Filip Peloušek | Články / Reporty | 04.11.2023
Podzimní sychravý podvečer je při příchodu do Kasáren Karlín patřičnou kulisou pro nadcházející dění. Z nitra garáží už se tlumeně ozývá nezaměnitelné tepání. Rychle míjím bar a nořím se do všeobjímající temnoty sálu, kde budou za několik okamžiků probíhat hovory s vesmírem.
Vpadnu do techna řízlého postpunkem IAmNøt. Náznaky EBM, samply Joy Division, baví mě to a přemýšlím, jestli by to nesedlo spíš jako afterparty, když pouze zatažená ruční brzda na basech nedovoluje propuknout většímu šílenství. Pauza co nejkratší, záchod, drink, hlavně nepřetrhnout nit večera. Na pódiu se mihnou tři stíny jako přízraky, hned první vteřiny a tóny ale dávají na srozuměnou, že není třeba vidět, hlavní je slyšet. Basy už nachází správnou hladinu a společně s Chillany Föllakzoid vplouváme mimo čas a prostor.
Začátek charakterizuje pozvolné ohledávání se mezi kapelou a publikem. Jde o to přistoupit na jejich hru, a když ji přijmete, dostanete neskutečnou jízdu ke hranicím podvědomí. Vše je rozloženo na prvočinitele, jednotlivé plochy skladeb jsou trpělivě budovány a vršeny na sebe na jednoduchém půdorysu bicí, basa a synťáky, aby vždy po několik minutách explodovaly a bylo je možné zase dekonstruovat. Celé to připomíná zrychlené záběry na nekontrolované buněčné bujení pod mikroskopem.
fotogalerii z koncertu zhlédněte tady
Hlavní slovo mají tracky z poslední studiovky V, teprve naživo dostávají tu správnou hloubku. Dusot kopyt zaznívající ve skladbě II nabírá takovou intenzitu, že pocitově uháním bok po boku se zvukem a nikde neviděnými tvory do neznáma, kupředu, hlavně se neohlížet. Scénu na vysokých podpatcích, jejichž klapání dotváří motivy některých skladeb, opanuje s kytarou až někde u kolen vůdčí osobnost skupiny, Domingæ. Ta, neuvěřitelně vysoká, vystupuje každou chvíli z kouře v prorockém gestu s rozpřaženýma rukama a strhává každého s sebou. Tak jak byla na začátku citelná jistá zdrženlivost, teď už jsme všichni na jedné (astrální) lodi. Hranice zmizely, jsme tady a zároveň nikde, existuje jen neustále rostoucí zvuk.
Koncert nekončí, v mé mysli určitě ne. Stojím venku na dešti, nechápavě koukám do černočerné tmy nad hlavou, kapky mi buší do tváře. Třídím si myšlenky u nekonečného ohně v kasárenském dvoře, vracím se do chvil, kdy Domingæ tenkým plamenem zapalovače prorážela temnotu kolem. Obraz si vrývám do paměti s vědomím toho, že celé to bylo jedinečné. A navzdory tomuhle pokusu – i nepřenositelné.
Föllakzoid (cl) + IAmNøt (sk)
2. 11. 2023 Kasárna Karlín, Praha
foto © Sebastian Vošvrda
Kristina Kratochvilová 25.12.2024
Justice sice zestárli o jednadvacet let, v Max-Schmeling-Halle, kam jsme se přijeli podívat na show, kterou dovezou na Colours, to rozhodně vidět nebylo.
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.