Disney Music Group, která si na adolescentních celebritách postavila jeden z hlavních zdrojů příjmu, svalila lavina kritiky.

Přátelství, co nestárne (Justice)

Kristina Kratochvilová 25.12.2024

Justice sice zestárli o jednadvacet let, v Max-Schmeling-Halle, kam jsme se přijeli podívat na show, kterou dovezou na Colours, to rozhodně vidět nebylo.

V samotách i v davu (Letní kapela)

Tomáš Jančík 15.12.2024

„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.

Sonda za obzor

Viktor Hanačík 11.12.2024

Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...

Čočkový dortík (Blixa Bargeld & Teho Teardo)

Viktor Palák 08.12.2024

Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace