Články / Reporty

Respect 2015: V jednoduchosti je síla

Respect 2015: V jednoduchosti je síla

Anna Mašátová | Články / Reporty | 17.06.2015

Zásadní festivalová příprava pro organizátory i návštěvníky? Sledování norské předpovědi počasí. Jenže ouha, důvěryhodnost v Seveřany poněkud vyprchala. Víkendová předpověď byla přesně naopak - zatímco v sobotu se festival halil do pláštěnek, v neděli se odhazovaly svršky a vytahovaly krémy na opalování.

Zrod kultovních kapel v prostředí amerických kampusů není ničím neobvyklým, umělecká atmosféra Antioch College v Ohiu dala roku 1971 vzniknout i The Pyramids. Poznávacím znamením bylo až extatické africké bubnování, místy psychedelická improvizace a přepestré kostýmy. Dnes, o desítky let později, si Pyramids původní hravost zachovávají. Set zahájili přímo mezi diváky, mumlající i halekající prazvláštní mantry za disharmonického doprovodu píšťaly, perkusí, zvonu i tamburíny, aby vzápětí už na pódiu zavzpomínali na Johna Coltranea a hrnuli před sebe neskutečně hutný zvuk dvou bas zjemněný houslemi. Z freejazu se chvílemi vylouply až taneční latino melodie, ochutnávka z nově vydané desky Rhapsody in Berlin ukázala, že ustrnutí na místě kapele opravdu nehrozí, a své čtyřtýdenní evropské turné zakončili The Pyramids se vší vervou.

Kdo si myslí, že vás nemůže vokální kvintet roztančit, dosti se mýlí. Lo Còr de la Plana spočítali, že se na tuzemských pódiích objevili posedmé a jistě by se nikdo nebránil, kdyby počet brzy narostl. Pětice Francouzů svou polyfonií okouzluje a zcela si vystačí s jednoduchým doprovodem - perkusemi, kastanětami či dupáním na ozvučné desky. Jen kdyby frontman Manu Theron nezkazil nejlepší kousek Sant Trofima klaněním se komunistickým „mučedníkům“. Pod taktovkou Srdce marseilleské čtvrti La Plaine se brzy utvořil dlouhý lidský had tančící farandolu jako provensálští venkované. Pomaličku se prý chystá i nová nahrávka, jaké téma zvolí tentokrát, je zatím tajemství.

Zatímco si děti užívaly dovádění s bublinami, na pódiu se chystali bristolští Spiro. Ti jsou doslova horkým world music zbožím. Ač spolu hrají více než dvacet let, větší pozornost se k nim začal upínat až poslední dobou. Svůj podíl na tom jistě má i smlouva s Real World Records Petera Gabriela. Vloni nadchla čtyřka na Folkových prázdninách v Náměšti, letos si snadno získala fanoušky pražské. Oprávněně. Svými minimalistickými aranžemi a netradičním nástrojovým spojením houslí, kytary, akordeonu a mandolíny a především dokonalou souhrou vyvolávají husí kůži i v letním pařáku. Prim hrály kousky z novinky Welcome Joy and Welcome Sorrow, Spiro je jméno, které stojí za zapamatování.

Mali bylo letos zastoupeno nejen Salifem Keitou, ale i dvojicí Amadou & Mariam. Ti začínali před dvaceti lety jako zástupci pouštního blues, setkání s Manu Chaem je ale odklonilo na jinou kolej. Jím produkované album Dimanche a Bamako bouralo hitparády, nahrávka sršící optimismem a radostí přinesla páru nominaci na Grammy a nespočet dalších ocenění. Na jejich set si bylo nutné počkat, početné kapele zvukovka přeci jen nějakou dobu zabrala. Jistě, říká se jim „nevidomý malijský pár“, ale to je vlastně zcela nezásadní informace. Hlavní je muzika a Amadou & Mariam nezklamali ani v nejmenším. Svižné a vtipné, zkrátka tak, jak se očekávalo.

Maďaři Parno Graszt už Čechy taky dobře znají. Bílý kůň, což je v překladu právě název kapely, ale přicválal na Respect spolu s temnými mraky, až se zdálo, že vzápětí přidusají i čtyři jezdci apokalypsy. Zběsilé rytmy balkánské dechovky nenechaly kotel pod pódiem vydechnout, závěr snad nemohl být rozjařenější.

Info

Respect Festival 2015
14. 6. 2015, Vypich, Praha
Foto (c) Barka Fabiánová

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

V samotách i v davu (Letní kapela)

Tomáš Jančík 15.12.2024

„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.

Sonda za obzor

Viktor Hanačík 11.12.2024

Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...

Čočkový dortík (Blixa Bargeld & Teho Teardo)

Viktor Palák 08.12.2024

Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.

Predĺžený víkend sónických rituálov (Next Festival 2024)

Richard Michalik 03.12.2024

Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.

Andalusian Crush (Monkey Week 2024)

Michal Pařízek 30.11.2024

Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...

Sonické prostory ve světle minimalismu (Sonda 2024)

Viktor Hanačík 28.11.2024

Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace