Články / Reporty

Ribotovo tiché nocturno

Barka Fabiánová | Články / Reporty | 21.03.2015

Marc Ribot, americký kytarista z New Jersey, platí za jednoho z nejoriginálnějších hudebníků současnosti. Seznam spoluhráčů, se kterými Ribot hrával, by vydal na několik stránek, nejznámější je asi spolupráce s Tomem Waitsem, Robertem Plantem, Johnem Zornem nebo s Dianou Krall. Do Prahy se vrátil po třech letech. Jen s jednou akustickou kytarou, skládací židličkou a přesýpacími hodinami.

Ještě před svým pražským koncertem v Akropoli poskytl Marc Ribot Rádiu Wave rozhovor, v němž mimo jiné varoval, že večer folk rozhodně neuslyšíte. Nekecal. Chvíli před osmou v Akropoli, ten večer uzpůsobené k sezení, se prostor pomalu zaplňuje. Vstup do sálu je pouze přes Malou scénu s barem, fotografové dostávají varování, aby si ztišili závěrky, Mistr cvakání nerad. Chvíli po osmé sál potemní, ztichnou i poslední kecálci, kužel světla ozáří skládací židli na pódiu a pak přichází Marc Ribot. Beze slov usedá a začne hrát. Melodie postupně nabývá jasnějších obrysů, aby se vzápětí ztratila v méně srozumitelné improvizační změti tónů. Úvodní desetiminutový set se nese naprosto tichým sálem.

Pak Marc Ribot vzhlédne od kytary a se šibalským pohledem v očích otočí velké přesýpací hodiny, které mu trůní na bedně po levé ruce. Jedno přesýpání trvá čtyřicet minut. Se zrnky písku se Marc Ribot stále více noří do své hudební meditace, křehké melodie se mění v disharmonie, tiché pasáže střídají hlasitější, zdá se však, že ne každý dokáže pozorně naslouchat. Po chvíli se začnou do vedlejšího baru trousit návštěvníci koncertu, kteří nutně potřebují pivo. Pár jedinců to vzdává úplně.

Folk to opravdu není, není to ani jazz. Občas sice zaslechnete náznaky, po chvíli už se ale melodie změní hudebně i rytmicky. Ribotova hra je naprosto originální, z větší části improvizace tryskající z momentálního hnutí mysli. Nic podobného už neuslyšíte, ani na dalším Ribotově koncertě. Poslední zrnko písku se přesypalo, hodiny jsou opět otočeny. Bez přestávky se jede dál. Druhá část koncertu se nese ve stejném duchu jako ta první. Po čtyřiceti minutách konec, Mistr se ukloní a zmizí v zákulisí. Potlesk si ho však vyžádá zpět. Poprvé za večer promluví: "Díky. Tohle bude skladba od Beatles." Zahraje While My Guitar Gently Weeps, naříkání imituje nasliněným prstem, kterým přejíždí po dřevě kytary. Tím koncert končí. Ribot se opět vytrácí do zákulisí, tentokrát definitivně. Nadšení fanoušci se sice ještě snaží Mistra přivolat zpět, ale marně.

Info

Marc Ribot (us) 19. 3. 2015 Palác Akropolis, Praha
foto © Tomáš Moudrý

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Nejlepší texty Full Moonu 2024: Návrat k primárním pudům (AfrikaBurn)

Kristina Kratochvilová 29.01.2025

Seskupení cestovatelů z celého světa uprostřed jihoafrické pouště vlnících se v rytmech elektronické hudby může působit jako elitářský, nemravný, drogový večírek.

Nejlepší texty Full Moonu 2024: Venite a casa! (Hudební scéna v Buenos Aires)

Krištof Budke 27.01.2025

Scéna v Buenos Aires očima zakladatele uměleckého webmagazínu Swine Daily.

Nejlepší texty Full Moonu 2024: Děti, které nesměly dospět (Disneyho dětské hvězdy)

Julia Pátá 27.01.2025

Na Cyrus se během několika let po opuštění vydavatelské stáje Disney Music Group, která si na adolescentních celebritách postavila jeden z hlavních zdrojů příjmu, svalila lavina kritiky.

Přátelství, co nestárne (Justice)

Kristina Kratochvilová 25.12.2024

Justice sice zestárli o jednadvacet let, v Max-Schmeling-Halle, kam jsme se přijeli podívat na show, kterou dovezou na Colours, to rozhodně vidět nebylo.

V samotách i v davu (Letní kapela)

Tomáš Jančík 15.12.2024

„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.

Sonda za obzor

Viktor Hanačík 11.12.2024

Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...

Čočkový dortík (Blixa Bargeld & Teho Teardo)

Viktor Palák 08.12.2024

Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.

Predĺžený víkend sónických rituálov (Next Festival 2024)

Richard Michalik 03.12.2024

Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.

Andalusian Crush (Monkey Week 2024)

Michal Pařízek 30.11.2024

Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...

Sonické prostory ve světle minimalismu (Sonda 2024)

Viktor Hanačík 28.11.2024

Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace