Články / Reporty

S kladivem a empatií (Yaeji)

S kladivem a empatií (Yaeji)

Ondřej Pěkný | Články / Reporty | 18.11.2023

Přiveze s sebou Yaeji do Prahy kladivo? Logická otázka, před koncertem občasně zaměstnávající moji mysl. Odpověď na sebe ale nechá chvíli čekat. Když Yaeji přichází, v ruce má jen mikrofon. Set začíná samplem flétny ze Submerge FM, prvního tracku alba With a Hammer, jemuž je tour věnována. Dobrá volba na začátek, náladou šetrně navazuje vztah s posluchačem. Přestože Yaeji později přiznává nejistotu při vystupování, nic toho druhu tu neruší. Submerge FM je vlastně takové empatizující účtování s časovostí a problematickou situací světa. Vyznívá lehce a pohodlně a hned si získává moje sympatie. Vokál je dobře slyšet. Jemnou ambienci doplňuje jednoduchý, ale výrazný beat, předznamenávající tanečnější pokračování setu. Na projekci se objevuje emotikon „:3“ (tzv. cat face, asociující roztomilost), doplněný soustředěně staženým obočím, který je tváří kladiva na coveru.

Mezi skladbami Yaeji krátce vysvětluje koncept alba. Zjednodušeně řečeno jde o transformaci vzteku a úzkostí. Kladivo je spíše symbol moci než nástroj destrukce. Před akcí jsem se dočetl, že „příběhově“ má původ v komiksu, vytvořeném Yaeji a umělcem jménem Seong Ryul. V něm její avatar poptává v krámku jistého čaroděje-psa předmět s mocí spoutat hněv. Kladiva byly fyzicky vytvořeny dvě. Dvojnásobná šance, že zde bude alespoň jedno, nebo to takhle nefunguje?

Z With a Hammer je set poskládán z poloviny a nezdá se mi, že by měl nějaké slabší místo. Nejsilnějším je asi starší Raingurl, což odpovídá statistikám na internetu. House, techno, hip hop, ambient, vlivy různé, ale celek kompaktní způsobem, který by někdo mohl přirovnat třeba ke Grimes. Velký podíl na energičnosti koncertu má jeho pohybová část, nápaditá, hravá, vtipná. Například když na začátku tracku 29 přiveze doprovodná tanečnice Madison Wada na stage Yaeji na kolečkové židli. Synchronizovaný i improvizovanější tanec má ale i své dramatičtější momenty (In the Mirror).

A pak se na scéně objevuje kladivo. S topůrkem barvy magenta, jiným, než dvě výše zmiňovaná. Jsou tedy tři? Jedno se transformovalo? Kladivo se tváří svým zvláštním výrazem. Yaeji se kladivem ohání „jinak“, tančí s ním. Máchnutím „rozbíjí“ projekci na střepy, ale je to „empowered“ gesto. Ve skladbě Happy přikládá mikrofon ke tváři kladiva a to „zpívá“: „You fall in love … I, I, I, I.“ Ke konci taneční energie graduje. Připojuje se i George Riley, která vystupovala jako support se svým lehce alternativním R&B setem – byl mile bezprostřední, místy zajímavě zasněný, ale zvukově trochu utopený. Dovedu si představit zřetelnější vyznění.

Vzhledem k tomu, jak Yaeji kombinuje korejštinu s angličtinou, mě zajímalo, jestli dorazí fanoušci k-popu. Nějaké identifikuji, přesněji ale těžko říct. Co ovšem poznat jde, jsou pozitivní účinky na okolí. Jedna „z těch událostí“ předávání autentického apelu prospívajícího empatii, nakolik je to možné.

Info

Yaeji (us) + George Riley (uk)
15. 11. 2023 Roxy, Praha

foto © Filip Kůstka

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Útěk na čarodějnou horu (Stoned Jesus)

Marek Hadrbolec 31.10.2024

„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...

Kdo byla, je Miss Flower? (Emilíana Torrini)

Václav Valtr 28.10.2024

„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.

I wanna see you fucking dance! (Gurriers)

Veronika Tichá 27.10.2024

Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.

Lámání kostí i ducha (Pharmakon & co.)

Klára Šajtarová 25.10.2024

V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.

Až na krev (Dušan Vlk)

Filip Peloušek 22.10.2024

Na druhé straně se starší, očekávající kopající beaty a moshpit, drží zatím u stěn s půllitry, snaží se přečkat útrapy čerstvé dospělosti: „Jak mám žít, aby to tak nebolelo?!“

Život je zhluk náhod (The Ills & co.)

Mišo Berec 22.10.2024

Unravel naberá naživo silné rozmery, kataklyzmatický zvuk gitár a synthov, sample a rytmy Jiřího Bendla vytvárajú pocit niečoho nadpozemského a vy tam chcete naskočiť tiež.

Řád industriální písně (Einstürzende Neubauten)

Akana 21.10.2024

Bargeld vůbec působil velmi vstřícně a uvolněně. V ničem nepřipomínal odměřeného pedanta, v jakého se někdy umí proměnit při rozhovorech s méně kompetentními novináři.

Písně o lásce a radosti (Nick Cave & The Bad Seeds)

Jiří V. Matýsek 20.10.2024

„He's a ghost, he's a god / He's a man, he's a guru,“ zní verš z Red Right Hand. Nick Cave přijel dobře naladěn.

Zažehnout plamen (Jazz Goes To Town, 2024)

Veronika Miksová 17.10.2024

Přiřítila se okostýmovaná banda v dámských šatech, vyšívaných kabátech a objemných kožiších a spustila kombo free jazzu, tonálních experimentů a vlastních verzí moderní klasiky.

V úkrytu zvuku (A Place to Bury Strangers)

Martin Šmíd 16.10.2024

Wilson je s paličkami nastražená nad soupravou s ďábelským úsměvem na tváři, v níž se lesknou dva zlaté zuby. Ona ví, co přijde.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace