Kryštof Kočtář | Články / Reporty | 31.03.2024
Rozechvělý zvuk vibrafonu, po jehož klapkách se převalují cípy kouřové clony. Citlivost, která se může opřít o hutné, a přesto jemné tóny basy a klavíru. Na extrémní pomalosti skladeb jazzového tria Bohren & der Club of Gore je nejhorší, že čas při nich plyne až příliš rychle. A ani v náhle zšeřelém Paláci Akropolis tomu nebylo jinak.
Tato kapela představuje pravý opak site-specific. Ona totiž nepotřebuje konkrétní na míru šité prostory, v nichž by jí to slušelo. Naopak si jakékoli místo přisvojí a podmanivě jej na cirka devadesát minut změní k obrazu svému. Jiná hudební tělesa svedou evokovat nedozírné dálky, fantazijní oblasti ležící kdesi v neznámu. Bohren & der Club of Gore však obklopující blízkost fantazií prodchnou, zakouzlí daný prostor ve prospěch dočasné proměny. Bezesporu jim v tomto produchovnění napomáhá fakt, že libovolný koncertní sál zahalují do tmy a mlhy. Zkrátka Maximum Black, jak nese název jedna z jejich skladeb.
Zkraje byla zdrojem světla drobná baterka, s níž si Morten Gass hledal cestu k nástrojům, tedy bicí soupravě, klávesám a kytaře. Během koncertu pak měl nad sebou každý z tria dvě spoře osvětlující zářivky, přičemž na stropě se povětšinu času odehrávala stejně tak svůdná jako tajemná stínohra. Při každé skladbě se totiž začal točit virbl, jenž byl podsvícen a skrze něj záře šikmých paprsků uváděla v pohyb mysteriózní stínové divadlo. Bylo to tedy především intimní osvětlení, které Akropoli skrylo, z mysli se však vytratil i okolní svět. Byli jsme lapeni do tenat minimalistických kompozic hladících (d)uši. A Bohren & der Club of Gore si tuto spřízněnost temného jazzu s neméně tmavým šerosvitem v sálu dobře uvědomovali. Nesmlouvavě odmítli hrát další skladbu, dokud nezhaslo několik světel, patrně rozsvícených někým z klubu.
Nešlo o okázalé gesto primadon. Mezi jednotlivými kusy občas přemýšlivě promlouvající hráč na vibrafon a saxofon Christoph Clöser sršel mile vstřícným a suchým humorem. A trefné bylo, že vtípky pronášel zvučně chraplavým hlasem velmi pomalu a rozvážně. Jako by tím prodloužil, libozvučným dovětkem opatřil obdobně pomalé a rozvážné skladby. Ty, které nevyprávějí příběhy, přesto z jejich takřka neprodyšně hutné atmosféry prosvítají náznaky dějů. Jen po nich musí člověk pátrat vlastní imaginací. Ne nadarmo svou hudbu charakterizují jako „detective jazz“.
Vyplatí se pídit po dalších koncertech Bohren & der Club of Gore. Poslední noty ve mně příjemně doznívají ještě teď, tedy ráno po akci, ráno prosvětlené paprsky slunce o to nápadněji, oč mám včerejší večer v mlze (a tmě).
Bohren & der Club of Gore (de)
28. 3. 2024 Palác Akropolis, Praha
foto © Barka Fabiánová (archiv)
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Viktor Hanačík 07.11.2024
Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.
Filip Peloušek 22.10.2024
Na druhé straně se starší, očekávající kopající beaty a moshpit, drží zatím u stěn s půllitry, snaží se přečkat útrapy čerstvé dospělosti: „Jak mám žít, aby to tak nebolelo?!“
Mišo Berec 22.10.2024
Unravel naberá naživo silné rozmery, kataklyzmatický zvuk gitár a synthov, sample a rytmy Jiřího Bendla vytvárajú pocit niečoho nadpozemského a vy tam chcete naskočiť tiež.
Akana 21.10.2024
Bargeld vůbec působil velmi vstřícně a uvolněně. V ničem nepřipomínal odměřeného pedanta, v jakého se někdy umí proměnit při rozhovorech s méně kompetentními novináři.
Jiří V. Matýsek 20.10.2024
„He's a ghost, he's a god / He's a man, he's a guru,“ zní verš z Red Right Hand. Nick Cave přijel dobře naladěn.