Viktor Hanačík | Články / Reporty | 29.09.2023
V pražském Divadle Archa se odehrálo představení v rámci festivalu Lunchmeat, který má na tuzemské scéně zvláštní postavení díky svým progresivním elektronickým vystoupením, živým audiovizuálním setům a dlouholeté historii na poli nových médií. Představení Hakanaï dua digitálních umělců Claire Bardainne & Adrien Mondot jedinečným způsobem navazuje na minulé eventy s pohybovým elementem, v nichž choreografie prostupuje výraznou audio-vizuální instalací.
Hakanaï (v japonštině dávný výraz pro pomíjivost snu a člověka) tematicky staví na přechodných stavech mysli, křehké hranici snu a skutečnosti, zpracování pak na výrazné taneční choreografii, rozvíjející se v imerzivním prostředí krychle, a původní zvukové partituře. Publikum, které tvořili převážně mladí nadšenci a studenti současného umění, sedělo ze tří stran sálu. Na čtyřech průsvitných plátnech se objevovaly obrazce a symboly bez zjevného klíče. K tomu neosvětlený stůl s laptopy a nástroji v rohu, na pozadí ambientní šum, pradávný gong v dálce.
Performerka vstoupila oděna v bílém. Její pohyby ovlivnily vizuální pole pláten, prchavost reálných záběrů se prolínala s digitálními kreacemi. Choreografie pohybů se vyvíjela od pomalé sublimní k chaotické, od prvků kung-fu přes hybridní těkavé záchvěvy končetin ke statickým pozicím vycházejících z východních učení. Zvuk byl stavěný z minimalistických beatů, mezi tím struny a ambientní plochy. Basové frekvence doplňovaly zužující se světelné průzory, ostré perkuse fungovaly v kontextu dalších složek. Synergie.
Náhle se snesl závoj polygonů hvězdných konstelací, katarzní světelný déšť padající z nebe černého plátna působil křehce a objevně zároveň. Byl v tom cítit předobraz lucidní cesty, mentálního kolapsu, ztráty vědomí, iluzí i přerodu identity. Vše podpořené pohybovou grácií beze slov, v tom byl tanec mimořádně působivý. „Obrazy odhalují, co leží na pokraji představ a reality,“ píšou tvůrci ke své performance, která působí aktuálně díky interaktivnímu přesahu a subtilní taneční choreografii, strádá jen co se týče výraznějšího zvukového designu. Hakanaï, deset let staré, čtyřicetiminutové dílo, představilo nesnadno uchopitelný počin hypermoderny. Chyběl v něm živý instrumentální hudební doprovod jako v navazujícím projektu Équinox, přesto zanechal diváky v úžasu nad mnohovrstevnou interpretací, ať už fragmentů, nebo celku.
Lunchmeat Festival: Hakanaï by Claire B Adrien M
27. 9. 2023 Divadlo Archa, Praha
foto © Claire B a Adrien M
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Viktor Hanačík 07.11.2024
Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.
Filip Peloušek 22.10.2024
Na druhé straně se starší, očekávající kopající beaty a moshpit, drží zatím u stěn s půllitry, snaží se přečkat útrapy čerstvé dospělosti: „Jak mám žít, aby to tak nebolelo?!“
Mišo Berec 22.10.2024
Unravel naberá naživo silné rozmery, kataklyzmatický zvuk gitár a synthov, sample a rytmy Jiřího Bendla vytvárajú pocit niečoho nadpozemského a vy tam chcete naskočiť tiež.
Akana 21.10.2024
Bargeld vůbec působil velmi vstřícně a uvolněně. V ničem nepřipomínal odměřeného pedanta, v jakého se někdy umí proměnit při rozhovorech s méně kompetentními novináři.
Jiří V. Matýsek 20.10.2024
„He's a ghost, he's a god / He's a man, he's a guru,“ zní verš z Red Right Hand. Nick Cave přijel dobře naladěn.