Články / Rozhovory

Nervozita i meditace podle Sapphire Slows

Nervozita i meditace podle Sapphire Slows

Petra Jansová | Články / Rozhovory | 24.06.2016

Dnes je to počtvrté, kdy se setkávám s djkou a zpěvačkou Kinuko Hiramatsu, která vystupuje pod pseudonymem Sapphire Slows a jejíž tvorba spadá do dark minimalu, experimentální elektroniky, ghost ambientu, smoky dubu a 80′s weird & dream pop soundu. Kinuko se narodila v roce 1989 v Hirošimě a od roku 2008 žije v Tokiu, kde jsme se seznámily. Je to hudebnice, máma malé holčičky, barmanka v luxusním baru v centru Tokia a má velké srdce, které tluče z velké části právě pro hudbu. Scházíme se u ní doma.

Jak se ti tvoří doma?
Vždycky jsem dělala hudbu v ložnici, takže je to pro mě přirozené, i když občas mi to nevyhovuje. Když jsem začínala, byl pokoj, ve kterém jsem žila, hrozně malý. Skládala jsem kdykoli, ve tři ráno i odpoledne. Teď mám roční dítě a brzy usínám i vstávám. Sednu si za klávesy zhruba v deset ráno a skončím v šest večer, ale takhle hudba nefunguje, tady nejsem v kanceláři a trošku s tím časovým plánem bojuji. Je pro mě přirozené spát tady a tvořit hudbu, ale hudba je pro mě hodně osobní. Tenhle pokoj je moje teritorium, ale musím nahrávat, když tu nikdo není, protože jakmile by se na mě dívalo pět lidí, bylo by mi trapně. Místo, kde bydlím, je pro mě i místem, kde se nejlépe cítím při nahrávání. Minulý rok jsem jela do Paříže na Redbull Academy, kde jsme se o studio dělili. Bylo nás tam třicet na osm nahrávacích studií, celou tu dobu jsme byli spolu a do toho tam kdykoli mohla přijít média. Byla to zajímavá změna. Pod tlakem a za pozornosti ostatních lidí jsem občas vyprodukovala dobrou věc, ale rozhodně bych tímto způsobem nemohla tvořit dlouhodoběji.

Jak bys popsala hudbu, kterou děláš?
Ted’ mám experimentální období. Dřív jsem si myslela, že už styl mám. Byly doby, kdy už mě lidi poznali, ale postupem času se o to už nestarám a protože čas se mění a já se měním každý den, takže se nemusím držet minulosti. Experimentuji s novými technikami a nástroji, s novými styly celkově. Zacházím do techna, ambientu i popu. U čehokoliv pocítím, že jsem to já, je to dobré a hotové, dám to ven. Tohle je momentální stav. Experiment.


Je pro tebe důležitá minulost, vzpomínky, nebo spíš razíš cestu nějaké vizi?
Moje hudba obsahuje hodně textur a pocitů z minulosti, a proto hledám ty správné nástroje. Už mnohokrát jsem vycházela z konkrétní věci, která se mi v životě stala, ale do toho i hodně improvizuji, a když končím, je důležitá celková atmosféra tracku. Starý příběh vytváří nový.

Existuje něco, co bys chtěla, aby lidi při poslechu tvé hudby zažívali, nebo se o to nestaráš?
Nechávám to na nich. V textech se snažím o perfektní angličtinu, ale zároveň ji v hudbě hodně rozmazávám. Nemám problém s tím, jestli si z toho lidi vezmou něco jiného. Ráda si vyslechnu, co si o mojí hudbě kdo myslí a co to v něm probouzí.

Už sedmým rokem žiješ v Tokiu - je pro tebe tohle město i po letech stále inspirativní?
Tokio není vůbec jednoduché, ale tady, kde bydlím, je velmi klidné. Je to stará rezidenční čtvrť, zatímco části jako Shibuya a Harajuku jsou naprosto jiné, tam je všechno víc živé, krátké a rychlé... Některá místa ve městě mají podivný a špatný vibe, ale většinou vládne skvělá atmosféra se spoustou kultury. Samozřejmě si musíš najít místa, kde chceš být a nechat se inspirovat. Mě inspirují lidé. Když přijedeš do Tokia poprvé, všichni jsou otevření a ochotní, ale když chceš do města a lidí proniknout víc, poznat specifičtější místa, bude se to možná zdát všechno složité a uzavřené. Žijí tu miliony lidí a chce to štěstí s někým se doopravdy spojit.

A co zvuky města? Soustředila ses na ně někdy, po hudební stránce?
Na tohle sem nikdy nemyslela. Nikdy si zvuky města nespojuji s hudbou, ale možná s tím teď začnu, budu si třeba nahrávat zvuky metra.

