Veronika Mrázková | Články / Reporty | 09.08.2017
Radostí prvního večera byla jednoznačně Feist. Její róba a její show byly sice dost růžové a rozvíjející se obří vějíř s kytičkami za jejími zády působil kýčovitě, přesto. Nemazlila se s tím, set otevřela dravou Pleasure a zvesela komunikovala. Je nejen krásná, ale i vtipná, což je pro podobné popové koncerty požehnáním. Dokonale napodobila efekty z desky, a některé balady nebyly vůbec ukňourané. Feist prostě roste. Milovaná hitovka Mushaboom byla jen rozkošnickou třešničkou, ale obešli bychom se. Až tak byl program Pleasure povedený.
Druhý den byl určen jiné ženě a diskuze o tom, jaká bude, nebraly konce. Osobně nemyslím, že mohl obřadní koncert černovlasé Angličanky kohokoli zklamat. Už pro ten jasný koncept. Na pódium napochodovali v průvodu se sklopenou hlavou a působili bojovně. Ona v minišatech z havraních křídel, s úzkýma nohama, nepěkně krásná a chladná. A oni, zralí, silní, v černých oblecích, připraveni předvést za pomoci bubnů, dechů a hlasů jasný postoj. Chain of Keys, The Ministry of Defence a další ministerstva, ale také Let England Shake, The Words that Maketh This Murder nebo ještě dál: Dear Darkness a Down by the Water. Někteří juchali a tančili, jiní poslouchali a tančit odmítali. Věděli, proč se PJ Harvey neusmívá, proč se jen decentně uklání po každé skladbě a proč nepřidá. A ano, na pochopení všeho, co stvořila, je možná potřeba měsíců až let. Ale k získání úcty stačilo na OFFu pár soustředěných minut.
Stejně intenzivní poselství a silový projev měla Noura Mint Seymali z Mauritánie, podle médií královna Sahary. Začala komorně, virtuózním přednesem na ardin, africký strunný nástroj s uhrančivým zvukem. Záhy se ale měla k tanci a experimentální scénu zaplnil burcující psychedelický rock. Se všemi prvky world music a moderní rockové alternativy, které si umíte představit. Pro sběratele unikátů zásadní zážitek.
fotogalerie z festivalu zde, tady nebo i tu
A totéž by se dalo říci o dvouhlavém souboru Żywizna. Jeden z nejobdivovanějších polských kytaristů, mj. zakladatel slavné skupiny Shofar, Raphael Rogiński, zde sekunduje originálnímu vokálnímu umění Genowefy Lenarcik. Hodnota její techniky je především geo-historická. “Śpiew kurpiowski” je přirovnáván k blues z bavlníkových plantáží a dodnes je ceněnou součástí regionem ohraničené kultury. Patří k lidovému bohatství severovýchodního Polska, ale není zcela srozumitelný. Přesto se stala stará dáma miláčkem publika a spousta lidí si s ní běžela podat ruce. Snad že i ona, jako další velké osobnosti festivalu, chrání, co je vzácné. To se OFFu nedá vzít.
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Viktor Hanačík 07.11.2024
Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.
Filip Peloušek 22.10.2024
Na druhé straně se starší, očekávající kopající beaty a moshpit, drží zatím u stěn s půllitry, snaží se přečkat útrapy čerstvé dospělosti: „Jak mám žít, aby to tak nebolelo?!“
Mišo Berec 22.10.2024
Unravel naberá naživo silné rozmery, kataklyzmatický zvuk gitár a synthov, sample a rytmy Jiřího Bendla vytvárajú pocit niečoho nadpozemského a vy tam chcete naskočiť tiež.
Akana 21.10.2024
Bargeld vůbec působil velmi vstřícně a uvolněně. V ničem nepřipomínal odměřeného pedanta, v jakého se někdy umí proměnit při rozhovorech s méně kompetentními novináři.
Jiří V. Matýsek 20.10.2024
„He's a ghost, he's a god / He's a man, he's a guru,“ zní verš z Red Right Hand. Nick Cave přijel dobře naladěn.