Dantez | Články / Reporty | 05.09.2023
První zářijovou sobotu se na slezskoostravském hradě křičelo. Plakáty hulákaly METAL!!! Trojice vykřičníků vypůjčená z logotypu města akci slušela, seděla k vybrané soupisce, která si dala za úkol pokrýt široké spektrum žánru. Od loňských dvou dní bylo upuštěno a rozsah jedné poloviny dne prezentoval nabitější program, ovšem ani ten se neobešel bez problémů. Kompaktnější ladění nedokázalo nalákat vysoký počet návštěvníků, co víc, i s poloprázdným hradním areálem se festival musel prát. Zahlcovaly se stánky, místa k sezení i toalety. Plusem budiž zpřístupnění dřevěného ochozu, ze kterého šlo příjemně dohlédnout na pódium. Devízou areálu tak měla být jen a pouze hudba jištěná – snad jen s jedním zaváháním – vydařeným zvukem.
Rozehřátí v dřívějších hodinách padlo na trojici ostravských kapel. Violent Reprisal zahájili živelnou, frustrací a nenávistí poháněnou půlhodinou, která i po druhé odpolední dokázala rozhýbat první krky. Čtveřice nabídla vděčnou, byť ozvláštněnou sázku na jistotu – thrash metal staré školy se potkával s vlivy grindcoru a hardcoru, riffy vycházející převážně z rukopisu mladého Maxe Cavalery se snoubily s drivem Napalm Death a Integrity, který do rovnice zapracovával ze řetězu urvaný frontman.
Pod pevně zatnutou, napřímo mířenou pěstí se zachvěla i následující Translunaria, jejíž progresivní snaha pokrýt vše vycházela převážně naprázdno. Hráčská přesnost i vokální um se nepotkávaly s překotným množstvím nápadů, které se kapela pokoušela vtěsnat do jednotlivých skladeb. Návrat k direktu měl přijít posléze. Murder Rape Amputate jsou jakousi přímočařejší variací na BBYB: roztancovaný goregrind prostý elektroniky a didgeridoo si musel vystačit s podladěnou kytarou, žluklými vokály a groteskními maskami z dílny frontmana Kina. Rozdováděná dekadence bavila prvních dvacet minut, poté se repertoár začal zajídat – střídaly se vesměs dvě rytmické roviny, které by sedly do pozdních hodin ryze grindového večírku. Pátá odpolední Murder Rape Amputate příliš nesedla, důkazem budiž pokřtěná a hozená deska, která si nenašla náruč náhodného diváka, nýbrž hradní zem.
Escuela Grind přenesli z tuzemských vod do zahraničí, v subžánru ale skupina zůstala. Americký kvartet nabídl grindcore ve svižnější, dynamičtější a vděčnější podobě. Více než na žánrovou ryzost se ovšem hrálo na čirou energii, která pramenila ze všech členů, nejvíc pak z frontwoman, která prostor k oddychu využívala pro hecování davu. Escuela Grind jsou živelným kolovratem s neustálými přepady mezi blastbeaty, středními tempy a hardcorově-beatdownovými zpomalovačkami, kde se agrese a pokora příjemně kloubí.
Finální trojice kapel se jevila podivně. Malignant Tumour a Asphyx, toť souputníci, dlouholetí přátelé, kteří svou kolegialitu nestvrzovali pouze zkazkami v průběhu vlastních setů. Zjevné pouto tkvělo v na míru ušitém baníkovském dresu, daru pro Martina Van Drunena k pětadvaceti letům Asphyx od Malignant Tumour. A nejen proto se Pestilence mezi spřízněnci jevili poměrně nekale. Své dělala i historie: právě Pestilence totiž byli Van Drunenovým startovním bodem kariéry.
Snad i zmíněný svár zapříčinil zvláštní zdání, že jsou Pestilence mezi mlýnskými kameny, že ve finálním triumvirátu působí trochu navíc. Dojem utvrdila i samotná vystoupení. Malignant Tumour se po boku větších jmen neztráceli – formace má domovskou půdu pohlídanou, i přes zahuhlanější zvuk fungoval set zasvěcený desce In Full Swing dobře, skladby stojící na fúzi crustu a motörheadího rokenrolu nezestárly. Stálice We Are the Metal (na závěr navíc ve falzetové podobě), valivý Bristroll nebo plíživější High Time to an End: Malignant Tumour si všechny polohy pohlídaly, potenciálním kverulantům navíc přidali all-time hit Earthshaker.
Vděčný, srdečný set Malignant Tumour vrhl následující Pestilence do neblahého světla. Poctivě zahraný set Holanďanů nenabídl nic více než dobrý dojem z umně odvedeného řemesla, starší, dřevnější záseky tlačily více než progresivnější ladění z pozdní fáze existence. Vystoupení se jevilo rutinně, jako povinná zastávka na dlouhé štaci, kterou je nutné odbýt.
Míra vřelosti znovu porostla s headlinerem, dresu místního klubu sekundovalo obligátní „banikpičo“ z Van Drunenových úst. Kromě několika připomínek ohledně nadšení z návratu do Ostravy se skupina soustředila na podstatu: na ryzí death/doom metal, který Asphyx do jisté míry formovali. Houževnatý repertoár utvrdil vyvedený zvuk, abrazivní tón kytar se bezchybně potkával s charakteristicky sípavým řevem frontmana. Pomalá kladiva přibíjela do země, rychlejší tupačky dokázaly rozvibrovat i zazší hradní ochozy. Set stavěný na osvědčených klasikách a novinkách z poslední desky Necroceros fungoval v rámci dynamiky a variability bezchybně. A klasická tečka v podobě vleklé, nekompromisně úderné Last One on Earth pojistila potřebné – Asphyx vnesli do třech vykřičníků z plakátu kýženou váhu.
Barrák music hrad: Metal!!!
2. 9. 2023 Slezskoostravský hrad, Ostrava
Fb událost
foto © se svoleníím Asphyx
Kristina Kratochvilová 25.12.2024
Justice sice zestárli o jednadvacet let, v Max-Schmeling-Halle, kam jsme se přijeli podívat na show, kterou dovezou na Colours, to rozhodně vidět nebylo.
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.