Anna Mašátová | Články / Reporty | 24.07.2013
Kompromisy jsou občas nutné, v případě hudebních akcí obzvláště. Asi každému se stalo, že se jeho oblíbené kapely překrývaly, takže musel oželet větší či menší část koncertu. Ale jak vyřešit dilema mezi festivaly? Babo raď. Rozhodnout se mezi Colours of Ostrava a Folkovými prázdninami je Sofiina volba, která má naštěstí díky časovému rozptylu „folkovek“ elegantní řešení. Z osmidenní přehlídky toho nejlepšího z (nejen) world music scény zbývá po příjezdu z Ostravy ještě šest dní.
Letošní ročník s podtitulem „O lásce a lidské náklonnosti“ dokonale vystihuje jedinečnou, až rodinnou atmosféru zdejšího festivalu. Návštěvníci se navzájem zdraví na ulici, společně se o pauzách vrhají na horu škvarkové pomazánky s cibulí, a především tráví noci u táboráku v kempu, mnohdy společně se samotnými vystupujícími.
Pondělní večer s folkem a tangem zahájilo kladenské Zrní, vystřídané pro potěchu dětí divadlem Krasohled s andersenovskou pohádkou O Malence. Slovenské trio Triango představilo svět vášnivého tanga, kde samozřejmě nemohlo chybět Libertango Astora Piazzoly. Na šramlu uBer! si ještě mnozí olizovali prsty od škvarkovky, až to vypadalo, že při bloku britské hvězdy večera Sama Leeho a jeho přátel pracoval více žaludek. Reakce na Leeho mnohdy drsnější vtipkování byly s porovnáním s ostravským setem vlažné. Nesmělost byla nakonec překonána, nejednu náměštskou domácnost už teď zdobí jeho debutové album Ground of It's Own.
Posledním vystoupením noci byl hudebník a karikaturista Kemel, poté se většina publika přesunula k ohni. Spontánní jam session Zrní s britskými hosty trvalo téměř do rozbřesku a kdoví, možná cestou domů zpíval některým slavík, o kterém Lee vyprávěl v jedné ze svých písní anglických kočovníků.
Folkové prázdniny
22. 7. 2013, Náměšť nad Oslavou
foto © Barka Fabiánová
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.