Veronika Miksová | Články / Reporty | 24.09.2016
“Jednoho takového dne, o trochu později, o trochu dřív, zjistíš, aniž by ses podivil, že něco nefunguje, že upřímně řečeno neumíš žít, že to nikdy nebudeš umět.”
Tu středu ráno jsem to měla skoro tak těžký jako Georges Perec na dvacáté stránce své útlé knihy Muž, který spí, pojaté jako líčení osobní krize (ne, autor po jejím sepsání k mému štěstí nespáchal sebevraždu). Snad jen touha po úniku a fyzickém setkání s blízkostí mě nakonec dostrkaly do vlaku, co mě dovezl na místo, co jsem nikdy nechtěla opustit.
Město, mám na tebe tak málo času. Nasát novinky z Vršovic, vyzkoušet krymskej Plevel, kde se řešej dilemata typu „ten makovník je výbornej, ale všimli jste si, jak je přeslazenej”, působit jako asociál, když se zdvořile ptám „můžu si jít ven zakouřit” (dokud nejste tři roky doma s dítětem, nepochopíte), převlíkat se v sekáči (aby vám to víc slušelo), kde vám prodavačky před porodem vyložily, jak se s dítětem Kozorohem zapotíte, a pak se nechat zpít blízkostí (a ukrutně špatným bílým) na Újezdě. Kalkulovat jsem neuměla nikdy a poučit se už vůbec ne.
Jedinou mou silnou stránkou, kterou jsem si jistá, je vůle. Tahle spolehlivá holka mě dotáhla od záchodové mísy Divadla Komedie do Klubu FAMU. Bortím se na černou sedačku. Z repráků zní smyčka mořských vln tříštících se o útesy (pokud si to správně vybavuju). Paradoxně uklidní můj žaludek a Mollyinu Conversation with Aliens zvládnu už s vodou v polosedě. Synťákový peklo par exellence, stěny se ještě pořád trochu rozpíjej a já si připadám jako ve Faunově labyrintu Guillerma del Torra. Jan František Mikeš spolčený se Stoned to Death, bůhvíproč prý dobře známý pod přezdívkou rozkročený metalista, je talent jako prase, nehledě na to, že ho vidím dvojmo až do konce setu. Ale dobře, mě oblbne každej, kdo má rád Johna Carpentera a Clinta Eastwooda. Ne vážně, pokud nemáte jednu z těch sedmdesáti kazet jeho debutu trefně pojmenovanou B-sides and Rarities, tak aspoň sem.
A dánští postpunkeři Yung. Mladíci z Aarhusu tu nejsou zrovna nováčci, kromě kutnohorského Creepy Teepee skotačili letos v únoru i na Strahově. Zdá se ale, že okouzlení letos v červnu vydanou deskou A Youthful Dream bylo dočasné, možná jsem jen letos slyšela víc lepších postpunkových kapel (Protomartyr, Preoccupations, Savages). Ne že by to nebylo nalehavé. Nechybí tomu drajv, hlas, co pořád připomíná Cobaina, sedí, jen jsou asi kluci (na tenhle žánr) moc mladí a takoví... aseptičtí. Jako by nihilismus spíš než na reálné zkušenosti stál na jejich představě o něm. „Je to takový zábavový,” řekl jeden. A mně nezbylo než souhlasit a za nejvtipnější část večera považovat tu, kdy mi asi šestnáctiletej Kanaďan řekl, že jsem georgeous. Jistě, po zvracení mi to vždycky slušelo.
Yung (dk) + Molly
21. 9. 2016 Klub FAMU, Praha
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.