Články / Reporty

Obraťme list (Cold Cave)

Obraťme list (Cold Cave)

Michal Smrčina | Články / Reporty | 08.12.2018

Cold Cave se při svých pražských návštěvách trefují do sychravých večerů. Když hráli v dubnu 2017 v MeetFactory, bičoval přicházející návštěvníky studený déšť, tentokrát zase listopadový večer opožděného babího léta profukoval vlezlými poryvy noční vítr. Temnému vyznění kapely to jistě přišlo vhod, což se o přesunu koncertu do prostor Futura říci nedá.

Písničky předskakujících Choir Boy nepůsobí zrovna zajímavě, generická směsice indie/postpunku neslibuje nic originálního a bohužel ani zábavného. Návštěvníci se schovávají po stranách, na ochozech, ve stínech, ale na předkapelu se nakonec shlukuje aspoň menší skupinka zvědavců. Není ale na co být zvědavý. Hezcí chlapci se až nezdravě zhlédli v kánonu Joy Division a britských devadesátkových kytarovek, vše navíc zalepili cukrovou vatou nudného popu. Ticho a pauza. Nefunguje projektor, vizuály nebudou, postarší členy publika začínají bolet nohy, občasný výkřik či hvízdnutí nic neurychlí.

Nevadí, první tracky Cold Cave patří mezi ty, které rozpohybují i neexistující končetiny. Kapela ale zprvu myslí hlavně na to, aby vystoupení před poloprázdným sálem měla rychle za sebou. Nový track Glory působí plytce, neřeže, jen odezní a tak se to má s většinou repertoáru večera – občasný dravý beat nezvládá nabourat celkovou zasněnost a depresivní odevzdanost, kterou jen místy rozčesávají divoké pohyby Wese Eisolda, zpěváka a hlavního hybatele Cold Cave. Posluchači už dávno zavřeli oči a ospale pohazují hlavami do rytmu hypnotických úderů. Živelný večírek se tentokrát nekoná, ani jindy působivé obrazy není kam promítat – vše zůstává na vystupujících a ti naštěstí choreografii ovládají více než dobře. Vítaný zlom v dramaturgii i náladě koncertu přichází s návratem ke kořenům, do roku 2009 a k albu Cremations. Publikum se probouzí do postupně sílícího, sugestivního očistce. Pomalý, sedativní přednes enigmatického Maxe G. Mortona dává připomenout některé halucinogenní výjevy hudebního souputníka Boyda Rice. (Morton mu ostatně na svém nakladatelství 23 Wolves před nějakou dobou vydal paměti/román Twilight Man.)

fotogalerie z koncertu tady

Morton vypráví dál, klidný, potetovaný muž toho má za sebou dost a v Heavenly Metals črtá horečnaté obrazy postapokalyptického předměstí stojícího v bezčasí, melancholii střídá bad trip, nevzrušený hlas si suverénně omotává přítomné okolo prstu. Nakonec tak skladba svou specifickou atmosférou zastiňuje zbytek koncertu, respektive ho zachraňuje. Kdo by to byl čekal? Před rokem Cold Cave strhli publikum energickou show a divoká elektronika tracku Nausea, the Earth and Me zapůsobila jako zlatý hřeb šlapajícího koncertu. Letos byl nejsilnějším momentem návrat právě k počátkům, ke Cremations a jejich plíživému, někdy nepříjemnému, ale přesto tak přitažlivému vyznění.

Info

Cold Cave (us) + Choir Boy (us)
5. 11. 2018 Futurum Music Bar, Praha

foto © Filip Kůstka

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

V samotách i v davu (Letní kapela)

Tomáš Jančík 15.12.2024

„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.

Sonda za obzor

Viktor Hanačík 11.12.2024

Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...

Čočkový dortík (Blixa Bargeld & Teho Teardo)

Viktor Palák 08.12.2024

Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.

Predĺžený víkend sónických rituálov (Next Festival 2024)

Richard Michalik 03.12.2024

Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.

Andalusian Crush (Monkey Week 2024)

Michal Pařízek 30.11.2024

Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...

Sonické prostory ve světle minimalismu (Sonda 2024)

Viktor Hanačík 28.11.2024

Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace