gaga | Články / Reporty | 22.02.2014
Vždycky mě překvapí, když po koncertě, na jehož line-upu je očekávané zahraniční jméno, někdo reaguje tak, že předkapely – rozuměj lokální kapely, které mohl slyšet a pravděpodobně i slyšel nespočetněkrát – zahrály mnohem lepší set než headliner. Vždycky mi nezbývá než věřit tomu, že koncert musel headliner neskutečně zvorat. Ale po středě 19. února jsem si jistá, že to bylo jinak. Přítomní nedokázali ocenit to, co viděli a slyšeli.
Na středečním koncertu Tera Melos v českobudějovickém Velbloudu se sešla početná a různorodá skupina návštěvníků. Člověk by předpokládal, že je-li tak plno, může za to kalifornská kapela, která si sem přijela zahrát už podruhé. Ovšem v průběhu večera se ukázalo, že to není tak úplně pravda. Jako předkapely Depakine Chrono a Esazlesa, a ačkoli nemůžu mít výhrady vůči tomu, jak obě zahrály, nemůžu ani souhlasit s tím, že byly lepší než Tera Melos.
Slyšet Tera Melos poprvé je odzbrojující zážitek a užíváte si každou sekundu, jako by byla ta poslední. Napodruhé už to nemůže být tak oslňující zážitek, skočíte do toho po hlavě a čekáte, jestli se překonají, podají stejně kvalitní výkon nebo zklamou. Tera Melos se nepřekonali, protože ani poslední X’ed Out nepřekonalo desku Patagonian Rats, ale na koncertě samém bych jen těžko hledala chybičku. Depakine Chrono měli zvuk křišťálově čistý, zatímco Tera Melos nezní čistě ani z nahrávek. Jejich hudba je naplněná hlukem, efekty i samply, což naživo vytváří zvukovou clonu, která se staví mezi vás a kapelu. Euforie z nich sršela a na prvních řadách to bylo znát. Podání Patagonian Rats mi vyrazilo dech a litovat mohli jen ti, kteří nebyli připravení natolik, aby podpořili singalongy.
Depakine Chrono do toho řežou vší silou a energií, která z nich vychází, by mohly svítit celé Budějovice několik dní, je to punk v ryzí matematické podobě. Ale ačkoli nářez, nedokáže překvapit. S Esazlesa to mám podobně. Když jdu na koncert v té správně náladě, dokážou mě zničit, ale ve středu zněli jako neměnný a poněkud povrchní atmosférický post-rock. I když se mnou nebudou souhlasit ti, kteří chodí na bezmála všechny koncerty NAAB a jsou z těch, kteří za hudbou jezdí klidně přes půl republiky a ocení pouze to, co můžou slyšet ve stále stejné podobě. A nad Tera Melos, jejichž nové album znamenalo vykročení jiným směrem a další experiment s vlastní identitou, vynáší negativní soudy. Nerada bych si připustila, že jsem se stala součástí krátkozraké scény.
Tera Melos (usa) + esazlesa + Depakine chrono
19. 2. 2014, Velbloud, České Budějovice
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Viktor Hanačík 07.11.2024
Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.