Články / Reporty

Prečo sa oplatilo ísť na Wilsonic?

Prečo sa oplatilo ísť na Wilsonic?

Jana Michalcová | Články / Reporty | 10.06.2014

Po minuloročnom „nešťastnom“ ročníku som trochu s obavou čakala, aké to bude. Prídem do prázdneho Babylonu, odstojím si pár hodín pred pódiom a pôjdem domov s pocitom, že tomu predsalen chýba atmosféra. No keď kamarátke pred vstupom povedali, že majú poslednú pásku, odľahlo mi hneď dvakrát.

Nebolo to vôbec tak, že by som mala elektronickú hudbu odjakživa v krvi. Vyrastala som na „klasickejšej“ zmeske metalu, rocku či jazzu a k ostatním žánrom sa ucho postupne vytrénovalo. Festival Wilsonic a jemu podobné podujatia (v Bratislave podobných vzniká našťastie čoraz viac) mi pomáhajú objavovať častokrát neznáme pojmy. Na jednodňovej verzii festivalu sa objavilo celkom osem interpretov „odrážajúcich budúcnosť“ a po jeho konci sa ukázalo, že to celé malo zmysel.

Tiborovi Holodovi, zakladateľovi Wilsonicu, sa podarilo festival obohatiť aj o slovenskú elektronickú scénu a dokázať, že aj ona má svoje kvality - snové zvuky mesta v podobe Stratasoula a melancholický Jimmy Pé. Príjemné bolo vystúpenie (až zarážajúco) mladého dánskeho umelcu Sekuoia s jeho mid-tempo kúskami, ktoré prinútilo publikum sa pohúpavať (skúste si pustiť skladbu Something We Lost a budete sa húpať aj tam, kde práve sedíte). Minimalistický projekt, ktorý mieša útržkovité spevy, tóny gitarových riffov a akési zvuky zďaleka, dokázal zaujať, no stále som čakala niečo, čo by ma strhlo. Neprišlo to.

Hudba utíchla a po chvíli sa objavil dlhovlasý Islanďan s jazykolamným pseudonymom Hermigervill s unikátnym elektronickým zvukom. Nešlo o predvídateľnú tanečnú hudbu, ale o experimentovanie s roznymi štýlmi, ktoré siaha ďalej, ako si väčšina z nás uvedomuje. Zvyšovanie adrenalínu publika vmiešavaním prapodivných beatov do nosnej melódie je lepšie ako pár energeťákov. Hermigervill pozametal vlasmi svoju čarovnú drevenú skrinku, ktorá vyrobila všetkým nám úsmev na tvári. Highlight večera.

Po skončení dlhoočakávaného koncertu Bena Frosta na podporu albumu A U R O R A sa ukázalo, že nebolo všetko ideálne. Kde mal Ben Frost bicie? Po nedávnom pražskom vystúpení a po oznámení organizátorov, že vraj Ben Frost Live, asi väčšina z nás čakala, že to bude s doprovodom jeho dvoch bubeníkov - Thora Harrisa zo Swans a Grega Foxa z Guardian Alien. No to začalo vadiť až potom a podľa slov organizátorov nešlo o zámerné zavádzanie, jeho live vystúpenie má dve podoby. Ten, kto videl tú druhú verziu, môže porovnávať rozdiely... Piatkový Ateliér Babylon však vyzeral ako miesto stretnutia bratislavských zombies, zmanipulovaných silou čerstvo vydaného albumu. Ohromujúci vo svojej zvukovej intenzite, strachnaháňajúci, a pritom krásny. Každou sekundou vás nechá prenikať hlbšie a hlbšie cez niekoľko zvukových vrstiev, až sa na konci setu zobudíte a zistíte, že ste boli mysľou ďaleko ďaleko od reality. Ben patrí právom medzi najväčších experimentálnych umelcov na svete, no napriek tomu setu chýbala dynamika, ktorú počuť pri prevedení s bicími.

Ďalšie vystúpenia Cid Rima, Sky Ferreira či Bobbyho Tanka už síce neboli takým silným umeleckým zážitkom, no uspokojili všetkých tancuchtivých a ja som išla domov s pocitom, že to malo tú správnu atmosféru. Wilsonic do Bratislavy patrí.

Info

Wilsonic Festival 2014
6. 6. 2014, Ateliér Babylon, Bratislava

foto © stanciPhoto

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Křičet, brečet, skákat (Touché Amoré)

Marek Hadrbolec 05.02.2025

Hodinové vystoupení je plné temných mraků. Jeremy křičí a plní vzduch černými obláčky – větami o bolesti, ztrátách, smutku a každodenní nespokojenosti.

CTM II.: Berghain trochu jinak

Vojta Chmelík 03.02.2025

Před Berghainem jsme si ale všichni rovni. Není to tak dávno, co skrz jeho dveře nebylo dopřáno projít ani nejbohatšímu muži světa.

Nejlepší texty Full Moonu 2024: To, co léčí (Sonic Herbalism)

Alžběta Sadílková 31.01.2025

Nový projekt Václava Havelky se soustředí na regionální léčivé rostliny a jejich sílu. Účelem má být zvýšení povědomí o potenciálu bylin a výzva k větší všímavosti a citlivosti k přírodnímu…

CTM I: Večery v krematoriu

Vojta Chmelík 29.01.2025

Přelom ledna a února je v Berlíně spjatý s depresí, s počasím, které lavíruje na škále od šedé mlhy a deště po bílou mlhu… a déšť.

Nejlepší texty Full Moonu 2024: Návrat k primárním pudům (AfrikaBurn)

Kristina Kratochvilová 29.01.2025

Seskupení cestovatelů z celého světa uprostřed jihoafrické pouště vlnících se v rytmech elektronické hudby může působit jako elitářský, nemravný, drogový večírek.

Nejlepší texty Full Moonu 2024: Venite a casa! (Hudební scéna v Buenos Aires)

Krištof Budke 27.01.2025

Scéna v Buenos Aires očima zakladatele uměleckého webmagazínu Swine Daily.

Nejlepší texty Full Moonu 2024: Děti, které nesměly dospět (Disneyho dětské hvězdy)

Julia Pátá 27.01.2025

Na Cyrus se během několika let po opuštění vydavatelské stáje Disney Music Group, která si na adolescentních celebritách postavila jeden z hlavních zdrojů příjmu, svalila lavina kritiky.

Přátelství, co nestárne (Justice)

Kristina Kratochvilová 25.12.2024

Justice sice zestárli o jednadvacet let, v Max-Schmeling-Halle, kam jsme se přijeli podívat na show, kterou dovezou na Colours, to rozhodně vidět nebylo.

V samotách i v davu (Letní kapela)

Tomáš Jančík 15.12.2024

„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.

Sonda za obzor

Viktor Hanačík 11.12.2024

Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace