Veronika Kubanková | Články / Reporty | 13.05.2018
Tretí ročník festivalu Sensorium mapujúci najnovšie trendy a myšlienky v prienikoch výpočtového umenia, dizajnu a performancie popri konferenciách a workshopoch lákal i menom rezonujúcim v hudobných kruhoch. Lanark Artefax si už pred troma rokmi vysekal ostrými beatmi a charakteristickými torzami skulpturálneho techna zaslúženú pozornosť na elektronickej scéne. Vychválená platňa zo stajne labelu Whities z minulého roka a s obľubou hrávané tracky v setoch Björk či Aphex Twina, vcelku úspešný status 23-ročného producenta Caluma MacRaea zo Škótska sa potvrdil i návštevníkom piatkového programu festivalu.
Úvodu večera udal rytmus beat srdca Tomáša Prištiaka. Jeho projekt Mechanical Heart Vale postavený na live mixovaní zvuku umelej chlopne doznieval v ambientej arytmii. Priestor i napäté zmysly účastníkov si následne ukoristil Lanark Artefax. Kompozícia trinástich stroboskopov, hazeru, svetelného led-panelu a ďalších optických mašiniek pohlcovala každý kúsok svetla i tmy v sále. Drtivý set započal vesmírnou sondou na bližšie neidentifikovateľný povrch.
Dystopickej atmosfére vládol led-panelový monolit v strede javiska šíriaci masívne narušené signály a obrazy. MAT-1 z Vesmírnej odysey prebleskol hlavou nejednému pozorovateľovi, v umeleckom koncepte live setu Lanark Artefax mal rovnako kľúčovú rolu. Po tom, ako nechal MacRae prejsť nasekané beaty ďalšou oceľovou masakrou sa na paneli zjavil detail na živočíšne oko, nevedno akého tvora, ktorý sa stal svetelným pulzujúcim portálom hypnotizujúcim zraky navôkol.
Izolácia a dehumanizácia dýchajúca zo začiatku setu je preniknutá občasnou ozvenou zabudnutých chorálových hlasov. Subatómy beatov sa začínajú zrážať do čoraz väčších zhlukov a vytvárajú tanečne podnetné nájazdy. Monolit s iniciálami LA dáva príkaz na pohyb a ľudská rasa v obecenstve reaguje. V tme sa zjavuje červená svetelná línia, bežiaci pás, po ktorom sa posúva záver setu do kozmickej roviny zvuku i obrazu.
Podstatné je, že po celý čas, kedy sa ocitáme v strede Lanarkovho vesmíru, nám dá zreteľne pocítiť svoju fascináciu z osamotenej existencie v tomto i inom svete. Či už kráčame po neznámej planéte alebo letíme časopriestorom, ťažiskom ostáva premyslený koncept umelca, ktorý inklinuje k myšlienkam novej matérie a nebojí sa tvrdiť, že tvorí niečo úplne nové.
Sensorium A/V: Lanark Artefax (uk) + Tomáš Prištiak
4. 5. 2018 A4 – priestor súčasnej kultúry, Bratislava
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Viktor Hanačík 07.11.2024
Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.
Filip Peloušek 22.10.2024
Na druhé straně se starší, očekávající kopající beaty a moshpit, drží zatím u stěn s půllitry, snaží se přečkat útrapy čerstvé dospělosti: „Jak mám žít, aby to tak nebolelo?!“
Mišo Berec 22.10.2024
Unravel naberá naživo silné rozmery, kataklyzmatický zvuk gitár a synthov, sample a rytmy Jiřího Bendla vytvárajú pocit niečoho nadpozemského a vy tam chcete naskočiť tiež.
Akana 21.10.2024
Bargeld vůbec působil velmi vstřícně a uvolněně. V ničem nepřipomínal odměřeného pedanta, v jakého se někdy umí proměnit při rozhovorech s méně kompetentními novináři.
Jiří V. Matýsek 20.10.2024
„He's a ghost, he's a god / He's a man, he's a guru,“ zní verš z Red Right Hand. Nick Cave přijel dobře naladěn.