mexhouse | Články / Sloupky/Blogy | 30.01.2014
To máte tak: jdete na pohybové divadlo s živým hudebním doprovodem a nečekáte nic, stejně jako všechno. Protože Miřenka Čechová s Tantehorse se umí prosadit i venku a Bohren and Der Club of Gore jsou obecně uznávanou veličinou dark jazzu (přibližně Badalamentiho instrumentální Twin Peaks minus drozdi). Přišli lidi na fyzické divadlo, přišli lidi na velkoformátovou kapelu a pak taky ti, co přišli na průnik, abych nikomu nekřivdil, takže bylo vyprodáno několik dní předem. Nefotilo se, aby byl zážitek nepřerušovaný reklamou, sedělo se z ticha a Studio hrdinů je pro tyhle manýry dobrým prostorem.
Rád bych řekl, že nerozumím pohybovému divadlu, ale není to čínština, naopak hlas vypravěče/vnitřní monolog pokládám jinde než v literatuře (jistěže jsou výjimky) za špatně používaný nástroj aka berli. Zlomenou. A když na začátku příběhu o tanečnici, která špatně snáší dril (taky o dívce znásilněné vlastním snem, etc.) slyším, že toto není příběh sebevraždy, je to takový spoiler, že hned vím, že mi ujel vlak, už včera. Dovysvětlování. Raději bych zůstal v divácké nejistotě, protože ta těla... ta těla jsou absolutní. A kdyby zůstalo slov jen co názvy cviků hrdinčina alter ega, akorát.
Představoval jsem si, jak probíhala spolupráce mezi Tantehorse a Bohren, kolik to tak muselo zabrat času a nakolik by místo jednoho nebo druhého bylo dosaditelné cokoliv jiného. Samozřejmě že je to famózní, je rozdíl, jestli tři údery metličkou zahraje Thorsten Benning nebo Pepík Náplava. Takže dojem byl silný, v přítmí dlící kapela přihrávala pomálu a krátké úsečky, ovšem málo by vám to připadalo vždycky, protože každý jejich tón je nutné nechat doznít xnásobně, zkuste třeba právě vyšlé album Piano Nights, kde si kritici všímají poněkud kratších kusů (a ne, na pianu ty songy nestojí). To byl taky spoiler (a reklama v jednom).
Abych to dopověděl: při ohlížení abecedy pohybového divadla jsem došel sotva na začátek, protože procházející figura ženy, částečně odhalené tělo v pohybu, čárky a tečky končetin a nekonečný eros, jakkoliv jsou postavy smutné a příběh tíživý, vás neustále oslovuje, neustále učí své slovotvorbě. Nejkrásnější syntax, nejlepší jazyk na světě.
Bohren and Der Club of Gore (de) + Tantehorse: Faith
29. 1. 2014, Studio hrdinů, Praha
Maria Pyatkina, David Čajčík, Michal Pařízek 29.10.2024
Pokud někde objevovat, tak právě tady. Vybíráme z napěchovaného programu devět jmen.
Michal Pařízek 04.10.2024
Dneska v osm večer na Radiu 1 spolu s Angeles Toledano, Melike Şahin, Autumnist, Juliánem Mayorgou nebo Cindy Lee. If You Hear Me Crying… leave me alone.
Michal Pařízek 20.09.2024
Šest dní u moře uplynulo tak rychle, že jsem se ani neotočil, a určitě nejen proto, že tam bylo 15 stupňů. Ale ve stínu toho, co se dělo/děje tady, už…
Michal Pařízek 06.09.2024
Okruží severu sedí kolem mozku pevně a (možná) napořád, podobně jako prsten, který mám na prstě snad po třiceti letech. Přišel ke mně před Rouge, komu tak asi patří? Forget…
redakce 29.08.2024
Mario „Dust“ La Porta si zařídil svůj bar, aby se měl kde zašít, taky si tam hrává. A se svojí kapelou jezdí po světě. Přijedou i do Kaštanu.
Michal Pařízek 23.08.2024
Štvanice minulý pátek hořela. První pražský Underground Overtake se povedl náramně, atmosféra euforická a velká stage, která u Bike Jesus vyrostla, byla zatraceně funkční i slušivá.
Veronika Mrázková 13.08.2024
Současně je právě marnost a nevědomost, kde začít a kde skončit, vzrušující. Tlumí racio a vynucuje si takové oddání dílu, které se obejde bez faktického výkladu či pointy.
redakce 13.08.2024
Letošní Brutal Assault je za námi a vypadá to na jeden z nejvýživnějších ročníků vůbec. A to nejen podle našich vyndaných reportérů.
Michal Pařízek 09.08.2024
Rozhovor s Nubyou Garcia jsem dělal před pár lety, bylo to uprostřed covidu a bylo to tím poznamenané, ale už tehdy to bylo milé...
Michal Pařízek 26.07.2024
Všechno dobré, něco výjimečné, vytržení s sebou přinesla Aunty Rayzor a vyloženě roztomilí Irreversible Entanglements. Zejména Camae Ayewa, která se chtěla boxovat.