Tereza Tůmová | Články / Reporty | 27.02.2014
Mám napsat report z koncertu, co je dneska v Akropoli. Fakt se mi tam nechce, řikám si celej den, jak to nejlíp zrušit. Moje nemoc, moje porucha mi zatlouká hřebíky do lebečních švů, snaží se vypáčit poslední kusy mý plesnivý duše. Mlýnský kameny mi rozedíraj plíce, cáry svalů v křeči mi sotva dovolej dýchat. Kdože to hraje? Kittchen, v životě jsem od něj nic neslyšela, ale jeden čas byl fajnovej hype o něm psát. Přečetla jsem si dva rozhovory s Mariam Wallentin a zjistila, že je to další audiofilní workoholička. Nějakej song z jejího sólo debutu je prej hrozně slavnej. Viděla jsem klip, sedm minut tam kope díru jako kus hrobu, ale muziky jsem si nevšimla.
Sedím tady u stolečku, brácha říká, on to zná, tyhle stolečky tady skládá, že je dávaj, když je na pořadu ambient. A taky těch dvacet lidí kolem mě nevypadá tak osaměle. Ale už zhasínáme, akce, je tu chlápek s maskou a má bubeníka. Dneska je to akusticky a k tý stolečkový atmosféře to docela sedí. Český autory jsem dlouhý roky odmítala, čeština v muzice je příliš intimní. Zlomit tenhle blok se podařilo. Teď mě ale zajímá, jakej sociální experiment nebo konstrukt má být vytrvalý vystupování v masce v momentě, kdy se autor na pódiu emocionálně zcela otevírá. Publikum spořádaně tleská, ztuhle sleduje. Cítím romantizující nádech nostalgie a pak Kittchen vytáhne novinky, tohle prý neznáme. Líbí se mi nejvíc tahle tenzní, potemnělá Sestra. Gradace se objevuje pomaličku a závěr všechno rozpráší, konečně je muziky plný podium, nikdo už není ztracenej, hřebíky jsou kratší.
Oh, Mariam, čarodějko smyslů. Ukazuje se, že stolečky jsou chybou dramaturgie a má skepse omylem, tohle je muzika, na kterou se má tančit! Lidí je najednou spousta, hvízdání a potlesk vytváří skromný úsměv zpěvačky. Kapela, klávesák, basák a bubeník jsou dostatečně výrazní, ale všechna pozornost se opírá o Mariam. Zvládá fantastické přechody, ne nadarmo si nedávno střihla operu v Londýně, vokální rozsah v kombinaci se sebevědomím projevu unáší myšlenky do růžové mlhy efektů. Netradiční střih songů, změny rytmu i hlasová kouzla, všechno se spojí ve svébytné vystoupení, Mariam si věří a díky létům strávených na turné dostáváme nadstandardní prožitek, ve spojitosti se zvukem, na Akropoli netradičně dobrým, rozkoš. Vynutíme si přídavek. Odcházím, zklidněná bez frustrace, a přeju si ještě jednou. Rewind/play/bravo.
Mariam the Believer (swe) + Kittchen
25. 2. 2014, Palác Akropolis, Praha
foto © Kateřina Motýlová
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.