Lenka Marie | Články / Profily | 09.06.2013
PT. 2: LANA DEL REY, FIKTIVNÍ HRDINKA
„In Del Rey’s mannequin lips, her strangely-empty eyes, her singleminded pursuit of her musical dream whether or not she ,deserves‘ it, in her cold dismissals of all of her critics, those who drive the tide of sentiment see their own faces reflected, I fear. And they’re obsessed with it, either horrified fascination or the fixation of a child discovering his own face in a mirror for the first time. That’s why no one is ,over it‘. This is some scary sh-t. Can we please stop talking about her now? Only when we can stop talking about ourselves.“ (Leigh Alexander)
Projekt del Rey
Prázdnotu své schrány nevědomky potvrdila sama zpěvačka, když uvedla, že si nedovede představit, že vydá další album pod stejným jménem, že Lana del Rey je jednorázový projekt a jméno, které se vybralo, aby dobře znělo a hodilo se k hudbě, kterou prodává. Potvrdila tak vytvořenou personu, která propaguje hodnoty a postoje, o kterých těžko říct, jestli si jich je sama Elizabeth Grant do důsledků vědomá. Dost možná se jí opět jen „vizuálně líbily“. Ukousla si tak ale velké sousto a label jí nepřipravil žádný příběh, kterým by se obhajovala. A tak stále opakovala, že hudebně ji inspirovala Nirvana, ale přestala říkat, že jen kdysi viděla u kamarádky doma na MTV klip k Heart Shaped Box, protože doma neměli ani televizi, tak vlastně nic neznala. Může jí někdo takovou upřímnost vyčítat? Média jí začala pasovat do role fanynky Davida Lynche, což byl další nesmysl, protože přiznala, že žádný z jeho filmů neviděla a dozvěděla se o něm právě skrz přirovnání v tisku. Label toho obratně využil a nechal ji přezpívat Blue Velvet, připojil Lynchovsky laděné video, ale k pravému Modrému sametu to mělo blízko asi jako cheeseburger k masu. Projekt Lana del Rey je krásným příkladem čistého obrazu, image bez pravého obsahu, která není ani upřímná, ani lživá, protože v podstatě nic neříká, ale prodává nové Porsche a konfekci H&M.
Sasha Frere-Jones se pozastavuje nad kritikou autentičnosti Lany del Rey a říká: „The weirder strain of criticism concerns authenticity. People seem to feel that Del Rey is trying to trick us, though it’s impossible to figure out exactly what that trick would be, as we are dealing with an entertainer and her audience, not a naturally fractious relationship.“ Dodává, že mužský interpret by takové kritice a zkoumání vystaven nebyl. Ač Lanu del Rey a její marketing na jednu stranu obhajuje, na druhou stranu to samé na závěr zkritizuje. „Born to Die,” (...) is a model of consistent branding“ a v závěru dodává, „(...) but the character of Del Rey, authentic or not, is so inconsistent that she fades from view, into her own photo spread.“ Je tedy Lana del Rey konzistentní, nebo ne? Konzistentní se pouze být snaží, ale výsledek je stále nedostačující.
Born to Die, Born to Meme
Texty, které zpěvačka dodává, jsou velmi jednoduché a plné kýče, sentimentu a naivity. Stále se opakující představa oddané lásky není osudová nebo promyšlená, ale spíš nedospělá a pubertální. Druhá strofa singlu Born to Die je textařský odpad. To ale neznamená, že nemá textařsky dobrá místa, která odpovídají jejímu věku a situaci. Často jsou to ale starší písničky, které neobsahují nesmyslné patetické pozlátko. Jsou prosté, ale upřímné, viz například Pawn Shop Blues, kde opouští přítele a lituje, že musí prodat náušnice od něj, aby měla na cestu domů. Ale lidé kupují Lanu del Rey, Elizabeth, která si vezme podpatky svojí mámy, namaluje se rudou rtěnkou a zpívá o diamantech. Další inspirace, hip hop, je někdy slyšet ve frázování, v Blue Jeans to ale zabije patetickým refrénem o věčné lásce, já protáčím oči v sloup a James Dean sjede autem ze skály. Nejlépe jí jdou popěvky jako Diet Mnt Dew nebo Radio a naprostou katastrofou je pak zmiňovaná fascinace penězi a pozlátkem, následkem které vznikají hloupé texty o její vysněné high society.
