Ondřej Pěkný | Články / Reporty | 18.11.2023
Přiveze s sebou Yaeji do Prahy kladivo? Logická otázka, před koncertem občasně zaměstnávající moji mysl. Odpověď na sebe ale nechá chvíli čekat. Když Yaeji přichází, v ruce má jen mikrofon. Set začíná samplem flétny ze Submerge FM, prvního tracku alba With a Hammer, jemuž je tour věnována. Dobrá volba na začátek, náladou šetrně navazuje vztah s posluchačem. Přestože Yaeji později přiznává nejistotu při vystupování, nic toho druhu tu neruší. Submerge FM je vlastně takové empatizující účtování s časovostí a problematickou situací světa. Vyznívá lehce a pohodlně a hned si získává moje sympatie. Vokál je dobře slyšet. Jemnou ambienci doplňuje jednoduchý, ale výrazný beat, předznamenávající tanečnější pokračování setu. Na projekci se objevuje emotikon „:3“ (tzv. cat face, asociující roztomilost), doplněný soustředěně staženým obočím, který je tváří kladiva na coveru.
Mezi skladbami Yaeji krátce vysvětluje koncept alba. Zjednodušeně řečeno jde o transformaci vzteku a úzkostí. Kladivo je spíše symbol moci než nástroj destrukce. Před akcí jsem se dočetl, že „příběhově“ má původ v komiksu, vytvořeném Yaeji a umělcem jménem Seong Ryul. V něm její avatar poptává v krámku jistého čaroděje-psa předmět s mocí spoutat hněv. Kladiva byly fyzicky vytvořeny dvě. Dvojnásobná šance, že zde bude alespoň jedno, nebo to takhle nefunguje?
Z With a Hammer je set poskládán z poloviny a nezdá se mi, že by měl nějaké slabší místo. Nejsilnějším je asi starší Raingurl, což odpovídá statistikám na internetu. House, techno, hip hop, ambient, vlivy různé, ale celek kompaktní způsobem, který by někdo mohl přirovnat třeba ke Grimes. Velký podíl na energičnosti koncertu má jeho pohybová část, nápaditá, hravá, vtipná. Například když na začátku tracku 29 přiveze doprovodná tanečnice Madison Wada na stage Yaeji na kolečkové židli. Synchronizovaný i improvizovanější tanec má ale i své dramatičtější momenty (In the Mirror).
A pak se na scéně objevuje kladivo. S topůrkem barvy magenta, jiným, než dvě výše zmiňovaná. Jsou tedy tři? Jedno se transformovalo? Kladivo se tváří svým zvláštním výrazem. Yaeji se kladivem ohání „jinak“, tančí s ním. Máchnutím „rozbíjí“ projekci na střepy, ale je to „empowered“ gesto. Ve skladbě Happy přikládá mikrofon ke tváři kladiva a to „zpívá“: „You fall in love … I, I, I, I.“ Ke konci taneční energie graduje. Připojuje se i George Riley, která vystupovala jako support se svým lehce alternativním R&B setem – byl mile bezprostřední, místy zajímavě zasněný, ale zvukově trochu utopený. Dovedu si představit zřetelnější vyznění.
Vzhledem k tomu, jak Yaeji kombinuje korejštinu s angličtinou, mě zajímalo, jestli dorazí fanoušci k-popu. Nějaké identifikuji, přesněji ale těžko říct. Co ovšem poznat jde, jsou pozitivní účinky na okolí. Jedna „z těch událostí“ předávání autentického apelu prospívajícího empatii, nakolik je to možné.
Yaeji (us) + George Riley (uk)
15. 11. 2023 Roxy, Praha
foto © Filip Kůstka
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.