Články / Reporty

Poctivý folklórní vořech - Hudaki Village Band

Poctivý folklórní vořech - Hudaki Village Band

Akana | Články / Reporty | 30.03.2017

Na loňském ročníku Respect Festivalu se Hudaki Village Band postaral o jeden z nejextatičtějších zážitků. Kde v úterý večer zůstali všichni ti rozesmátí tanečníci, kteří jim na Výstavišti zobali z ruky, je mi záhadou. Poloprázdný sál Akropole byl smutným faktem, večírek to ale nepokazilo. Je sice fakt, že rozehřát přítomné na správnou teplotu trvalo kapele v klubovém šeru trochu déle, než na červnové louce, ale nakonec to zase skončilo nevázaným tancem, výskáním a jásotem.

Domovinou Hudaki Village Bandu je oblast někdejší Marmarošské župy ve Východních Karpatech, která se dnes rozkládá na území Ukrajiny a Rumunska, přičemž daleko odtud není ani k hranicím Maďarska, Slovenska a Polska. Díky tomu je tahle hudba takový poctivý folklórní vořech, směska, v níž můžeme najít prvky hudby transylvánské, ukrajinské i židovské, a která je ještě dostatečně povědomá i českému uchu. Skupina ji navíc prezentuje v živelné, autentické podobě, v ničem nepřipomínající etnomuzikologický exponát. Housle, akordeon bajan, cimbál, kontrabas, buben, kytara, tárogató, koncovka, všechny tyhle nástroje ovládají muzikanti mistrně a zároveň bez rutinní uzívanosti.

Ozdobou souboru jsou zpěvačky Kateryna Jarynyč a Olga Senynec, z nichž tentokrát přicestovala pouze první z nich. Pokud ovšem přítomní pánové zalitovali absence luzného zjevu její kolegyně, která pro změnu vystoupila na loňském Respectu, brzy na své drobné zklamání zapomněli. Katerynin výkon byl stejně přesvědčivý, nemluvě o fantastických vícehlasech, které všechny ty nádherně rozpustilé i elegické nápěvy vždy posouvaly na další úroveň, podobně jako furiantské parádičky houslisty Mychajla Šutka s nástrojem za zády či za hlavou.

Čardášovité reje i táhlé balady kapela poctivě střídala. Pokud mě paměť neklame, při festivalovém setu kladla na taneční čísla větší důraz, vzhledem k soustředěnější klubové atmosféře se ovšem rozvážnější přístup jevil jako oprávněný. Kontakt s publikem obstarával především hráč na klarinet, tárogató a koncovku Jurij Bukovynec, dílem ukrajinsky, dílem anglicky, přičemž ani s jedním z jazyků nemělo publikum, jak se zdálo, problém. Žádné rozsáhlé vzdělávací promluvy, jak tomu bývá například u maďarských Muzsikás, se ovšem nekonaly. Koncert odsýpal ve svěžím tempu a přídavkem pak vygradoval do strhujícího finále. V hlavě se pak uhnízdila toužebná představa, jaký nářez by to teprve byl, mít tu možnost potkat se s Hudaki Village Bandem takříkajíc v jejich přirozeném prostředí, tedy na nějaké echt marmarošské veselici.

A nakonec jedno malé postesknutí. Každý takhle povedený koncert by měl mít možnost v posluchači patřičně doznít, ať už za zvuků spřízněné reprodukované hudby nebo jen na cestě domů vlahým večerem. Nás pár jedinců, kteří chtěli ještě chvíli pobýt v prostorách klubu a utříbít si dojmy, ale čekal dost nepříjemný šok. Že se sotva pět minut po odeznění posledního tónu rozjel z dýdžejské kukaně ostrý drum'n'bass, považuji přinejmenším za necitlivé faux pas.

Info

Hudaki Village Band (uk)
28. 3. 2017 Palác Akropolis, Praha

foto © archiv

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Co to všechno stojí (Anki)

Filip Peloušek 17.11.2024

Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…

Temný půvab rapové poezie (Moor Mother & billy woods)

Viktor Hanačík 07.11.2024

Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.

Útěk na čarodějnou horu (Stoned Jesus)

Marek Hadrbolec 31.10.2024

„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...

Kdo byla, je Miss Flower? (Emilíana Torrini)

Václav Valtr 28.10.2024

„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.

I wanna see you fucking dance! (Gurriers)

Veronika Tichá 27.10.2024

Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.

Lámání kostí i ducha (Pharmakon & co.)

Klára Šajtarová 25.10.2024

V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace