rionka | Články / Reporty | 21.05.2013
„Tahle písnička se jmenuje Boro,“ informuje publikum kytarista v bílém tričku s logem Mamamrdamaso. Je něco po osmé hodině a dav v Boru pomalu houstne. Vtipný motiv, linoucí se z miniaturních kláves po bubeníkově boku, během krátké doby překryjí kytary a řev. Přivítejme kapelu Vlněna, která tu dnes má první koncert.
Vlněna se skládá ze členů kapel Or, Unna a Human Steak a všechny jejich texty jsou údajně jen o Brně. Krátce po nazvučení kapela zmizela z pódia, aby o pět minut později nastoupila v plné polní s maskami na obličejích. Kytarista má černé svářečské brýle, bubeník si na hlavu navlékl červenou síťku od pomerančů olepenou stříbrnou páskou a basák se skrývá pod maskou ze svářečských brýlí a tuny alobalu, takže připomíná DIY verzi Stormtroopera. Efektní, avšak levné! Jednotlivé skladby propojují bubeníkovy vyhrávky na klávesy položené na zemi – produkuje jednoduché a cinkavé rytmické patterny. Samo o sobě by to bylo komické, ale v kombinaci s ujetým noise bigbítem a síťkou od pomerančů tomu prostě musíte dát šanci. Zvuk a jednoznačný „ksicht“ kapela doufám vypiluje později, ale show zaujala už napoprvé.
Hlinomaz je hardcore/noise záležitost z Prahy, jejíž členové působí například v kapelách Lahar a Děti deště. Line-up se skládá z člověka s kytarou, na níž je logo Einstürzende Neubauten, člověka s basou, který dělá ďábelské obličeje, člověka za bicími, který má neuvěřitelně dlouhé dredy, a člověka s mikrofonem, který se svlékl do půl těla a bos se vrhnul do publika, kterého stále přibývalo. Divák, který se ještě duševně nevyrovnal s Vlněnou a zvukem jejich samohrajky, se tlačí ve ztemnělém kotli a cítí se jako fanda Lucky Vondráčkové, co se omylem ocitl na Converge. A líbí se mu to, jak by ne! Osvětlovač správně usuzuje, že nejlepší světlo je tma. Atmosféra houstne, v místnosti se nedá hnout, vokalista řve, kapela řve, dav souhlasně pokyvuje hlavou a po skončení každé skladby rovněž řve. Pot a krev a propocené trenky. Je to hlína.
V mezičase si v sále kdosi pouští Deftones a zatímco my, omráčený dav, smířeně čekáme, až nám přestane pískat v útrobách, před našima očima se připravuje poslední interpret: estonští Talbot. (Původně ohlášená čtvrtá kapela s názvem Všechno je sračka nakonec nevystoupila.) Talboti jsou celkem dva – Magnus hraje na baskytaru, klávesy a zpívá „čisté“ vokály, Jarmo bubnuje a growluje. Skromný výklenek v Boru jejich hřmotným individualitám sotva stačí, problémy nastanou už při snaze zavěsit na stěnu velkou černou vlajku s názvem kapely. Roh, co se do niky už nevešel, smutně visí. Kapela, co má na kopáku fotku svého auta, si přivezla i vlastní osvětlení, intenzivně zářící panely osázené modrými LED diodami, takže v Boru je to na chvíli zase jako v moři.
Pozorovat Talbot v akci je zážitek. Masivní chuchvalce sludge se odlupují od basy a převalují se přes Magnusovy klávesy přelepené páskou, aby tónina držela, zatímco mistr odezpívá pasáž a nahmátne na base další peklo. Potetovaný bubeník mu zdatně vokálně sekunduje. Za horou bicích ho téměř nevidíte, ale celou tu hutnou podladěnou hromadu strun, ozvěn a syntézy před sebou žene s neutuchajícím elánem a všechno má náhle smysl. Někdy je to téměř metal a člověku se chce skákat. Jindy se rytmus postupně zpomaluje, až je všechno téměř nesnesitelné, prožitek graduje až na pokraj zhroucení a člověku se chce řvát. Vykřičeli jsme si dva přídavky. „One more? Ok, two more. Thank you, thank you!“ Nemáte vůbec zač, kluci.
Talbot (est) + Vlněna + Hlinomaz
8. 5. 2013, Boro, Brno
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.