Veronika Kubanková | Články / Reporty | 13.05.2018
Tretí ročník festivalu Sensorium mapujúci najnovšie trendy a myšlienky v prienikoch výpočtového umenia, dizajnu a performancie popri konferenciách a workshopoch lákal i menom rezonujúcim v hudobných kruhoch. Lanark Artefax si už pred troma rokmi vysekal ostrými beatmi a charakteristickými torzami skulpturálneho techna zaslúženú pozornosť na elektronickej scéne. Vychválená platňa zo stajne labelu Whities z minulého roka a s obľubou hrávané tracky v setoch Björk či Aphex Twina, vcelku úspešný status 23-ročného producenta Caluma MacRaea zo Škótska sa potvrdil i návštevníkom piatkového programu festivalu.
Úvodu večera udal rytmus beat srdca Tomáša Prištiaka. Jeho projekt Mechanical Heart Vale postavený na live mixovaní zvuku umelej chlopne doznieval v ambientej arytmii. Priestor i napäté zmysly účastníkov si následne ukoristil Lanark Artefax. Kompozícia trinástich stroboskopov, hazeru, svetelného led-panelu a ďalších optických mašiniek pohlcovala každý kúsok svetla i tmy v sále. Drtivý set započal vesmírnou sondou na bližšie neidentifikovateľný povrch.
Dystopickej atmosfére vládol led-panelový monolit v strede javiska šíriaci masívne narušené signály a obrazy. MAT-1 z Vesmírnej odysey prebleskol hlavou nejednému pozorovateľovi, v umeleckom koncepte live setu Lanark Artefax mal rovnako kľúčovú rolu. Po tom, ako nechal MacRae prejsť nasekané beaty ďalšou oceľovou masakrou sa na paneli zjavil detail na živočíšne oko, nevedno akého tvora, ktorý sa stal svetelným pulzujúcim portálom hypnotizujúcim zraky navôkol.
Izolácia a dehumanizácia dýchajúca zo začiatku setu je preniknutá občasnou ozvenou zabudnutých chorálových hlasov. Subatómy beatov sa začínajú zrážať do čoraz väčších zhlukov a vytvárajú tanečne podnetné nájazdy. Monolit s iniciálami LA dáva príkaz na pohyb a ľudská rasa v obecenstve reaguje. V tme sa zjavuje červená svetelná línia, bežiaci pás, po ktorom sa posúva záver setu do kozmickej roviny zvuku i obrazu.
Podstatné je, že po celý čas, kedy sa ocitáme v strede Lanarkovho vesmíru, nám dá zreteľne pocítiť svoju fascináciu z osamotenej existencie v tomto i inom svete. Či už kráčame po neznámej planéte alebo letíme časopriestorom, ťažiskom ostáva premyslený koncept umelca, ktorý inklinuje k myšlienkam novej matérie a nebojí sa tvrdiť, že tvorí niečo úplne nové.
Sensorium A/V: Lanark Artefax (uk) + Tomáš Prištiak
4. 5. 2018 A4 – priestor súčasnej kultúry, Bratislava
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.