Články / Reporty

Pot a krev, propocené trenky. Hlína.

Pot a krev, propocené trenky. Hlína.

rionka | Články / Reporty | 21.05.2013

„Tahle písnička se jmenuje Boro,“ informuje publikum kytarista v bílém tričku s logem Mamamrdamaso. Je něco po osmé hodině a dav v Boru pomalu houstne. Vtipný motiv, linoucí se z miniaturních kláves po bubeníkově boku, během krátké doby překryjí kytary a řev. Přivítejme kapelu Vlněna, která tu dnes má první koncert.

Vlněna se skládá ze členů kapel Or, Unna a Human Steak a všechny jejich texty jsou údajně jen o Brně. Krátce po nazvučení kapela zmizela z pódia, aby o pět minut později nastoupila v plné polní s maskami na obličejích. Kytarista má černé svářečské brýle, bubeník si na hlavu navlékl červenou síťku od pomerančů olepenou stříbrnou páskou a basák se skrývá pod maskou ze svářečských brýlí a tuny alobalu, takže připomíná DIY verzi Stormtroopera. Efektní, avšak levné! Jednotlivé skladby propojují bubeníkovy vyhrávky na klávesy položené na zemi – produkuje jednoduché a cinkavé rytmické patterny. Samo o sobě by to bylo komické, ale v kombinaci s ujetým noise bigbítem a síťkou od pomerančů tomu prostě musíte dát šanci. Zvuk a jednoznačný „ksicht“ kapela doufám vypiluje později, ale show zaujala už napoprvé.

Hlinomaz je hardcore/noise záležitost z Prahy, jejíž členové působí například v kapelách Lahar a Děti deště. Line-up se skládá z člověka s kytarou, na níž je logo Einstürzende Neubauten, člověka s basou, který dělá ďábelské obličeje, člověka za bicími, který má neuvěřitelně dlouhé dredy, a člověka s mikrofonem, který se svlékl do půl těla a bos se vrhnul do publika, kterého stále přibývalo. Divák, který se ještě duševně nevyrovnal s Vlněnou a zvukem jejich samohrajky, se tlačí ve ztemnělém kotli a cítí se jako fanda Lucky Vondráčkové, co se omylem ocitl na Converge. A líbí se mu to, jak by ne! Osvětlovač správně usuzuje, že nejlepší světlo je tma. Atmosféra houstne, v místnosti se nedá hnout, vokalista řve, kapela řve, dav souhlasně pokyvuje hlavou a po skončení každé skladby rovněž řve. Pot a krev a propocené trenky. Je to hlína.

V mezičase si v sále kdosi pouští Deftones a zatímco my, omráčený dav, smířeně čekáme, až nám přestane pískat v útrobách, před našima očima se připravuje poslední interpret: estonští Talbot. (Původně ohlášená čtvrtá kapela s názvem Všechno je sračka nakonec nevystoupila.) Talboti jsou celkem dva – Magnus hraje na baskytaru, klávesy a zpívá „čisté“ vokály, Jarmo bubnuje a growluje. Skromný výklenek v Boru jejich hřmotným individualitám sotva stačí, problémy nastanou už při snaze zavěsit na stěnu velkou černou vlajku s názvem kapely. Roh, co se do niky už nevešel, smutně visí. Kapela, co má na kopáku fotku svého auta, si přivezla i vlastní osvětlení, intenzivně zářící panely osázené modrými LED diodami, takže v Boru je to na chvíli zase jako v moři.

Pozorovat Talbot v akci je zážitek. Masivní chuchvalce sludge se odlupují od basy a převalují se přes Magnusovy klávesy přelepené páskou, aby tónina držela, zatímco mistr odezpívá pasáž a nahmátne na base další peklo. Potetovaný bubeník mu zdatně vokálně sekunduje. Za horou bicích ho téměř nevidíte, ale celou tu hutnou podladěnou hromadu strun, ozvěn a syntézy před sebou žene s neutuchajícím elánem a všechno má náhle smysl. Někdy je to téměř metal a člověku se chce skákat. Jindy se rytmus postupně zpomaluje, až je všechno téměř nesnesitelné, prožitek graduje až na pokraj zhroucení a člověku se chce řvát. Vykřičeli jsme si dva přídavky. „One more? Ok, two more. Thank you, thank you!“ Nemáte vůbec zač, kluci.

Info

Talbot (est) + Vlněna + Hlinomaz
8. 5. 2013, Boro, Brno

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Křičet, brečet, skákat (Touché Amoré)

Marek Hadrbolec 05.02.2025

Hodinové vystoupení je plné temných mraků. Jeremy křičí a plní vzduch černými obláčky – větami o bolesti, ztrátách, smutku a každodenní nespokojenosti.

CTM II.: Berghain trochu jinak

Vojta Chmelík 03.02.2025

Před Berghainem jsme si ale všichni rovni. Není to tak dávno, co skrz jeho dveře nebylo dopřáno projít ani nejbohatšímu muži světa.

Nejlepší texty Full Moonu 2024: To, co léčí (Sonic Herbalism)

Alžběta Sadílková 31.01.2025

Nový projekt Václava Havelky se soustředí na regionální léčivé rostliny a jejich sílu. Účelem má být zvýšení povědomí o potenciálu bylin a výzva k větší všímavosti a citlivosti k přírodnímu…

CTM I: Večery v krematoriu

Vojta Chmelík 29.01.2025

Přelom ledna a února je v Berlíně spjatý s depresí, s počasím, které lavíruje na škále od šedé mlhy a deště po bílou mlhu… a déšť.

Nejlepší texty Full Moonu 2024: Návrat k primárním pudům (AfrikaBurn)

Kristina Kratochvilová 29.01.2025

Seskupení cestovatelů z celého světa uprostřed jihoafrické pouště vlnících se v rytmech elektronické hudby může působit jako elitářský, nemravný, drogový večírek.

Nejlepší texty Full Moonu 2024: Venite a casa! (Hudební scéna v Buenos Aires)

Krištof Budke 27.01.2025

Scéna v Buenos Aires očima zakladatele uměleckého webmagazínu Swine Daily.

Nejlepší texty Full Moonu 2024: Děti, které nesměly dospět (Disneyho dětské hvězdy)

Julia Pátá 27.01.2025

Na Cyrus se během několika let po opuštění vydavatelské stáje Disney Music Group, která si na adolescentních celebritách postavila jeden z hlavních zdrojů příjmu, svalila lavina kritiky.

Přátelství, co nestárne (Justice)

Kristina Kratochvilová 25.12.2024

Justice sice zestárli o jednadvacet let, v Max-Schmeling-Halle, kam jsme se přijeli podívat na show, kterou dovezou na Colours, to rozhodně vidět nebylo.

V samotách i v davu (Letní kapela)

Tomáš Jančík 15.12.2024

„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.

Sonda za obzor

Viktor Hanačík 11.12.2024

Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace