Jakub Béreš | Články / Reporty | 16.08.2018
Fungují od roku 2002, vydali pět desek, ale teprve teď přijeli brooklynští Grizzly Bear i do Prahy, aby zde představili loňskou nahrávku Painted Ruins. Příznivci psychedelického popu a sofistikovaného indie rocku z minulé dekády ji vydali po pětileté odmlce, během které se nejenom hudební svět změnil. A Grizzly Bear dnes více než kdy dříve reagují na toxickou situaci v rodné Americe, jak současný stav pojmenoval mozek formace Ed Droste.
Před kapelou, která prožívala své zlaté časy na přelomu minulé dekády, se předvedla zapomenutá česká indie hvězda nultých let Khoiba, která se vrátila po několikaleté odmlce. Jejich vystoupení sice doprovázel downtempový chlad, hlas zpěvačky Emy Brabcové mu ale dodával něco živočišného a pulzujícího. Takřka učebnicová ukázka toho, jak se dělal melancholický elektronický pop před téměř patnácti lety, vypadala povětšinou jako oživlá expozice z muzea hrající na melancholickou notu. Oproti tomu energie muzikantů působila nadčasově a stále dokázala uhranout. Khoiba neztratila ani po letech naléhavost a schopnost vtáhnout do svého vlastního světa.
Hned při prvním rozsvícení zdobené pomačkané plachty, připomínající vstup do jakési surreálné jeskyně, bylo jasné, že Grizzly Bear promýšlí vše do nejmenšího detailu a jejich preciznost bude znát i z každého hudebního tahu. I to, co se zdá jako obyčejné, může být ve výsledku pompézní. I když se Roxy po první sadě písní pomalu začínalo vlnit do hřejivé souhry vokálů, koncert se zasekl, jako by Grizzly Bear hráli jednu píseň pořád dokola.
Jak Grizzly Bear servírovali jeden song za druhým, začala se z jejich koncertu vytrácet prvotní jiskra, kterou neudrželo při životě ani nadšení z klubové zastávky během festivalové sezony. Droste sice několikrát zmínil, jak je rád, že se konečně podíval do Prahy, kterou vždycky chtěl navštívit, ale ze samotných písní to znát nebylo. Šťávu navíc nedodaly ani největší hity Two Weeks a Yet Again, ze kterých zbyla jenom chvilka nadšení u známých melodií v refrénech, aby pak i ty největší hity společně s celou druhou půlkou vyšuměly do prázdna. Jediné, co se během necelé hodiny a půl v Roxy měnilo, byly barvy na plachtě za hudebníky, která nakonec působila akčněji než hudba samotná. Psychedelický pop americké kapely klouzal po povrchu a naživo nedokázal být tak opojný, jako to umí z nahrávek.
Grizzly Bear (us) + Khoiba
14. 8. 2018 Roxy, Praha
foto © Filip Kůstka
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.