keša | Články / Reporty | 24.07.2014
Koncert jako last minute. Zkušebna na Vlněně. Dozvídám se den předem. Musím jít, protože kapele Les Rhinocéros dlužím reparát. Nebo ho oni dluží mně? Posledně na MišMaši nepřesvědčili, ale většinou dávám druhé šance. A byla otázka času, kdy přijde. Jen jsem nečekal, že to bude tak brzy.
Do zkušebny je to přes modrá vrata, vrátnému stačí říct heslo „zkušebna“. Pak už po čichu nebo po stopách náhodně příchozích. Kolem hlouček lidí, teplý lahváč za dvacku. Pak to houstne, Bro, Boro, zastaví se to na šedesáti „známejch“. Dovnitř se jich vejdou tak dvě třetiny, zbytek hledí ze dvora přes otevřené a zamřížované okno.
A je na co! Zvenku na tři frajírky, jak to nehorázně brousí, zevnitř na lidi za mřížemi, co ze zvědavosti přesouvají popelnice k oknu a čumí. Zapojeno přes efekty jen do aparátů, basa, kytara. Bicí na sucho, bubeník pekelný. Masakr v první řadě, free jazz střídá punk s matikou, pak zase free jazz, šup tam latinu a orient, free jazz a noise a pozpátku ambient. Oddych na konec, oni hrajou i dub? Jo! Bubeník zpocený, dá se ždímat.
Konec. Jen jeden přídavek, policejní hodina a policajti opodál. A zrovna bych si dal ještě kousek toho, co jsem bez té bezprostřední blízkosti tehdy neprokoukl. To, co kolovalo pět týdnů po Evropě a vrátilo se sem, do Čech a do fabriky. Les Rhinocéros makají.
Les Rhinocéros (usa)
22. 7. 2014, zkušebna ve fabrice Vlněna, Brno
foto © Zdeněk Němec
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.