Michal Smrčina | Články / Reporty | 08.12.2018
Cold Cave se při svých pražských návštěvách trefují do sychravých večerů. Když hráli v dubnu 2017 v MeetFactory, bičoval přicházející návštěvníky studený déšť, tentokrát zase listopadový večer opožděného babího léta profukoval vlezlými poryvy noční vítr. Temnému vyznění kapely to jistě přišlo vhod, což se o přesunu koncertu do prostor Futura říci nedá.
Písničky předskakujících Choir Boy nepůsobí zrovna zajímavě, generická směsice indie/postpunku neslibuje nic originálního a bohužel ani zábavného. Návštěvníci se schovávají po stranách, na ochozech, ve stínech, ale na předkapelu se nakonec shlukuje aspoň menší skupinka zvědavců. Není ale na co být zvědavý. Hezcí chlapci se až nezdravě zhlédli v kánonu Joy Division a britských devadesátkových kytarovek, vše navíc zalepili cukrovou vatou nudného popu. Ticho a pauza. Nefunguje projektor, vizuály nebudou, postarší členy publika začínají bolet nohy, občasný výkřik či hvízdnutí nic neurychlí.
Nevadí, první tracky Cold Cave patří mezi ty, které rozpohybují i neexistující končetiny. Kapela ale zprvu myslí hlavně na to, aby vystoupení před poloprázdným sálem měla rychle za sebou. Nový track Glory působí plytce, neřeže, jen odezní a tak se to má s většinou repertoáru večera – občasný dravý beat nezvládá nabourat celkovou zasněnost a depresivní odevzdanost, kterou jen místy rozčesávají divoké pohyby Wese Eisolda, zpěváka a hlavního hybatele Cold Cave. Posluchači už dávno zavřeli oči a ospale pohazují hlavami do rytmu hypnotických úderů. Živelný večírek se tentokrát nekoná, ani jindy působivé obrazy není kam promítat – vše zůstává na vystupujících a ti naštěstí choreografii ovládají více než dobře. Vítaný zlom v dramaturgii i náladě koncertu přichází s návratem ke kořenům, do roku 2009 a k albu Cremations. Publikum se probouzí do postupně sílícího, sugestivního očistce. Pomalý, sedativní přednes enigmatického Maxe G. Mortona dává připomenout některé halucinogenní výjevy hudebního souputníka Boyda Rice. (Morton mu ostatně na svém nakladatelství 23 Wolves před nějakou dobou vydal paměti/román Twilight Man.)
fotogalerie z koncertu tady
Morton vypráví dál, klidný, potetovaný muž toho má za sebou dost a v Heavenly Metals črtá horečnaté obrazy postapokalyptického předměstí stojícího v bezčasí, melancholii střídá bad trip, nevzrušený hlas si suverénně omotává přítomné okolo prstu. Nakonec tak skladba svou specifickou atmosférou zastiňuje zbytek koncertu, respektive ho zachraňuje. Kdo by to byl čekal? Před rokem Cold Cave strhli publikum energickou show a divoká elektronika tracku Nausea, the Earth and Me zapůsobila jako zlatý hřeb šlapajícího koncertu. Letos byl nejsilnějším momentem návrat právě k počátkům, ke Cremations a jejich plíživému, někdy nepříjemnému, ale přesto tak přitažlivému vyznění.
Cold Cave (us) + Choir Boy (us)
5. 11. 2018 Futurum Music Bar, Praha
foto © Filip Kůstka
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.