Mašout | Články / Reporty | 14.11.2017
Asi nejsem sám, kdo si před tím, než jde na koncert, poctivě poslechne kromě svých oblíbených fláků také poslední album, které často bývá podnětem turné. Když se však člověk vydá do Jazz Docku na kalifornské Knower v rámci festivalu Jazz on5, můžou být i pro vědoucího návštěvníka matoucí.
V případě poslední desky Life je totiž jazz jako muškátový oříšek, který přidáváte do polévky. Ve funky-popovém vývaru, kde plave jemně krájený hip hop, masité kusy ravu, trochu strouhaného dream housu s nasekaným elektrem, zakápnutém deckou dubstepu ho totiž ucítíte, jen pokud víte, že ho tam opravdu někdo dal. Nenechme se zmýlit, celý mix chutná skvěle, ale s miso polévkou jazzu se dá srovnávat stěží. O to větší zvědavost ve mě vyvolávaly představy o živém vystoupení. Knower jsou známí především jako dvojice losangeleských interpretů, bubeníka a klávesisty Louise Colea a zpěvačky Genevieve Artadi. Zajímavé je, že nikdy nevydali svou hudbu na fyzickém nosiči. Distribuce jejich hudby probíhala od počátků online, skrze YouTube a Bandcamp, i tak si našla cestu do povědomí hudebních nadšenců. Jejich první songy byly opravdu jazz-funkové, i když postupem času se v jejich hudbě jako virus šířila elektronika, živák tyto kořeny připomíná.
Ve vyprodaném Jazz Docku totiž vystupovali skutečně živě, kromě úvodního samplovaného entrée vše obstarali na nástroje. Jako doprovod si přibrali dva kytaristy a klávesy, které z větší části nahradily divokost elektronických ploch a efektů. Klíčová dvojice však nezůstala nic dlužná své extrovertní image. Louis Cole usedl za bicí v kožichu, se slunečními brýlemi a zlatým řetězem na krku, Genevieve Artadi ve žluté rozhalené bundičce ovládla maličké pódium. Kdo někdy zažil nacpaný Jazz Dock, ví, že už jen pár metrů od nízkého pódia stěží něco uvidí, pokud nemá výhodu dvou metrů výšky. Naštěstí organizátoři si vzali příklad z velkých koncertů a kousek před zvukařem sputili plátno s živě snímanou scénou. Živelnou atmosféru občas protagonisté naředili rozmluvou s publikem, některé songy zdánlivě neznámé formace jsme si s chutí zazpívali všichni.
Z bizarních očekávání nás se nakonec vynořila energická jazz-funková jízda. A stejně jako Knower, i já musím pochválit rozjařené, ale mile ohleduplné publikum, se kterým jsme si užili parádní koncert v luxusní plechovce sardinek, bohatě kořeněných muškátovým oříškem.
Knower (us)
10. 11. 2017 Jazz Dock, Praha
foto © Jazz Dock
Kristina Kratochvilová 25.12.2024
Justice sice zestárli o jednadvacet let, v Max-Schmeling-Halle, kam jsme se přijeli podívat na show, kterou dovezou na Colours, to rozhodně vidět nebylo.
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.