Články / Reporty

Připijme noci s Balthazar

Připijme noci s Balthazar

Vojta Chmelík | Články / Reporty | 11.02.2014

Když se v Praze před rokem a půl objevila mladá parta z belgického Gentu poprvé, přišlo na ni na strahovskou Sedmičku dvacet lidí. Přestože Lucerna Music Bar byl zaplněný jen z poloviny, je to oproti minulému sólovému koncertu solidní nárůst fanouškovské základny. Zásluhu na něm má předskakování na turné Editors, při kterém se Balthazar měli možnost seznámit s Lucernou loni na podzim. Tentokrát byli sami v roli hlavní hvězdy a jako support si přivezli kapelu krajanů, indiepopové Soldier’s Heart, kteří v loňském roce posbírali několik ocenění pro nové talentované umělce na belgické scéně.

Krátce po osmé se na pódiu objevili Balthazar a koncert otevřeli písní Lion’s Mouth (Daniel) z alba Rats, kterému patřila zhruba polovina setlistu. O roli frontmana se dělili Maarten Devoldere s charakteristicky zastřeným hlubokým hlasem a akustickou kytarou zavěšenou proklatě vysoko a Jinte Deprez, hráč na elektrickou kytaru, jehož hlasový rejstřík se pohybuje v tenorových polohách – dvojice, která položila základy Balthazar, když společně hrávali po ulicích. V pasážích s mohutnými sbory doplňovali ústřední duo baskytarista Simon Casier a krásná houslistka Patricia Vanneste. Živé aranžmá a provedení skladeb dodávalo dynamiku, která na deskách trochu chybí. Výraznou roli hraje baskytara s jemným funkovým feelingem a často slouží jako odrazový můstek pro další instrumentaci. Housle protažené přes nejrůznější efektové pedály vytvářejí zvukové plochy blízké post-rocku, za tím vším se ale skrývá skromné, poctivé a chytlavé písničkářství.

Kromě většiny songů z druhé a zatím poslední desky Rats zaznělo několik písní z předchozí Applause i několik novinek včetně čerstvého singlu Leipzig. Mezi nejzajímavější momenty patřila The Boatman s noisovým kytarovým sólem na konci, optimistická Listen Up, energická Fifteen Floors nebo poslední skladba základního setu Do Not Claim Them Anymore, která naživo nepůsobila zdaleka tak unyle jako na desce. O vynikající závěr koncertu se postarala píseň Blood Like Wine s finále a capella. Raise your glass to the nighttime and the ways to choose the mood and have it replaced.

Málo se dá koncertu vytknout. Snad jen po zvukové stránce – ze začátku vůbec nebyl slyšet zpěv baskytaristy Casiera a občas se slévaly plochy kláves, houslí a kytary, ale to je v Lucerna Music Baru obvyklý problém. A Jinte by mohl místy sáhnout do mechanik a doladit kytaru. Jinak to byl skvělý koncert a při příští návštěvě Prahy bude snad vyprodáno. Balthazar si to zaslouží.

Info

Balthazar (be)
8. 2. 2014, Lucerna Music Bar, Praha

foto © Petr Klapper

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Přátelství, co nestárne (Justice)

Kristina Kratochvilová 25.12.2024

Justice sice zestárli o jednadvacet let, v Max-Schmeling-Halle, kam jsme se přijeli podívat na show, kterou dovezou na Colours, to rozhodně vidět nebylo.

V samotách i v davu (Letní kapela)

Tomáš Jančík 15.12.2024

„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.

Sonda za obzor

Viktor Hanačík 11.12.2024

Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...

Čočkový dortík (Blixa Bargeld & Teho Teardo)

Viktor Palák 08.12.2024

Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.

Predĺžený víkend sónických rituálov (Next Festival 2024)

Richard Michalik 03.12.2024

Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.

Andalusian Crush (Monkey Week 2024)

Michal Pařízek 30.11.2024

Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...

Sonické prostory ve světle minimalismu (Sonda 2024)

Viktor Hanačík 28.11.2024

Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace