Akana | Články / Reporty | 12.12.2012
Jon Spencer Blues Explosion jsou pevní ve víře, že tu rock'n'rollovou mršinu pořád stojí za to držet při životě a na eutanázii je ještě brzo. Po zhruba šestnácti měsících nám opět přijeli do Akropole předvést, jak takové umělé dýchání podle nich vypadá, a byl to zase pořádný hukot a výheň jak ve vysoké peci.
Půdu jim adekvátním způsobem připravila partička nazvaná The Mentalettes, tři rozdováděné dámy jištěné kytaristou, basákem, klávesistou a bubeníkem. Bylo vidět i slyšet, že mají v oblibě dívčí skupiny šedesátých let, ale stejně tak i pořádně divoký punk rock. Energie měly na rozdávání, publikum si okamžitě získaly, ale půlhodinka byla tak akorát, aby se ty ramonesovsky přímočaré vyřvávačky nepřejedly. V legendárním klubu CBGB by to téhle kapele určitě slušelo.
Support byl nečekaně výživný, ale s příchodem Jona Spencera, Judaha Bauera a Russella Siminse se skočilo samozřejmě o několik pater výš. Na jejich koncerty se nechodí za hity, ale na návštěvu do oka hurikánu. Jeden nářez stíhá druhý s minimálními nebo vůbec žádnými prodlevami a je úplně jedno, co a z které desky právě rozežírá vzduch. Nové album Meat + Bone šetří experimenty, soustřeďuje se na jádro jejich blues-rock-punkové pyrotechniky a koncert tuhle perspektivu odrážel. Ve srovnání s minulou návštěvou působil tradičněji, jednotlivé písně nebyly tak často rozsekané na fragmenty pospojované do chaotických medley sérií a i hlukařské eskapády měly tentokrát menší prostor. Zdrcující nasazení bylo ale přinejmenším stejné.
Vedle osvědčených kusů zazněly i novinky, z nichž mě osobně nejvíc nažhavila Bag of Bones se skvělou kytarovou figurou, ale znovu zdůrazňuji, že tady šlo především o jeden divoce tryskající proud ryčného rock'n'rollového běsnění. Z mefistofelsky vyhlížejícího Jona Spencera odstřikoval pot, Siminsovy pačesy sebou házely v nesmiřitelných rytmech jeho paliček a Bauer kontroloval základní energetický tok ve chvílích, kdy se kapelník pouštěl do vazbících tripů nebo bottlenecku s mikrofonem. Dokonalá sehranost a extatická anarchie v jednom. Mršina pořád dýchá a v případě Blues Explosion i pořádně kope.
Jon Spencer Blues Explosion (usa)
8. 12. 2012, Palác Akropolis, Praha
Autor text bloguje na http://music-koment.webgarden.cz.
foto © Andrea Petrovičová
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Viktor Hanačík 07.11.2024
Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.
Filip Peloušek 22.10.2024
Na druhé straně se starší, očekávající kopající beaty a moshpit, drží zatím u stěn s půllitry, snaží se přečkat útrapy čerstvé dospělosti: „Jak mám žít, aby to tak nebolelo?!“
Mišo Berec 22.10.2024
Unravel naberá naživo silné rozmery, kataklyzmatický zvuk gitár a synthov, sample a rytmy Jiřího Bendla vytvárajú pocit niečoho nadpozemského a vy tam chcete naskočiť tiež.
Akana 21.10.2024
Bargeld vůbec působil velmi vstřícně a uvolněně. V ničem nepřipomínal odměřeného pedanta, v jakého se někdy umí proměnit při rozhovorech s méně kompetentními novináři.
Jiří V. Matýsek 20.10.2024
„He's a ghost, he's a god / He's a man, he's a guru,“ zní verš z Red Right Hand. Nick Cave přijel dobře naladěn.