Jak je pro tebe důležitá japonská hudební scéna?
Velké uznání mám pro japonskou ambientní hudbu 80. a 90. let. Je to takové lehké, neostré elektro, jemné a příjemné. Hodně jsem poslouchala J-Pop z let 1990 - 2000, to jsem ještě nebyla ani teenager, to bylo zásadní období.


V Japonsku je obdivovaná vážná hudba, jaký k ní máš ty vztah?
Neposlouchám jí. Ona není obdivovaná jen v Japonsku, ale kdekoli jinde. Lidé respektují vážnou hudbu, protože má dlouho historii, je více považována za umění ve srovnání s ostatními žánry. Třeba popová hudba a vážná... Obojí je hudba, ale pro mě je těžké říct, kdy je za tím umění a kdy je to komerční produkt. Pop je třeba něco, co si koupíš a používáš. Když hudba vzniká, tak to není jen na rozhodnutí interpreta, jaké místo jeho hudba v budoucnu bude mít.

Připravuješ ted’ něco konkrétního?
Sedmipalec. Od svého posledního alba jsem už dva roky nevydala žádný originál, kvůli narození dcery jsem téměř neskládala, dělala jsem dema, ale nebylo to naplno. První rok na mateřské bez hudby byl stres a frustrace, nebyla jsem na novou situaci připravená a můj život se najednou převrátil. Na to, za jakých podmínek hudbu teď dělám, si pořád zvykám. Ale začíná se to zlepšovat, naučila jsem toho hodně nového po technické stránce a sedmipalec je skoro hotový. Udělala jsem v posledním roce pár nových tracků a až nedávno jsem pocítila potřebu se o tom s někým pobavit, konkrétně s přáteli z labelu Big Love. V Tokiu jsem u nich v minulosti vydávala, rozumím si s nima lidsky a máme stejnou filozofii. Takže to u nich brzy vydám.


Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Czech Metal Studies: Metal se dá zkoumat

Abbé 06.11.2024

Přibližně hodinový blok se na Brutal Assault setkal s poměrně živým zájmem, přestože byl prostor vydýchaný už kolem jedné odpoledne. Rozhovor.

David Boháč (NOC6): Klubovnu nám svěřili na dva roky

Mariia Smirnova 03.11.2024

V rozhovoru nám David prozradí nejen detaily příprav, ale i další akce, na které se těší – a nakonec i to, jaký je jeho nejoblíbenější drink na šestce.

Jim Luijten, Micha Zaat (Tramhaus): Utéct hned na začátku

Klára Řepková 23.10.2024

Z covidové karantény vzniklé uskupení se na něm střemhlavě vzdaluje od všech vnějších i osobních škatulek.

Brendan Canty (The Messthetics): Hraní naživo je nejlepší balzám na nafouklé ego

Banán 09.10.2024

Brendan Canty byl zakládajícím členem Fugazi. Nyní je jeho hlavní hudební radostí kapela The Messthetics. Rozhovor.

Rasťo Rusnák (Kolowrat): Nové piesne vznikali pomaly

Štěpán Bolf (A.M.180) 07.10.2024

Před devíti lety oznámili košičtí Kolowrat pauzu, která se mohla zvenčí jevit jako úplný konec jedinečné kytarové kapely. Teď jsou zpátky. Rozhovor.

Red Fang: Pivo a bulšit

Abbé 03.10.2024

Parta ochmelků převrtá spousty vypitých piksel od piva na zbraně a brnění, aby srovnala účty s protivnými fantazáky, načež utrží jak černý rytíř v Monty Pythonovi a Svatém grálu spousty…

Jakub Nový (Prague Music Week): Velkou mezeru vidím ve vzdělávání

redakce 30.09.2024

Akce rovněž nabídne příležitosti pro networking mezi umělci a profesionály a představí veletrh s firmami z hudebního sektoru. Programový ředitel nám o tom řekl více.

Midirama (Fuchs2): Musí tam být oheň!

Libor Galia 26.09.2024

Jeden z nových bookerů pražského Fuchs2 je DJ s více než dvacetiletou historií, který se před několika lety stal i producentem. Set v kolumbijském lochu?

Mikuláš Svoboda (HYB4): Přivézt Sungazer je splněný sen

Mariia Smirnova 24.09.2024

Dostal Sungazery do Česka. “Líbí se jim atmosféra Kampusu, rádi se sem vrací,” říká dramaturg hudební sekce Mikuláš Svoboda.

Vlzques (Fuchs2, Swine Daily): Baile Funk jednoducho milujem

Libor Galia 05.09.2024

Jeden z dramaturgů klubu Fuchs2 se rozhodl přinést do pražské klubové scény svěží vítr, nové žánry a neotřelé hudební experimenty s pulzujícími rytmy Latinské Ameriky. Rozhovor.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace