Články / Reporty

Prostě stará škola (Billy Gibbons)

Prostě stará škola (Billy Gibbons)

Jiří V. Matýsek | Články / Reporty | 28.06.2023

Kytaroví mistři si letos v Praze podávají dveře. Joea Bonamassu vystřídal Robert Cray, toho Walter Trout. Přijede Buddy Guy a Cory Wong. A teď patřilo pódium O2 universa Billymu F. Gibbonsovi, tedy jedné třetině ZZ Top. Poprvé přijel do české metropole jen sám za sebe. Možná i proto, že bez přede dvěma roky zesnulého basáka Dustyho Hilla už to nikdy nebude tak úplně ono. Jak se ale ukázalo, The BFGs, jak se nová Gibbonsova parta jmenuje, v sobě ten faktor ZZ Top má a káru taxaského blues rocku spolehlivě táhne dál.

Program otevřelo Flamengo Reunion Session, projekt znovu ožívující krátkou kariéru kapely Flamengo, a hlavně slavnou desku Kuře v hodinkách. Ostatně, z ní se, kromě coveru The Beatles, resp. Spooky Tooth, Im the Walrus, hrálo. A nutno říct, že skvěle. Veterány Pavla Fořta a Vladimíra „Gumu“ Kulhánka doplnila trojice Jiří Zelenka, Honza Holeček a Vladimír Secký a společně skladby přes padesát let staré převedli do nového tisíciletí. Viděl jsem je v úplných začátcích projektu, po desítkách koncertů je to čím dál větší zážitek.

Vousáč Gibbons nastoupil na pódium, kde kromě bicí soupravy byly pouze dvě trojice bílých zesilovačů a dva mikrofony, na minutu přesně. A bez dlouhých cavyků, za zvuku startovaného motoru, spustil Got Me Under Pressure z komerčně nejúspěšnější desky ZZ Top Eliminator. K ní se v průběhu večera vrátil ještě několikrát a nakonec došlo na slušných osm kousků z repertoáru Gibbonsovy někdejší kapely, ostatně na její songy se přišlo nejvíce. Zhruba ze tří čtvrtin zaplněná hala nakonec dostala i několik coverů – zaskvěla se zejména Hendrixova Foxy Lady – a též ukázky ze tří Gibbonsových sólových alb a novou skladbu The Devil Is Red.

Gibbonse doprovázeli dva muzikanti, kytarista Austin Hanks a bubeník John Douglas. Zvuk byl tak syrový a akorát špinavý a díky speciálním snímačům, které vylepšují efekt klasického kytarového octaveru, nepřišel o basovou složku. Několikrát jsem se přistihl, že jsem hledal schovaného basáka, tak to místy hřmělo. Tenhle trik – a druhá kytara k tomu, umožnily Gibbonsovi proložit hru drobnými kličkami a linkami, na které v klasické sestavě ZZ Top nezbývalo tolik prostoru. Tady předal Gibbons rytmické povinnosti Hanksovi a sám se mohl vydat na uměřené a neexhibující dobrodružství. Tmelem muziky byl nezastavitelný bubeník Douglas, přirozeně z podobného těsta jako Frank Beard nebo Matt Sorum (který Gibbonsovi bubnuje na deskách). Ne, nejsou to složité akrobacie, podstatný je tady rytmus hot rodu jedoucího po americké dálnici, groove přesný, nevybočující, ale nikoliv nudný.

Billy F. Gibbons byl vždycky vtipálek. Ostatně, celí ZZ Top byli a jsou v jistých ohledech parodie na hvězdné manýry. Jeho humor je ale subtilní: lehké tanečky, popichování s muzikanty, typická gesta a nakonec jen pár průpovídek směrem k publiku. Po La Grange a zhruba osmdesáti minutách hraní byl konec. Jen krátké zamávání a odchod do zákulisí. Žádné přídavky se nekonaly, a to se aplaudovalo více než dost. Komunikace s publikem byla spíše schladná, ale žhavá energie v hudbě zvítězila. Skvělý koncert, bez pozlátka. Stará škola.

Info

Billy F. Gibbons (us)
26. 6. 2023 O2 Uviversum, Praha

foto © Jakub Václavek

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

V samotách i v davu (Letní kapela)

Tomáš Jančík 15.12.2024

„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.

Sonda za obzor

Viktor Hanačík 11.12.2024

Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...

Čočkový dortík (Blixa Bargeld & Teho Teardo)

Viktor Palák 08.12.2024

Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.

Predĺžený víkend sónických rituálov (Next Festival 2024)

Richard Michalik 03.12.2024

Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.

Andalusian Crush (Monkey Week 2024)

Michal Pařízek 30.11.2024

Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...

Sonické prostory ve světle minimalismu (Sonda 2024)

Viktor Hanačík 28.11.2024

Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace