mexhouse | Články / Sloupky/Blogy | 30.01.2014
To máte tak: jdete na pohybové divadlo s živým hudebním doprovodem a nečekáte nic, stejně jako všechno. Protože Miřenka Čechová s Tantehorse se umí prosadit i venku a Bohren and Der Club of Gore jsou obecně uznávanou veličinou dark jazzu (přibližně Badalamentiho instrumentální Twin Peaks minus drozdi). Přišli lidi na fyzické divadlo, přišli lidi na velkoformátovou kapelu a pak taky ti, co přišli na průnik, abych nikomu nekřivdil, takže bylo vyprodáno několik dní předem. Nefotilo se, aby byl zážitek nepřerušovaný reklamou, sedělo se z ticha a Studio hrdinů je pro tyhle manýry dobrým prostorem.
Rád bych řekl, že nerozumím pohybovému divadlu, ale není to čínština, naopak hlas vypravěče/vnitřní monolog pokládám jinde než v literatuře (jistěže jsou výjimky) za špatně používaný nástroj aka berli. Zlomenou. A když na začátku příběhu o tanečnici, která špatně snáší dril (taky o dívce znásilněné vlastním snem, etc.) slyším, že toto není příběh sebevraždy, je to takový spoiler, že hned vím, že mi ujel vlak, už včera. Dovysvětlování. Raději bych zůstal v divácké nejistotě, protože ta těla... ta těla jsou absolutní. A kdyby zůstalo slov jen co názvy cviků hrdinčina alter ega, akorát.
Představoval jsem si, jak probíhala spolupráce mezi Tantehorse a Bohren, kolik to tak muselo zabrat času a nakolik by místo jednoho nebo druhého bylo dosaditelné cokoliv jiného. Samozřejmě že je to famózní, je rozdíl, jestli tři údery metličkou zahraje Thorsten Benning nebo Pepík Náplava. Takže dojem byl silný, v přítmí dlící kapela přihrávala pomálu a krátké úsečky, ovšem málo by vám to připadalo vždycky, protože každý jejich tón je nutné nechat doznít xnásobně, zkuste třeba právě vyšlé album Piano Nights, kde si kritici všímají poněkud kratších kusů (a ne, na pianu ty songy nestojí). To byl taky spoiler (a reklama v jednom).
Abych to dopověděl: při ohlížení abecedy pohybového divadla jsem došel sotva na začátek, protože procházející figura ženy, částečně odhalené tělo v pohybu, čárky a tečky končetin a nekonečný eros, jakkoliv jsou postavy smutné a příběh tíživý, vás neustále oslovuje, neustále učí své slovotvorbě. Nejkrásnější syntax, nejlepší jazyk na světě.
Bohren and Der Club of Gore (de) + Tantehorse: Faith
29. 1. 2014, Studio hrdinů, Praha
Michal Pařízek 10.01.2025
Tehdy jsme Jamese a spol. přemluvili, aby před setem s Lydií Lunch (v Praze se staví ve středu, mimochodem) dali ještě Gallon Drunk set...
redakce 10.01.2025
Ona zpívá: Ty píšeš básně, ale já pořádám večírky. Oni zase: My píšeme básně stejně dobře, jako děláme večírky.
redakce 09.01.2025
Romance pro nevšední den, duchovní písně ke konci světa, hledání hranic lidskosti. Ovšem o radost se podělíme.
redakce 08.01.2025
Někdo svět ztrácí, někdo nachází, všichni jsou plní radosti, nebo spíš věčného smutku. A všechny máme rádi, protože se v tom plácáme s nima.
redakce 07.01.2025
"Your natural state is threatening," říká ten, jehož hřeben umí 360°, ohledávání přirozeného stavu věcí se pak věnují i ornitoložky z Jižních Čech.
redakce 06.01.2025
"Anděli, řekni mi, že je to v pořádku," zpívá v písničce Angel nuevo a my bychom taky rádi řekli, že je to v pořádku, ale co my víme!
Michal Pařízek 27.12.2024
Vlastně jsem si myslel, že to tak dlouho není, dodnes si pamatuju, jak jsme se domlouvali se Zdeňkem Lichnovským. Bylo to u nás v kanclu, dělali jsme rozhovor u příležitosti…
redakce 22.12.2024
Dá se u nich rekapitulovat celý rok, stejně jako celý život, můžete být trudní a veselí a nejlíp všechno najednou.
Michal Pařízek 13.12.2024
Nikol Bóková vydává svoje Feathers zítra, dneska večer na Radiu 1 si dáme jednu ve světové premiéře. Feathers, peříčka.
Minka Dočkalová 12.12.2024
Hra o čtyřech hercích není pro divadelní uskupení Bazmek entertainment nic neobvyklého, prvek interaktivity mě děsil jen zpola, i když LARPy spíš nemusím.