Adéla Polka | Články / Reporty | 22.06.2021
Potulný festival Krákor se druhým rokem konal na Barbarské osadě nedaleko Velké Bíteše u Brna. V místě, kde člověk klesá níž a níž lesem, až se propadne do osady, kde se nenápadně na pár dní rozestaví stany, kde neteče pitná voda, točí se pivo a jí klobásy. Jestli je v celém okolí Brna úmorné vedro, tady je příjemný chládek, a když se člověk odpoledne zaposlouchá do potůčku, který střídmě teče za strany výčepu, slyší z druhé strany básnické výlevy o tom, čím přemýšlet, když si to chce člověk s někým rozdat, a čím naopak konat.
Sämanni jsou básnicko-kytarové uskupení. Šedovlasý básník poskakuje na plácku před pódiem a kytarista svádí zdánlivě improvizovaný doprovod. Neozvučená divočina pro ty, co sedí v těsné blízkosti, a zájem budící přisprostlá sousloví pro ty, kteří postávají dál. A člověk se pořád kochá tím okolím, protože když se otočí ke sprostým básničkám zády, má před sebou scenérii v tisících odstínech zelené. Občas se mihne nudista.
Bouchací šrouby zvučí a učí novou zpěvačku Štěpánku techniku odezírání ze rtů. Není jasné, zda už jde o performance, nebo je dáma v zelených šatech s touto skupinou skutečně poprvé na podiu, na prknech, která zdaleka neznamenají svět, neboť to nejsou dřevěné desky, nýbrž něco, co připomíná prastarý koberec pomalu splývající se zeminou pod ním. Že stojí bicí rovně, je spíše s podivem. Zájem budí basák, neboť jeho kontrabas vyrobený z lyže nejenže vydává opravdu ojedinělý zvuk, ale hráč u toho střídavě obsluhuje i činely bicích. Kapelu přeřvávají klávesy, které rozbourávají zapálenou recitativní dikci frontmana líbivými klišé melodiemi. Umí i varhany. Zpěvák přechází z češtiny do slověnštiny a nebrání se ani maďarštině. Štěpánka, zdá se, skutečně hostuje s kapelou poprvé a odezírání ze rtů zpěváka při maďarštině vzdává a uhrává tancem.
V publiku se potuluje týpek v bílé košili, který by chtěl už zase vystupovat, ale musí se svým Johny Service punkem ještě chvíli počkat. Otázkou je, zda své vystoupení neprospí. Honza Bartoň, jeden z organizátorů, vyhlašuje, že po vystoupení Plum Dumplings přijde zmrzlina a postaví mezi lidi černý box, ve kterém se pomalu rozmrazuje domácí oříšková lahůdka. Těšení v publiku je znát. O hodinu později ožívá zpěvák toaletního punku a lidi s kornoutky a kopečky zmrzliny ovíjí rolemi toaletního papíru. Ti, co je znají, vědí, že se mají zabalit, tančit a užívat si chvílemi lehce fekální punk a chvílemi Pretty Woman či jiné rádiové odrhovačky.
Uprostřed hlubokého lesa září malá a za každou cenu alternativní akce jako zjevení. Odcházím se slušnou hromádkou poezie, kterou lidé ze Spodních proudů, kteří Krákor organizují, vydávají a čekám, co se na mě z těch listů vylije za slovník.
Krákor
18. – 19. 6. 2021, Barbarská osada
foto © Michal Cífka
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Viktor Hanačík 07.11.2024
Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.
Filip Peloušek 22.10.2024
Na druhé straně se starší, očekávající kopající beaty a moshpit, drží zatím u stěn s půllitry, snaží se přečkat útrapy čerstvé dospělosti: „Jak mám žít, aby to tak nebolelo?!“
Mišo Berec 22.10.2024
Unravel naberá naživo silné rozmery, kataklyzmatický zvuk gitár a synthov, sample a rytmy Jiřího Bendla vytvárajú pocit niečoho nadpozemského a vy tam chcete naskočiť tiež.
Akana 21.10.2024
Bargeld vůbec působil velmi vstřícně a uvolněně. V ničem nepřipomínal odměřeného pedanta, v jakého se někdy umí proměnit při rozhovorech s méně kompetentními novináři.
Jiří V. Matýsek 20.10.2024
„He's a ghost, he's a god / He's a man, he's a guru,“ zní verš z Red Right Hand. Nick Cave přijel dobře naladěn.