Vojta Chmelík | Články / Reporty | 11.02.2014
Když se v Praze před rokem a půl objevila mladá parta z belgického Gentu poprvé, přišlo na ni na strahovskou Sedmičku dvacet lidí. Přestože Lucerna Music Bar byl zaplněný jen z poloviny, je to oproti minulému sólovému koncertu solidní nárůst fanouškovské základny. Zásluhu na něm má předskakování na turné Editors, při kterém se Balthazar měli možnost seznámit s Lucernou loni na podzim. Tentokrát byli sami v roli hlavní hvězdy a jako support si přivezli kapelu krajanů, indiepopové Soldier’s Heart, kteří v loňském roce posbírali několik ocenění pro nové talentované umělce na belgické scéně.
Krátce po osmé se na pódiu objevili Balthazar a koncert otevřeli písní Lion’s Mouth (Daniel) z alba Rats, kterému patřila zhruba polovina setlistu. O roli frontmana se dělili Maarten Devoldere s charakteristicky zastřeným hlubokým hlasem a akustickou kytarou zavěšenou proklatě vysoko a Jinte Deprez, hráč na elektrickou kytaru, jehož hlasový rejstřík se pohybuje v tenorových polohách – dvojice, která položila základy Balthazar, když společně hrávali po ulicích. V pasážích s mohutnými sbory doplňovali ústřední duo baskytarista Simon Casier a krásná houslistka Patricia Vanneste. Živé aranžmá a provedení skladeb dodávalo dynamiku, která na deskách trochu chybí. Výraznou roli hraje baskytara s jemným funkovým feelingem a často slouží jako odrazový můstek pro další instrumentaci. Housle protažené přes nejrůznější efektové pedály vytvářejí zvukové plochy blízké post-rocku, za tím vším se ale skrývá skromné, poctivé a chytlavé písničkářství.
Kromě většiny songů z druhé a zatím poslední desky Rats zaznělo několik písní z předchozí Applause i několik novinek včetně čerstvého singlu Leipzig. Mezi nejzajímavější momenty patřila The Boatman s noisovým kytarovým sólem na konci, optimistická Listen Up, energická Fifteen Floors nebo poslední skladba základního setu Do Not Claim Them Anymore, která naživo nepůsobila zdaleka tak unyle jako na desce. O vynikající závěr koncertu se postarala píseň Blood Like Wine s finále a capella. Raise your glass to the nighttime and the ways to choose the mood and have it replaced.
Málo se dá koncertu vytknout. Snad jen po zvukové stránce – ze začátku vůbec nebyl slyšet zpěv baskytaristy Casiera a občas se slévaly plochy kláves, houslí a kytary, ale to je v Lucerna Music Baru obvyklý problém. A Jinte by mohl místy sáhnout do mechanik a doladit kytaru. Jinak to byl skvělý koncert a při příští návštěvě Prahy bude snad vyprodáno. Balthazar si to zaslouží.
Balthazar (be)
8. 2. 2014, Lucerna Music Bar, Praha
foto © Petr Klapper
Kristina Kratochvilová 25.12.2024
Justice sice zestárli o jednadvacet let, v Max-Schmeling-Halle, kam jsme se přijeli podívat na show, kterou dovezou na Colours, to rozhodně vidět nebylo.
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.