Články / Reporty

Po bouři bouře. The Dillinger Escape Plan

Po bouři bouře. The Dillinger Escape Plan

waghiss666, David Čajčík | Články / Reporty | 17.08.2017

THE
DILLINGER
ESC
PLAN

Jen málo log je na metalových ohozech tak snadno rozpoznatelných jako to od dvacet let hrající pětice z New Jersey. Jen málo kapel na „corové“ scéně si dokázalo vybudovat tak silnou no-hate reputaci, kdy „je to sračka“ neslyšíte říct snad ani nejtlustšího vikinga s našivkou Amonů. A teď je konec. The Dillinger Escape Plan končí, po únorové automobilové nehodě, při které to chvíli vypadalo na podstatně tragičtější závěr, nahrazují své zrušené vystoupení pár dní po bouři na Brutalu. V Paláci Akropolis, poněkud netradičním prostoru pro podobné události. Byť tato událost si jistou honosnost zaslouží.

„This is Sweden!“ Sere mě zmeškat zahájení BA22 klubovou zverinou na velké stagi, dneska si tak trochu vynahrazuju. Severská škola d-beatu rozmrdaná zvířecím bordelem na krev a na třísky. Když si hned ze startu setu Sebastian chystal pod zavěšené PAčko židli, tušil jsem, že bude zle. V klubu jsou balkony – bude se skákat! Dneska ne, ale krom Grega Puciata nahoru šplhali všichni. Chladná, snad šokovaná reakce publika byl na místě. My vám nandáme, ale musíte si vzít. Zase jednou někdo ukázal, že jestli dvě stovky smyslu zbavených nebo dvacet opařených, pot kape ze stropu. Jakmile seschlý dvoumetrový viking vletěl na parket, bylo všechno jedno. Námrd!

Nikdy jsem nechápal The Number Twelve Looks Like You. Vyklubali se ze scény pro smích a zasquatovali tu, kde se s vážnou tváří porušujou veškerá pravidla. Až s novou, zredukovanou sestavou, až po comebacku, až první den Brutal Assault na Metalgate scéně mi secvaklo. Nadsázka zůstala v bezprostředním bavičovi Jessem, co dokáže roztančit závěrečnou sambou metloše od podia ke zvukaři, a všechno ostatní, co dává perfektní smysl v rámci grind-math-prog náseru za hranicí technických limitů čtyř a šesti strun, korunuje baret maskující pleš kytaristy Alexe. Oproti festivalu slabší, snad že nestáli sami za sebe, ale ve stínu lamp rezervovaných pro smuteční slavnost. Nová deska ukáže, jestli přežijí z nostalgie po schizofrenních pičovinách, anebo se zařadí mezi velikány. Support na posledním evropském šňůrné TDEP napoví.

fotogalerie z koncertu tady

Po dvou matinée koncertech přichází konečně rozumný časový slot. 20:30. Těch pár světýlek ve vlastnictví TDEP, co vesele blikalo na hlavní stagi Brutalu, dělá v uzavřené místnosti totální mordor pro oči - jeden z koncertů, kde si spojivky ničím ekvivalentně s bubínkama a hlasivkama. „But the Killer won’t survive!“ Setlist zůstává víceméně podobný jak na Brutalu, best of ze všech šesti řadovek, z významných chybí snad jen Milk Lizard, fuck it. O zběsilém moshpitu netřeba mluvit, na sold-out překvapivě hodně prostoru, i přesto vzduch jak ve společné šatně Never Say Die Tour. Zboku stage tleská i Tomáš Fiala, který by podle všech předpokladů měl ještě tak týden jenom spát. Basák Liam Wilson bojuje s ramenním popruhem a dobrou čtvrtinu koncertu prosedí před bicími. Zbytek kapely se mu vysmívá, ale na chvíli si přisedá. TDEP unplugged? Ani hovno. Jinak standard – věšení se na lampy, stagediving s kytarou na stagedivery bez kytary. Nerovný boj. Na závěr se žádná velká destrukce nekoná, bicí zůstávají celé, aparáty se do publika neháží, z balkonu se stále neskáče. A není to potřeba.

Don't you ever try to be more than you were destined for or anything worth fighting for!

Nikdy! Díky za vše!

Info

The Dillinger Escape Plan (us) + The Number Twelve Looks Like You (us) + God Mother (swe)
14. 8. 2017, Palác Akropolis, Praha

foto © Romana Kovacsova

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

V samotách i v davu (Letní kapela)

Tomáš Jančík 15.12.2024

„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.

Sonda za obzor

Viktor Hanačík 11.12.2024

Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...

Čočkový dortík (Blixa Bargeld & Teho Teardo)

Viktor Palák 08.12.2024

Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.

Predĺžený víkend sónických rituálov (Next Festival 2024)

Richard Michalik 03.12.2024

Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.

Andalusian Crush (Monkey Week 2024)

Michal Pařízek 30.11.2024

Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...

Sonické prostory ve světle minimalismu (Sonda 2024)

Viktor Hanačík 28.11.2024

Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace