Zdeněk Němec | Články / Reporty | 02.08.2023
Jsem v letňanském areálu a barevnost pršiplášťů po dobu dvaceti minut rozbíjí černočernou masu jedněch z nejoddanějších fanoušků na světě. Je mi líto všech nešťastníků, kteří evidentně podcenili počasí, ale jsou to oni, kdo drží černou pochodeň. Pak proudy vody ustávají a vrací se slunce, které se vzápětí chystá zapadnout. Dokonalá kulisa pro dlouho očekávaný koncertní návrat Depeche Mode.
Start v podobě dvojice písní z letošního alba Memento Mori znamená prvotní nadšení, které střídá ledabylé odzívání většinou lidí v mém okolí. To neplatí pro Walking in My Shoes, kterou zpívají skoro všichni. Tak to u velkých kapel bylo, je a bude, dav chce hlavně starší písně. Fanoušci, kteří se netlačí vepředu u zábradlí nebo v sektoru pod pódiem, reagují primárně na osvědčené hity. A že jich kapela má. Následuje neskutečně sexy It's No Good, kterou střídají dva pomalejší kusy Sister of Night a In Your Room. Začínám mít pocit, že pomalejší tempo nás bude provázet i po zbytek večera. Není to tak, ale Gahan na předchozích šňůrách divočil víc.
Trio Dave Gahan, Martin L. Gore a Andy Fletcher vždy stálo a padalo s frontmanem, jehož drogové eskapády málem ukončily existenci kapely. Poprvé bez Fletchera, který výrazně přispíval k udržení skupiny pohromadě, se Depešáci vrátili do Prahy. S novým albem Memento Mori i písní World in My Eyes z alba Violator, která je věnována zesnulému parťákovi. Silný moment, který stejně jako téma aktuální nahrávky koresponduje s lidskou smrtelností. A jde taky o existenci, životnost hudebního tělesa.
Desítky let fungující Depeche Mode nemusí obhajovat svou pozici, v Praze rozhodně ne. A zbylé duo se skvěle sehranou doprovodnou kapelou předvádí plnohodnotný výkon. Důkazem je třeba skladba Wrong, jeden z největších hitů posledních dvaceti let funguje skvěle. Valivý basový podklad, do kterého Gahan opakuje jediné slovo: „Wrong!“ Dav šílí a dostává další extrémně sexy kousek Stripped: „Let me see you stripped. Down to the bone.“
Na koncertě pro šedesát tisíc lidí by asi nebylo na škodu mít alespoň jednu velkoplošnou obrazovku za zvukařem. Nepamatuju si, kdy naposledy jsem byl tak daleko od pódia, že zpěvák i na záběrech projekce vypadá jako mravenec. Zvuk je ovšem vynikající a celková energie kapely i fanoušků funguje dokonale i v zadních pozicích.
Vztah českého publika a kapely trvá od konce osmdesátých let dodnes, svědčí o tom i plná Roxy, kde probíhala oficiální afterparty. Tam si na své přišel každý, komu živě chyběly hity jako Black Celebration, Shake the Dissease, Barrel of Gun nebo svižnější Question of Time, během které se Gahan často na koncertech točí dokola a nechce zastavit. Ani fanoušci nechtějí přestat, takže se jim v Letňanech dostává kýženého přídavku, ve kterém nesmí chybět ani taneční hymna Just Can't Get Enough. Depešáků není nikdy dost.
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.