Vizualitou jejích videí se zabývali na Music Video Watchers a nechali čtenáře sami posoudit, co si myslí o směsici nebezpečí, sexuality a krásy. Lana del Rey je zde dekonstruována jako estetický produkt, který se dobře prodává, prodává se jako „ikona“, která má vlastní fetiše, jež jsou dále prodejné... Hodnoty, které ve videích razí, příběhy, které ji prodávají, nemají s jejich reálnou podobou nic společného. Autoři ale dodávají jedním dechem, že není nic špatného na tom, když má někdo v oblibě trochu „falešného nebezpečí“...
To, že je Lana del Rey nezformovanou osobností, neznamená, že je jediná. Otázka je, jestli se z ní vyklube něco dobrého, jestli přeroste reklamy a uhranuté puberťáky, slintající pány, kterým v písničkách říká „daddy“. Když Lady Gaga kdysi plácla, že její inspirací je Warhol, vypadalo to spíš, že šla zrovna kolem jeho plakátu. Jenže Lady Gaga je výrazná osobnost, která dokáže řídit celý cirkus a hudebně je na tom také lépe, i když se zaměřuje na diskotékově zapomenutelnou hudbu, vytváří dobrý produkt. Obraz, který si vytvořila, pečlivě adoptovala a zformovala do koherentní osoby. Laně del Rey trvalo příliš dlouho, než svoji image nějak opřela, a stále se zdá, jako by plavala na vodě. Přišla nepřipravená jako pěkný barevný obraz, kterému chybí hlubší sebereflexe, kromě té marketingové. Jon Caramanica pro NY Times napsal: „Ms. Del Rey generates so much anger precisely because she does so little. People don’t know what to do with this unformed thing they’ve been told they need to care about; crushing it is easy, almost humane.“ Přes postmoderní relativismus se lidé ptali a ptají jak a proč a „prostě se mi to líbí“ nestačí. I popová zpěvačka musí počítat s tím, že její gesta budou interpretována kulturně a politicky.
Poslední hudební příspěvky zahrnují reklamní a pominutelnou Burning Desire, Instagramovou předělávku Cohenova Chelsea Hotel, předělávku Summer Vine, kde toká se svým skotským přítelem, a Young&Beautiful pro novou, lesklejší verzi Velkého Gatsbyho. Lana del Rey a její diamanty jsou jako dělané pro takový soundtrack, ale zase jsme tam, kde jsme byli. Slabý hlásek se utápí v orchestrálním doprovodu, lapá po dechu a zpívá o tom, že už všechno viděla a všude byla. Vážně? Laně del Rey prospěje, když bude sama sebou, a ne tím, za koho se vydává.
Jan Krejča 05.08.2024
Nepotlačovat emoce, touhy, ani chuť po zvukové dekonstrukci. Ve středu společně s Lakoon v Bike_Jesus.
Jiří Moravčík 08.07.2024
Tak jak ho podle něho Pánbůh umístil do nepatřičného těla, je mu těsné i flamenco a než by se jeho pravidly nechal omezovat, identifikuje se jako ex-flamenco. Letos na Colour…
Jan Krejča 29.06.2024
Každá osobnost bývá potomkem svého díla, každá osobnost bývá poměřována silou charizmatu. Ne každá však dosáhne ideální kumulace zkušenosti, přehledu a nadčasového přístupu v pozdějším věku.
redakce 22.03.2024
Hutné a pestré taneční rytmy doplňuje industriální produkce i jasně psychedelické poselství, daleko nejsou karibští experimentátoři a rukodělná elektronika Nyege Nyege.
redakce 21.03.2024
Projekt, za kterým stojí někdejší srbský kulturní publicista, bývalý člen noiserockové kapely Klopka za pionira a dua Pamba Vladimir Lenhart.
redakce 20.03.2024
Její rýmy vždy krájející správný beat s precizností skalpelu jsou jedním z nejvýraznějších exportních produktů Hakuna Kulala po boku dalších raperek jako MC Yallah.
redakce 20.03.2024
Pětice pokračuje v ADHD produkci scény okolo klubu Windmill (Black Midi, Squid), tamní kapely se nerozpakují mixovat téměř cokoli, co projde kolem nich.
redakce 19.03.2024
Fenomén anatolské psychedelie pronikl do širších kruhů před více než dekádou, skupiny jako Baba Zula jej prosadily mezi hudební fajnšmekry.
redakce 18.03.2024
Jejich improvizovaný, konfrontační způsob hraní v propojení s mluveným slovem je zbaven jakékoliv abstrakce a místo toho volí formu jasného, ritualistického apelu plného hněvu.
redakce 18.03.2024
Za jemnými elementy R&B, jazzu a neosoulu nasátými něžností a křehkostí na míru Lauryn Hill se skrývá prosté motto „be free. be kind“.