Jakub Béreš | Články / Reporty | 19.06.2016
Moderat avizovali stominutovou show, v takovém případě by se mohli obejít bez supportu. Alespoň by diváci měli méně času na vydýchání vzduchu v útrobách paláce… Jenže večer otevíral se svým našláplým setem londýnský producent Lone. Mix techna a houseu byl příliš rozmáchlý a agresivně roztěkaný a hodil by se spíš na potenciální afterparty, Lone vůbec neladil s estetikou hlavní hvězdy a zůstal velkou částí publika nepochopen.
Nad scénou se objevil nápis: „Moderat is a very dark show… please do not use flash or light…“ Netrvalo dlouho a celý sál ztichl a ponořil se do tmy, pódium zalila hustá mlha, za níž jsme tušili tři černé siluety. Pozvolný, přesto impozantní nástup doprovázely tóny skladby Ghostmother, která se jako jediná obešla bez výrazných projekcí, jež byly spolu s lasery a světly nedílnou součástí všech položek setlistu. Každý jeden track měl specifický vizuální doprovod, jednou to byly útržky klipů, jindy vesmírné prostory. Celé to působilo pomíjivým wow efektem, který ztrácel na vtipu s každou další skladbou, jejíž vizuál si uzurpoval přílišnou pozornost a ve výsledku tupil smysly a zabraňoval ponoru do intimně snové, leč taneční hudby.
Celá show nejlépe fungovala v úvodu. Druhý A New Error, jeden z nejsvižnějších hitů skupiny, rozpohyboval Velký sál Lucerny dirigovaný párem rukou, které tancovaly za skupinou. Minimalistická Let in the Light udržela bublající atmosféru pod pokličkou, aby pak mohl prostor vybuchnout s prvním refrénem letošního hitu Reminder. Následné táhnoucí se vokální pasáže pomohla nabourat taneční úprava singlu Running nebo remix skladby Abandon Window producenta Jona Hopkinse.
fotogalerii z koncertu sledujte zde
Zaměnitelné projekce získaly smysl v první třetině přídavku, u singlu Bad Kingdom. Ohraná skladba, díky které si skupina získala nejednoho fanouška, byla doprovázena přesně načasovanými repetitivními útržky z epického komiksového klipu. Dohromady sice nevysvětlily načrtlou zápletku, zato připravily sál na nejzajímavější píseň z nové desky, kterou je instrumentální The Fool. Sascha Ring aka Aparat vzal během ní do ruky i kytaru a tu neodložil ani u dalšího přídavku Intruder, který nabídl animaci dívky s ostrým pohledem z obalu poslední desky III, což vyznělo ploše a zbytečně.
Současná podoba Moderat se starým fanouškům nezavděčila, ať už kvůli dlouhým vokálním slokám nebo vypočítavé vizuální show, která budila neosobní dojem. Berlínská trojice překonala své alternativní kořeny a dnes je spíš sofistikovanější komerční taneční hudbou. Sice se snaží, aby jejich živáky navozovaly klubovou atmosféru, ale jejich produkt nechápe, že v klubech to dnes už vypadá a hlavně zní jinak – uvolněně a otevřeně.
Moderat (de) + Lone (uk)
16. 6. 2016, Lucerna velký sál, Praha
foto © Filip Kůstka
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.