Články / Sloupky/Blogy

V New Yorku #1: Kent 285, Boyd Rice a Cold Cave

V New Yorku #1: Kent 285, Boyd Rice a Cold Cave

Jakub Hudák | Články / Sloupky/Blogy | 08.07.2013

    1. měli mít Cold Cave koncert ve williamsburgském klubu Kent 285, ale ještě den předtím nikdo nevěděl, jestli ho spíš zruší, nebo bude vyprodáno. Za všechno může Wes Eisold, frontman Cold Cave, který se rozhodl, že bude každou zastávku jejich turné zahajovat Boyd Rice. Riceova přítomnost zapříčinila zrušení už několika koncertů a Ric Leichtung z Kent 285 dokonce rozeslal každému, kdo si koupil lístek, oficiální prohlášení klubu. Boyd Rice se totiž posledních třicet let kamarádil s Ku Klux Klanem, nosil nacistické uniformy, obhajoval podřízenost žen, znásilnění... Docela jsem se těšil, byl jsem zvědavý, jestli se něco stane.

Kent 285 leží několik ulic severně od Williamsburgského mostu a je (jako všechno v New Yorku) docela snadné ho najít. Proto jsme ještě pár hodin před koncertem postávali u jižního cípu Manhattanu, kde v přístavu kousek pod Brooklynským mostem probíhal festival 4 Knots. Ten byl zdarma a měl na něm vystupovat Kurt Vile, kterého jsme kvůli Cold Cave nestihli. Z toho, co jsem viděl, stojí za zmínku garážoví The Babies a Marnie Stern, která mě hrozně štvala. Pořád ječela a mezi písničkami naznačovala, že zvukař je debil, protože jí nechce dát kytaru pořádně nahlas. Zvukař věděl, co dělá.

Ve Williamsburgu jsme byli něco před sedmou, prošli jsme obchod s fotkami cizích lidí a pyramidou starých telefonů, povečeřeli předražené tacos a vyrazili najít 285 Kent. Několik bloků před cílem přestávaly být vchody značeny čísly. Z ohromných cihlových továren a kvádrových skladišť si člověk může domyslet, jak to tam vypadalo dřív. Továrny ani skladiště se nezměnily, ale snad na každém metru zůstává odkaz nějakého uměleckého projektu (máloco není stupidní anebo myšleno jako vtip). Před 285 Kent se chvíli po osmé začala tvořit fronta hlídaná dvěma mlčenlivými černochy a jednou černoškou, která oscilovala mezi přátelským smíchem a nadnesenou přísností. Uvnitř je bar, kde prodávají malé pivo za pět dolarů a špunty do uší (ty se hodí); jeden gauč plný svrabu a na něm se střídá spousta lidí; unisex záchod, před kterým za všech okolností postávají dva Francouzi, kteří mě ale pokaždé pustili před sebe; a pódium s celkem impozantní zvukovou technikou.

Na prvního vystupujícího, kterému nikdo nemohl přijít na jméno, byl prostě zdejší a zároveň pomáhal organizátorům, přišla jen hrstka lidí. Začal tak o dvacet minut později, odehrál půlhodinový set, který zněl jako střelba kulometem a křik, a potom se zdvořile odporoučel. Po něm nastoupil Boyd Rice a v sále to zhoustlo. Čekal jsem cokoliv: že do klubu naběhnou ultrapravičáci, zbijou pár pankáčů a ovládnou večer nebo že na Boyda nikdo nepřijde nebo i něco tak malicherného, jako že ho publikum vybučí. Nestalo se nic z toho, protože se nestalo vůbec nic. Boyd Rice používá sice fašizující estetiku (White Stripes taky) a nabádá posluchače k totální válce, jenže jinak nic. Asi nejradikálnější byla lajna, kterou si šňupnul ze zápěstí v pauze mezi svými industriálními ultrapravicovými beatboxy. A největší známkou odporu bylo to, že mu nějaký opilec odsunul schůdky od pódia.

Boyd Rice odešel a zase se vrátil s Cold Cave. Po většinu jejich vystoupení toho moc nedělal, občas loopoval svoje fučení do mikrofonu, ale v tom hluku to bylo úplně jedno. Cold Cave jako takoví byli dost velké zklamání. Chápu sice, že u téhle hudby nejde ani tak o muzikální projev jako o vystoupení, ale i tak bych ocenil větší variabilitu. Neustále stejné rytmy a s temnotou kontrastující popové melodie (tenhle vtip funguje jednou, možná dvakrát) a k tomu zpěvák, co má dohromady dvě hlasové polohy: Ian Curtis s krčním onemocněním a Ian Curtis, kterému nejde polknout. Z celého večera jsem tak vlastně nedostal nic z toho, co jsem očekával. Ale stejně jsem měl nakonec radost.

Info

Cold Cave (usa) + Boyd Rice (usa)
29. 6. 2013, 285 Kent, Brooklyn, New York

foto © Monika Abrhámová

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

5 zimních písniček pro tichou noc podle Full Moonu

redakce 22.12.2024

Dá se u nich rekapitulovat celý rok, stejně jako celý život, můžete být trudní a veselí a nejlíp všechno najednou.

Šejkr #145: Peříčka

Michal Pařízek 13.12.2024

Nikol Bóková vydává svoje Feathers zítra, dneska večer na Radiu 1 si dáme jednu ve světové premiéře. Feathers, peříčka.

Proč je jetel špatným křesťanem? Protože si nepřeje být spasen. (Gurumánie)

Minka Dočkalová 12.12.2024

Hra o čtyřech hercích není pro divadelní uskupení Bazmek entertainment nic neobvyklého, prvek interaktivity mě děsil jen zpola, i když LARPy spíš nemusím.

Preview: Le Guess Who? 2024

Maria Pyatkina, David Čajčík, Michal Pařízek 29.10.2024

Pokud někde objevovat, tak právě tady. Vybíráme z napěchovaného programu devět jmen.

Šejkr #140: V obraze

Michal Pařízek 04.10.2024

Dneska v osm večer na Radiu 1 spolu s Angeles Toledano, Melike Şahin, Autumnist, Juliánem Mayorgou nebo Cindy Lee. If You Hear Me Crying… leave me alone.

Šejkr #139: „I’m sure we’re not the only ones“

Michal Pařízek 20.09.2024

Šest dní u moře uplynulo tak rychle, že jsem se ani neotočil, a určitě nejen proto, že tam bylo 15 stupňů. Ale ve stínu toho, co se dělo/děje tady, už…

Šejkr #138: Prsten

Michal Pařízek 06.09.2024

Okruží severu sedí kolem mozku pevně a (možná) napořád, podobně jako prsten, který mám na prstě snad po třiceti letech. Přišel ke mně před Rouge, komu tak asi patří? Forget…

Tak daleko, tak blízko: Mario „Dust“ La Porta (Psychopathic Romantics)

redakce 29.08.2024

Mario „Dust“ La Porta si zařídil svůj bar, aby se měl kde zašít, taky si tam hrává. A se svojí kapelou jezdí po světě. Přijedou i do Kaštanu.

Šejkr #137: V přízemí

Michal Pařízek 23.08.2024

Štvanice minulý pátek hořela. První pražský Underground Overtake se povedl náramně, atmosféra euforická a velká stage, která u Bike Jesus vyrostla, byla zatraceně funkční i slušivá.

Válová a Janáček, abstrakce na třetí

Veronika Mrázková 13.08.2024

Současně je právě marnost a nevědomost, kde začít a kde skončit, vzrušující. Tlumí racio a vynucuje si takové oddání dílu, které se obejde bez faktického výkladu či pointy.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace