Kryštof Kočtář | Články / Reporty | 31.03.2024
Rozechvělý zvuk vibrafonu, po jehož klapkách se převalují cípy kouřové clony. Citlivost, která se může opřít o hutné, a přesto jemné tóny basy a klavíru. Na extrémní pomalosti skladeb jazzového tria Bohren & der Club of Gore je nejhorší, že čas při nich plyne až příliš rychle. A ani v náhle zšeřelém Paláci Akropolis tomu nebylo jinak.
Tato kapela představuje pravý opak site-specific. Ona totiž nepotřebuje konkrétní na míru šité prostory, v nichž by jí to slušelo. Naopak si jakékoli místo přisvojí a podmanivě jej na cirka devadesát minut změní k obrazu svému. Jiná hudební tělesa svedou evokovat nedozírné dálky, fantazijní oblasti ležící kdesi v neznámu. Bohren & der Club of Gore však obklopující blízkost fantazií prodchnou, zakouzlí daný prostor ve prospěch dočasné proměny. Bezesporu jim v tomto produchovnění napomáhá fakt, že libovolný koncertní sál zahalují do tmy a mlhy. Zkrátka Maximum Black, jak nese název jedna z jejich skladeb.
Zkraje byla zdrojem světla drobná baterka, s níž si Morten Gass hledal cestu k nástrojům, tedy bicí soupravě, klávesám a kytaře. Během koncertu pak měl nad sebou každý z tria dvě spoře osvětlující zářivky, přičemž na stropě se povětšinu času odehrávala stejně tak svůdná jako tajemná stínohra. Při každé skladbě se totiž začal točit virbl, jenž byl podsvícen a skrze něj záře šikmých paprsků uváděla v pohyb mysteriózní stínové divadlo. Bylo to tedy především intimní osvětlení, které Akropoli skrylo, z mysli se však vytratil i okolní svět. Byli jsme lapeni do tenat minimalistických kompozic hladících (d)uši. A Bohren & der Club of Gore si tuto spřízněnost temného jazzu s neméně tmavým šerosvitem v sálu dobře uvědomovali. Nesmlouvavě odmítli hrát další skladbu, dokud nezhaslo několik světel, patrně rozsvícených někým z klubu.
Nešlo o okázalé gesto primadon. Mezi jednotlivými kusy občas přemýšlivě promlouvající hráč na vibrafon a saxofon Christoph Clöser sršel mile vstřícným a suchým humorem. A trefné bylo, že vtípky pronášel zvučně chraplavým hlasem velmi pomalu a rozvážně. Jako by tím prodloužil, libozvučným dovětkem opatřil obdobně pomalé a rozvážné skladby. Ty, které nevyprávějí příběhy, přesto z jejich takřka neprodyšně hutné atmosféry prosvítají náznaky dějů. Jen po nich musí člověk pátrat vlastní imaginací. Ne nadarmo svou hudbu charakterizují jako „detective jazz“.
Vyplatí se pídit po dalších koncertech Bohren & der Club of Gore. Poslední noty ve mně příjemně doznívají ještě teď, tedy ráno po akci, ráno prosvětlené paprsky slunce o to nápadněji, oč mám včerejší večer v mlze (a tmě).
Bohren & der Club of Gore (de)
28. 3. 2024 Palác Akropolis, Praha
foto © Barka Fabiánová (archiv)
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.