Jakub Šilhavík | Články / Reporty | 06.07.2014
Největší český mainstreamový hudební festival si v průběhu let vybudoval stabilní fanouškovskou základnu, která každoročně očekává nejprofláklejší jména světové scény, včetně přepáleného sci-fi typu Foo Fighters, Radiohead nebo Coldplay. Letmý pohled na plakát prozradil, že letošní ročník Rock For People byl v tomto ohledu slabší než obvykle - zhulený revolucionář Manu Chao aktuálně zažívá spíše ústup ze slávy, obdobně jako vysloužilá skáčková legenda Madness, “největší česká kapela všech dob” Lucie přiláká spíše zástup pamětníků než mladou generaci, naopak mladá skotská kytarovka Biffy Clyro se do povědomí českých fanoušků doposud nezapsala a angažování béčkové akční hvězdy Stevena Seagala vyznívá jako nepovedený vtip. Na druhou stranu - není role headlinerů přeceňovaná? A co pověstná festivalová atmosféra?
Páteční den nabídl přímo ideální festivalové počasí, areál hradeckého letiště se však zaplňoval velmi zvolna a návštěvníci si tak mohli užívat prakticky neexistující fronty. První podstatnou hudební událostí se stalo vystoupení tří zástupců české nezávislé scény - Republic of Two se prezentovali křehkým indie folkem na nepříliš útulné střeše Red Bull Tour Busu, nováčci The Linings v hangáru vzývali duchy MGKK Telepathy a Luno v šapitó nadělovali lehkou depresi. Následující koncert Please The Trees vyzněl do ztracena, přes všechny sympatie se na festival formátu Rock for People zkrátka nehodí.
Příjemné překvapení na Staropramen stagi způsobila francouzská stoner rocková formace 7 Weeks, která zdatně střídala dlouhé psychedelické pasáže a strojově přesný nářez. Role černého koně festivalu se však zmocnila japonská dívčí skupina Tricot, osobitá směsice mathcoru, post-rocku a indie rocku neustále překvapovala rytmickými změnami a technickou vytříbeností. Roztomilý zpěv v japonštině, kdy se jednotlivé členky vzájemně doplňovaly, působil neuvěřitelně návykově a bezprostřední nadšení pro věc se okamžitě přenášelo na publikum - zběsilé taneční kreace nebraly konce, zpěvačka se vrhnula dolů ke hrazení a kytaristka odehrála část setu v kotli mezi fanoušky. Člověk až odmítal věřit, že se jedná o první vystoupení v Evropě, lépe to ani nešlo naplánovat.
Britská dvojka Blood Red Shoes působila na hlavní scéně jako chutná jednohubka před večerní hostinou - fanouškovské nadšení a pečlivě naposlouchaná diskografie rockových velikánů nezaručuje novou instantní klasiku. Karel Gott, “hvězda” minulého ročníku, strašil návštěvníky alespoň na billboardech propagujících podzimní turné, přesto se historie opakovala. Chinaski nebo The Afghan Whigs? Z pohledu festivalového publika jasně zvítězila česká kolovrátková stálice, naštěstí po prvních pár skladbách se Greg Dulli a spol. dočkali důstojnější kulisy. Celé vystoupení se neslo v režii novinky Do to the Beast, která se v mnohém vyrovná léty prověřenému materiálu z dnes už klasických desek Black Love nebo 1965 - rezignace na největší hity se tak bezezbytku vyplatila. Charismatický gentlemen Dulli se opět mírně zakulatil a trojice kytaristů umně maskovalo absenci Ricka McColluma, k absolutní extázi chyběl pouze delší hrací čas.
Druhý festivalový den nabídl i přes absenci velkých jmen několik zajímavých vystoupení, po organizační stránce vše fungovalo na jedničku a příjemnou atmosféru kazila pouze všudypřítomná komerce připomínající Matějskou...
Rock for People
4.7. 2014, Festivalpark, Hradec Králové
foto © Nikola Hrušáková
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Viktor Hanačík 07.11.2024
Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.