Články / Reporty

Rock for People: žánrová rozmanitost a politická angažovanost

Rock for People: žánrová rozmanitost a politická angažovanost

Jakub Béreš | Články / Reporty | 06.07.2016

Poslední festivalový den nabídl nejrozmanitější večerní program. Fanoušci kytarových formací, kterým nestačili dva dny plné rocku, dostali poslední dávku tvrdých riffů a moshpitů během podvečera. Anti-flag totiž střídali Enter Shikari. Tyto formace k nám jezdí velmi často, takže sázka na jistotu, kterou fanoušci vždy přijmou s nadšením. To stejné platí i pro The 1975, jejichž tvorba sklouzává k popu, na který slyší především ženské publikum, přesto si zachovávají tvář rozevlátých rockerů.

Žijeme v době, kdy charizmatičtí interpreti, jakým je i Saul Williams, nepotřebují za zády kapelu, ale vystačí si s MacBookem a promyšlenou prezentací. Básník, zpěvák, rapper, herec ale především člověk, kterému není lhostejný svět, ve kterém žije… Globální problémy jako sociální nerovnost, genderová diskriminace, nástrahy globalizace nebo snadno napadnutelné systémy - stručný výčet toho, s čím se vypořádává na své únorové konceptuální desce MartyrLoserKing. Naživo k ní přidává i projekci/koláž, která vedle sloganů nabízí i symbolické obrazce ze zemí třetího světa. Úchvatná byla i umělcova dikce a prezentace textů, když z úderného rapu přecházel k melodickým refrénům, velkou část koncertu pak strávil přímo mezi lidmi. Tančit, a přitom brečet, smíšené pocity a husí kůže nejlépe vystihnou atmosféru ve stanu. Diváci si dokonce vydupali extra báseň navíc, po které Williams sestoupil ze stage a šel si s nimi povídat.

Koncert CHVRCHES byl ideální bezstarostnou hodinkou, kterou si každý návštěvník zasloužil. Pozornost poutala především excentrická zpěvačka Lauren Mayberry. Žvýkačkový syntpop zabavil, ale hlavním bodem festivalu byl koncert Massive Attack, který odpověděl na otázku, jestli tuhle kapelu v roce 2016 ještě potřebujeme. Tedy otázku, která rezonovala napříč recenzemi na jejich aktuální EP Ritual Spirit.

fotogalerii z poslední dne hledejte zde

Ano, takovou kapelu potřebujeme, hlavně pak kvůli jejímu společenskému přínosu. Koncertu kralovala vizuální show, jejíž nápisy byly částečně přeloženy i do češtiny a která byla připomenutím základních lidských hodnot, které je potřeba neustále vyzdvihovat. Zvláštní nádech prezentace dostala i ve světle nedávného brexitu, proti kterému se Massive Attack už několikrát hlasitě vymezili. Nejsilnější byl však obraz ženy s šátkem a českým nápisem „Jsme v tom spolu“. Nečekané bylo přizvání Young Fathers, tedy skupiny, v jejíž tvorbě rezonují podobná témata. Mimo společnou skladbu z letošního EP zazněly i tři další, mezi kterými nejvíce vynikla Old Rock N Roll s refrénem opakujícím název jejich poslední desky - White Men Is Black Men Too.

Kdo neměl dost rapu, mohl festival uzavřít spolu s Astronautalisem, jehož vystoupení patřilo k těm nejenergičtějším a dost možná i nejvtipnějším, když během setu postupně selhaly domluvy s osvětlovačem, který na opakovaný pokyn „Chci tady mít větší tmu!“ zhasl všechna světla ve stanu. Astronautalis pak sestoupil mezi lidi a vyšvihl pár kousků přímo mezi nimi…

Poslední den akce dokázal, že Rock for People není jenom žánrově vyhraněný festival, ale že dokáže zaujmout různorodé hudebními fanoušky.

Info

Rock for People
5. 7. 2016 Festivalpark, Hradec Králové

foto © Tomáš Valda

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Co to všechno stojí (Anki)

Filip Peloušek 17.11.2024

Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…

Temný půvab rapové poezie (Moor Mother & billy woods)

Viktor Hanačík 07.11.2024

Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.

Útěk na čarodějnou horu (Stoned Jesus)

Marek Hadrbolec 31.10.2024

„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...

Kdo byla, je Miss Flower? (Emilíana Torrini)

Václav Valtr 28.10.2024

„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.

I wanna see you fucking dance! (Gurriers)

Veronika Tichá 27.10.2024

Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.

Lámání kostí i ducha (Pharmakon & co.)

Klára Šajtarová 25.10.2024

V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace