Jakub Béreš | Články / Reporty | 19.01.2016
Rádio Wave letos slaví desátý rok své existence, a tak všem nadělilo dárek v podobě narozeninové oslavy ve velkém stylu. To by snad ani nebyl Wave, kdyby si nepřichystal něco opravdu speciálního. Pod vlajkou oslav globálního multikulturalismu zavítal do MeetFactory podivuhodný fenomén alternativní hudební scény, syrský zpěvák Omar Souleyman, před kterým si střihl set producent Clap! Clap!.
Netradiční dramaturgie nemohla být vybrána lépe. Clap! Clap! pochází z Itálie, ale jeho hlavním zdrojem inspirace je africká kultura, kterou následně kombinuje se západními klubovými trendy. Ovšem během živého setu postupoval obráceně, do neškodných beatů postupně přidával tematické zvuky a křiky černého kontinentu. Na okraj vyprodaného hustého pralesu jste sice vstoupili jako decentní Evropan, ale během brodění se samply topenými v houseu a technu se z vás stával domorodý tanečník a na chvíli jste zapomněli, že jste na Smíchově a že venku je sněhová vánice.
Clap! Clap! sice skvěle kombinuje dva neslučitelné světy, ale o opravdu autentický střet kultur se postaral až headliner večera Omar Souleyman. Před devíti lety vyšla na americkém labelu Sublime Frequency jeho první kompilace pro západní trh. Kvůli válce musel opustit svoji zem, a tak vyměnil tamní svatby za velká evropská pódia. Dle jeho slov chce zpívat o lásce všude na světě, přestože textům nikdo nerozumí. Jako sdělovací prostředek musí postačit hudba, za kterou stojí producenti jako Four Tet, Gilles Peterson nebo Modeselektor.
Takhle rozpačitý a plný otázek jsem před koncertem dlouho nebyl. Jak dobře bude fungovat Omar Souleyman živě, když na domácí poslech je jeho hudba prakticky neposlouchatelná? Prvních dvacet minut byla čistá euforie. Ta později začala monotónně upadat, asi stejně jako když se vám po chvíli omrzí nová hračka... Ano, byl to zážitek, trochu kýč a magořina, ale v celém sálu to fungovalo skvěle, lidi se uvolněně bavili, dováděli a hlavně u toho vypadali vesele.
Na druhou stranu můžeme namítnout, že to celé je jenom dobře servírovaný produkt - dovést do klubu něco ujetého s velkým příběhem v pozadí, na co budou všichni zírat a na chvíli tomu propadnou. Těžko říct, co se samotnému zpěvákovi za černými brýlemi a kamennou tváří honilo v hlavě, z jeho výrazu bez emocí nešlo vyčíst vůbec nic. Na druhou část koncertu jsem opustil hustě zaplněné přední řady, načež hudba začala fungovat jako skvělý podklad pro narozeninovou oslavu. Omar Souleyman byl dokonalou atrakcí, o které můžete diskutovat na baru a pak si na něj jít zablbnout a předvádět kreace, které by vám jinde bez údivu ostatních jen tak neprošly.
10. narozeniny rádia Wave: Omar Souleyman (sy) + Clap! Clap! (it)
16.1. 2016 Praha, MeetFactory
foto © Kateřina Motýlová
Kristina Kratochvilová 25.12.2024
Justice sice zestárli o jednadvacet let, v Max-Schmeling-Halle, kam jsme se přijeli podívat na show, kterou dovezou na Colours, to rozhodně vidět nebylo.
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.