Články / Reporty

Mše (Leonarda Bernsteina) nadčasová i rozporuplná

Mše (Leonarda Bernsteina) nadčasová i rozporuplná

Martin Řezníček | Články / Reporty | 28.11.2018

Kněz tančící na oltáři či polonahé mužské postavy svévolně šplhající a věšící se na dřevěné kříže. To jsou scény, které v publiku při prvním uvedení Mše Leonarda Bernsteina v roce 1971 vzbuzovaly velké emoce, ba rozhořčení. Dnes, po téměř padesáti letech, už nemohou podobné výjevy šokovat, hra samotná ovšem stále dokáže vyvolat zjitřené pocity. A řečeno zcela upřímně, jsou to pocity nejednoznačné...

Spektakulární představení, které i přes zredukovaný ansámbl čítá kolem stovky účinkujících, je postaveno na propracovaných melodiích kombinujících klasickou hudbu, jazz a rock a velmi přesvědčivých výkonech Vojtěcha Dyka v hlavní roli Celebranta i ostatních sólistů a sborů. Libreto kombinuje angličtinu a latinu, občas také češtinu, což působí místy až úsměvně. Střídání jazyků jde ruku v ruce se střídáním stylů a nálad. Zábavné a strhující části přikovávají diváka k židli, pak ale děj zpomalí ve zdlouhavých a pro nezasvěceného také nesrozumitelných pasážích, kdy se dostavuje pocit, že mu v příběhu něco uniká. Do jisté míry je tím stupňováno napětí, do stejné míry je to frustrující. Přes velkolepé pojetí a obsazení pak nejsilněji působí části, kdy je Celebrant téměř sám, například když dává průchod svým pochybnostem stran víry a procítěným falzetem zpívá do ztichlého sálu otčenáš.

Zdrojem pohybností je mu přitom druhá nejvýraznější část obsazení "Street chorus", ztělesňující cynismus moderního světa; sbor je navíc doplňován, či dokonce zastiňován projekcemi promítanými na nesymetricky rozmístěných obrazovkách. Ty ukazují na problémy současné společnosti, a to ve velké šíři: konzum, plýtvaní, chamtivost, dětská práce, epidemie, devastace životního prostředí, kruté zacházeni se zvířaty, demagogie, násilí, fundamentalismus. Obrazů je takové množství, že téměř uniká podstata, zda je důležitější imprese, nebo sdělení. Není ani jasné, jestli se nám autoři inscenace snaží naznačit nějaké řešení nebo jen poukazují jinými prostředky na definovaný problém.

Mladý kněz nachází východisko ve víře v Boha, ve víře, která obrací hříšníky a učí milovat své bližní. Mezi řádky pak lze vyčíst, že řešením může být i hledání upřímnosti a lásky v sobě samém a k sobě samému, a především pak odmítnutí ignorance a přivírání očí nad problémy, které se nás zdánlivě netýkají. To je poselství, které do hry vložil už Bernstein. V inscenaci je díky naléhavým videoprojekcím uchopeno poněkud brutálněji, čímž je zastřen důraz na jednotlivce. Přes celkovou rozporuplnost však není zastřeno to, jak nadčasové, i když posluchačsky náročné veledílo Mše Leonarda Bernsteina představuje.

Info

Leonard Bernstein: Mass
26. 11. 2018, Forum Karlín, Praha

foto © Tino Kratochvil

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Útěk na čarodějnou horu (Stoned Jesus)

Marek Hadrbolec 31.10.2024

„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...

Kdo byla, je Miss Flower? (Emilíana Torrini)

Václav Valtr 28.10.2024

„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.

I wanna see you fucking dance! (Gurriers)

Veronika Tichá 27.10.2024

Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.

Lámání kostí i ducha (Pharmakon & co.)

Klára Šajtarová 25.10.2024

V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.

Až na krev (Dušan Vlk)

Filip Peloušek 22.10.2024

Na druhé straně se starší, očekávající kopající beaty a moshpit, drží zatím u stěn s půllitry, snaží se přečkat útrapy čerstvé dospělosti: „Jak mám žít, aby to tak nebolelo?!“

Život je zhluk náhod (The Ills & co.)

Mišo Berec 22.10.2024

Unravel naberá naživo silné rozmery, kataklyzmatický zvuk gitár a synthov, sample a rytmy Jiřího Bendla vytvárajú pocit niečoho nadpozemského a vy tam chcete naskočiť tiež.

Řád industriální písně (Einstürzende Neubauten)

Akana 21.10.2024

Bargeld vůbec působil velmi vstřícně a uvolněně. V ničem nepřipomínal odměřeného pedanta, v jakého se někdy umí proměnit při rozhovorech s méně kompetentními novináři.

Písně o lásce a radosti (Nick Cave & The Bad Seeds)

Jiří V. Matýsek 20.10.2024

„He's a ghost, he's a god / He's a man, he's a guru,“ zní verš z Red Right Hand. Nick Cave přijel dobře naladěn.

Zažehnout plamen (Jazz Goes To Town, 2024)

Veronika Miksová 17.10.2024

Přiřítila se okostýmovaná banda v dámských šatech, vyšívaných kabátech a objemných kožiších a spustila kombo free jazzu, tonálních experimentů a vlastních verzí moderní klasiky.

V úkrytu zvuku (A Place to Bury Strangers)

Martin Šmíd 16.10.2024

Wilson je s paličkami nastražená nad soupravou s ďábelským úsměvem na tváři, v níž se lesknou dva zlaté zuby. Ona ví, co přijde.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace