Články / Reporty

Rozdílné světy (Blind Künstler + Barbora Hora)

Rozdílné světy (Blind Künstler + Barbora Hora)

Veronika Tichá | Články / Reporty | 07.12.2023

Večer v brněnském Kabinetu múz se nesl v duchu zasněného písničkářství a rozmanitého jazzu. Uskupení Blind Künstler, za kterým stojí novozélandský hudebník Rhys Braddock a český saxofonista Tomáš Továrek, vznikalo původně jako projekt filmové hudby. Teď křtilo svou první, eponymní desku a jako support se přidala brněnská písničkářka Barbora Hora, působící mimo jiné ve skupině whyohwhy.

Lehce přes půl devátou, kdy se začíná plnit klub, si s příchodem první interpretky všímám poněkud neobvyklého setupu – vsedě na zemi se nejen připravuje a ladí, bude tak i hrát. S elektrickou kytarou v náručí, napravo synťák, nalevo menší pedalboard. „Tohle je můj pokus oprostit se od akustické kytary,“ prohlašuje se smíchem během koncertu. Začíná dýchánek plný táhlých tónů ze synťáku vytvářejícího souvislé zvukové plochy a na ně se nabaluje kytara plná reverbu a místy až andělsky znějící hlas Barbory Hory, její volba vystupovat na parketu jen podtrhuje útulnou atmoféru. Zazní několik starších skladeb a pak i těch z poslední kolekce grains (demos from the hill), které byly nahrané záměrně dost laicky a zpěvačka jim nechala všechny nedokonalosti. Ani živě nepůsobí strojeně nebo uměle – autentičnosti jak hudebního, tak slovního projevu je těžké neuvěřit. V nových písních se odevzdává osudu, životu, ovšem ne fatalisticky. Jedno z milionu zrnek v písčité duně, to je to, co jsme.


fotogalerii z koncertu najdete tady a tu

Duu Blind Künstler dělá na debutovém koncertu společnost Jan Uiberlay z brněnské kapely VDYD a Erik Hejtmánek z Endemitu. Rhys Braddock se rozhodl svůj projekt po svém někdejším fungování ještě v Melbournu obnovit a převléknout do nového kabátu, víc jazzového a promyšleně nahodilého. Souvislost vidí především v učení a hledání – slepě se snažíme najít souhry barev nebo funkční melodie. Hlavně se nebát nekonečného procesu tvoření a chyb.

Během večera nám představí téměř všechny nové skladby, spousta z nich se díky hojným improvizacím protahuje a proměňuje, například titulní song je téměř k nerozeznání. Braddock se nebojí experimentovat a kapela je dobře sehraná. Písničky doplňují častá jazzová sólíčka především saxofonu, občasně i kytary, na kterou hraje právě Braddock. Ten se pevně ujímá vokálů, které umí uzpůsobit náladě skladeb a vyhrát si s atmosférou, často třeba ve formě melodického dialogu s kytarou nebo saxofonem. Některé songy jsou jazzovější a jemnější (Nobody Talks to Me That Way), jiné naopak až poprockové s basou jak z westernu (Nice Fella), v dalších se snoubí obojí.

Oba interpreti mě přenesli do dvou rozdílných světů – potemnělého, ale útulného a bezpečného pokojíčku, do zakouřeného jazzového klubu nebo na koncert nadšených rockstars. Bylo to sice dost odlišné, ale ne natolik, aby to narušilo celkový dojem; objevy tentokrát stály za to.

Info

Blind Künstler + Barbora Hora
4. 12. 2023 Kabinet Múz, Brno

foto © vrbaak

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

V samotách i v davu (Letní kapela)

Tomáš Jančík 15.12.2024

„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.

Sonda za obzor

Viktor Hanačík 11.12.2024

Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...

Čočkový dortík (Blixa Bargeld & Teho Teardo)

Viktor Palák 08.12.2024

Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.

Predĺžený víkend sónických rituálov (Next Festival 2024)

Richard Michalik 03.12.2024

Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.

Andalusian Crush (Monkey Week 2024)

Michal Pařízek 30.11.2024

Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...

Sonické prostory ve světle minimalismu (Sonda 2024)

Viktor Hanačík 28.11.2024

Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace