Meg | Články / Reporty | 20.06.2017
Zahrádka Hana-bi baru se rychle plnila lidmi, které z pláže vyhnala bouře. Z minuty na minutu se zvedl silný vítr, který ukončil program na hlavním podiu. Weyes Blood se nestihli ani rozloučit s publikem, vypnul se mikrofon, stáhla střecha. Kužely reflektorů nasvěcují tuny písku valící se od moře, podivná apokalyptická atmosféra jak objednaná pro začínající koncert Preoccupations. Hypnotický riff kolébal publikem a zdelayovaná kytara zněla do tmy.
Byl první týden v červnu a stejně jako poslední čtyři roky to mimo jiné znamenalo i Beaches Brew time. Sluníčko, moře, pizza a koncerty na pláži poblíž Ravenny. Festival je neskutečnej svojí přátelskou atmosférou. Celá akce je zadarmo, žádný pásky na rukou, špinavý toitoiky v improvizovanym stanovym městečku, šacování u vstupu do areálu a další festivalový klasiky. Vůbec. Volná pláž bez plotů, účinkující se proplétají s návštěvníky, kempuje se v přilehlym borovicovym lese nebo vlastně kdekoliv. Jedinečný kouzlo, za kterým se sjíždí návštěvníci z různých koutů Evropy.
Pořadatelé každým rokem nastavují laťku výš a výš. Letos připravili line up čítající jména jako King Gizzard & The Lizard Wizard, Thee Oh Sees, Shellac, Moon Duo, King Khan & The Shrines nebo The Coathangers. Žánrové slazení interpretů dalo každému dni jinou chuť a i přes hodně známých jmen v programu zbylo dost prostoru na objevování nových zajímavých kapel.
První den začal pozvolně v přístavu Marina di Ravenna. Nábřežní cesta se proměnila v jeden velký bleší trh, kterým za zvuku mandolín a citar korzovali první návštěvníci festivalu. Na pódiu Mandolin Sisters, tureckým folkem inspirovaní Altin Gün a v závěru večera Kikagaku Moyo. Táhlé instrumentální pasáže, folk, psychedelie. Ticho před bouří.
Večery na pláži začínaly vždy se západem slunce na plácku pod basketbalovym košem. Posedávání na písečný duně s výhledem na moře a otvírající kapely. Vyplatilo se dojíst večeři v poklusu a stihnout začátek. První kapely byly často příležitostí, jak objevit něco novýho, dobrýho. Asi největším zážitkem byl koncert Gommy, čtyřčlenné kapely z malého městečka u Neapole, která začala hrát teprve vloni. Posthardcore s naléhavě ukřičenym holčičim italskym zpěvem, svůj žánr sami pojmenovávají jako new-gum. Dalším příjemným objevem bylo lo-fi punkové trio z Turína L.A.M.E..
S večerem se program plynule střídal na menším pódiu u Hana-Bi baru a hlavním podiu na pláži. Roof stage s komornější atmosférou patřila hlavně ze začátku holčičím kapelám - Death Valley Girls, The Coathangers, Kaitlin Aurelii Smith, Blue Crime. Na hlavním pódiu se první den střídali králové. Koruna z peří, elastický obleček, límec z kožešiny, lesk Bollywoodu. King Khan se svojí velkolepou show. Nadsázka, teatrálnost a záměrný kýč. Setlist sestavený ze skladeb doprovázenými big bandem s dechovou sekcí a potom skladbama, kde dechaři berou do ruky tamburíny, dělají křoví a King Khan se vrací ke garážovějšímu zvuku. Každý dá asi přednost něčemu jinýmu, v každém případě byla nablýskaná show pohybující se někdy na hranici vkusu zajímavým zpestřením.
Nejenergetičtějším koncertem a zároveň zlatým hřebem celého festivalu byli čerstvě přejmenovaní Oh Sees. Od prvního úderu do kytary pluli na tisícihlavym davu lidi, nafukovací lehátka, lidi na nafukovacích lehátkách a taky plážový balóny. Nemilosrdný pogo v žabkách. John Dwyer s kytarou těsně pod bradou hopsal přes půlku pódia sem a tam a sólama protahoval hitovky k deseti minutám. Všechny to ale bavilo, tak proč ne. Hrozná energie. Koncert vloni ve Futuru byl sice hodně upocenej, ten tady na pláži ještě víc. Skvělá show a nejlepší možný zakončení celýho festivalu.
Beaches Brew 2017
5. – 8. 6. 2017 Hana-Bi & Marina di Ravenna, Itálie
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Viktor Hanačík 07.11.2024
Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.