Články / Reporty

Poctivý folklórní vořech - Hudaki Village Band

Poctivý folklórní vořech - Hudaki Village Band

Akana | Články / Reporty | 30.03.2017

Na loňském ročníku Respect Festivalu se Hudaki Village Band postaral o jeden z nejextatičtějších zážitků. Kde v úterý večer zůstali všichni ti rozesmátí tanečníci, kteří jim na Výstavišti zobali z ruky, je mi záhadou. Poloprázdný sál Akropole byl smutným faktem, večírek to ale nepokazilo. Je sice fakt, že rozehřát přítomné na správnou teplotu trvalo kapele v klubovém šeru trochu déle, než na červnové louce, ale nakonec to zase skončilo nevázaným tancem, výskáním a jásotem.

Domovinou Hudaki Village Bandu je oblast někdejší Marmarošské župy ve Východních Karpatech, která se dnes rozkládá na území Ukrajiny a Rumunska, přičemž daleko odtud není ani k hranicím Maďarska, Slovenska a Polska. Díky tomu je tahle hudba takový poctivý folklórní vořech, směska, v níž můžeme najít prvky hudby transylvánské, ukrajinské i židovské, a která je ještě dostatečně povědomá i českému uchu. Skupina ji navíc prezentuje v živelné, autentické podobě, v ničem nepřipomínající etnomuzikologický exponát. Housle, akordeon bajan, cimbál, kontrabas, buben, kytara, tárogató, koncovka, všechny tyhle nástroje ovládají muzikanti mistrně a zároveň bez rutinní uzívanosti.

Ozdobou souboru jsou zpěvačky Kateryna Jarynyč a Olga Senynec, z nichž tentokrát přicestovala pouze první z nich. Pokud ovšem přítomní pánové zalitovali absence luzného zjevu její kolegyně, která pro změnu vystoupila na loňském Respectu, brzy na své drobné zklamání zapomněli. Katerynin výkon byl stejně přesvědčivý, nemluvě o fantastických vícehlasech, které všechny ty nádherně rozpustilé i elegické nápěvy vždy posouvaly na další úroveň, podobně jako furiantské parádičky houslisty Mychajla Šutka s nástrojem za zády či za hlavou.

Čardášovité reje i táhlé balady kapela poctivě střídala. Pokud mě paměť neklame, při festivalovém setu kladla na taneční čísla větší důraz, vzhledem k soustředěnější klubové atmosféře se ovšem rozvážnější přístup jevil jako oprávněný. Kontakt s publikem obstarával především hráč na klarinet, tárogató a koncovku Jurij Bukovynec, dílem ukrajinsky, dílem anglicky, přičemž ani s jedním z jazyků nemělo publikum, jak se zdálo, problém. Žádné rozsáhlé vzdělávací promluvy, jak tomu bývá například u maďarských Muzsikás, se ovšem nekonaly. Koncert odsýpal ve svěžím tempu a přídavkem pak vygradoval do strhujícího finále. V hlavě se pak uhnízdila toužebná představa, jaký nářez by to teprve byl, mít tu možnost potkat se s Hudaki Village Bandem takříkajíc v jejich přirozeném prostředí, tedy na nějaké echt marmarošské veselici.

A nakonec jedno malé postesknutí. Každý takhle povedený koncert by měl mít možnost v posluchači patřičně doznít, ať už za zvuků spřízněné reprodukované hudby nebo jen na cestě domů vlahým večerem. Nás pár jedinců, kteří chtěli ještě chvíli pobýt v prostorách klubu a utříbít si dojmy, ale čekal dost nepříjemný šok. Že se sotva pět minut po odeznění posledního tónu rozjel z dýdžejské kukaně ostrý drum'n'bass, považuji přinejmenším za necitlivé faux pas.

Info

Hudaki Village Band (uk)
28. 3. 2017 Palác Akropolis, Praha

foto © archiv

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Přátelství, co nestárne (Justice)

Kristina Kratochvilová 25.12.2024

Justice sice zestárli o jednadvacet let, v Max-Schmeling-Halle, kam jsme se přijeli podívat na show, kterou dovezou na Colours, to rozhodně vidět nebylo.

V samotách i v davu (Letní kapela)

Tomáš Jančík 15.12.2024

„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.

Sonda za obzor

Viktor Hanačík 11.12.2024

Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...

Čočkový dortík (Blixa Bargeld & Teho Teardo)

Viktor Palák 08.12.2024

Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.

Predĺžený víkend sónických rituálov (Next Festival 2024)

Richard Michalik 03.12.2024

Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.

Andalusian Crush (Monkey Week 2024)

Michal Pařízek 30.11.2024

Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...

Sonické prostory ve světle minimalismu (Sonda 2024)

Viktor Hanačík 28.11.2024

Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace