Veronika Tichá | Články / Reporty | 07.12.2023
Večer v brněnském Kabinetu múz se nesl v duchu zasněného písničkářství a rozmanitého jazzu. Uskupení Blind Künstler, za kterým stojí novozélandský hudebník Rhys Braddock a český saxofonista Tomáš Továrek, vznikalo původně jako projekt filmové hudby. Teď křtilo svou první, eponymní desku a jako support se přidala brněnská písničkářka Barbora Hora, působící mimo jiné ve skupině whyohwhy.
Lehce přes půl devátou, kdy se začíná plnit klub, si s příchodem první interpretky všímám poněkud neobvyklého setupu – vsedě na zemi se nejen připravuje a ladí, bude tak i hrát. S elektrickou kytarou v náručí, napravo synťák, nalevo menší pedalboard. „Tohle je můj pokus oprostit se od akustické kytary,“ prohlašuje se smíchem během koncertu. Začíná dýchánek plný táhlých tónů ze synťáku vytvářejícího souvislé zvukové plochy a na ně se nabaluje kytara plná reverbu a místy až andělsky znějící hlas Barbory Hory, její volba vystupovat na parketu jen podtrhuje útulnou atmoféru. Zazní několik starších skladeb a pak i těch z poslední kolekce grains (demos from the hill), které byly nahrané záměrně dost laicky a zpěvačka jim nechala všechny nedokonalosti. Ani živě nepůsobí strojeně nebo uměle – autentičnosti jak hudebního, tak slovního projevu je těžké neuvěřit. V nových písních se odevzdává osudu, životu, ovšem ne fatalisticky. Jedno z milionu zrnek v písčité duně, to je to, co jsme.
fotogalerii z koncertu najdete tady a tu
Duu Blind Künstler dělá na debutovém koncertu společnost Jan Uiberlay z brněnské kapely VDYD a Erik Hejtmánek z Endemitu. Rhys Braddock se rozhodl svůj projekt po svém někdejším fungování ještě v Melbournu obnovit a převléknout do nového kabátu, víc jazzového a promyšleně nahodilého. Souvislost vidí především v učení a hledání – slepě se snažíme najít souhry barev nebo funkční melodie. Hlavně se nebát nekonečného procesu tvoření a chyb.
Během večera nám představí téměř všechny nové skladby, spousta z nich se díky hojným improvizacím protahuje a proměňuje, například titulní song je téměř k nerozeznání. Braddock se nebojí experimentovat a kapela je dobře sehraná. Písničky doplňují častá jazzová sólíčka především saxofonu, občasně i kytary, na kterou hraje právě Braddock. Ten se pevně ujímá vokálů, které umí uzpůsobit náladě skladeb a vyhrát si s atmosférou, často třeba ve formě melodického dialogu s kytarou nebo saxofonem. Některé songy jsou jazzovější a jemnější (Nobody Talks to Me That Way), jiné naopak až poprockové s basou jak z westernu (Nice Fella), v dalších se snoubí obojí.
Oba interpreti mě přenesli do dvou rozdílných světů – potemnělého, ale útulného a bezpečného pokojíčku, do zakouřeného jazzového klubu nebo na koncert nadšených rockstars. Bylo to sice dost odlišné, ale ne natolik, aby to narušilo celkový dojem; objevy tentokrát stály za to.
Blind Künstler + Barbora Hora
4. 12. 2023 Kabinet Múz, Brno
foto © vrbaak
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.