Články / Reporty

S kladivem a empatií (Yaeji)

S kladivem a empatií (Yaeji)

Ondřej Pěkný | Články / Reporty | 18.11.2023

Přiveze s sebou Yaeji do Prahy kladivo? Logická otázka, před koncertem občasně zaměstnávající moji mysl. Odpověď na sebe ale nechá chvíli čekat. Když Yaeji přichází, v ruce má jen mikrofon. Set začíná samplem flétny ze Submerge FM, prvního tracku alba With a Hammer, jemuž je tour věnována. Dobrá volba na začátek, náladou šetrně navazuje vztah s posluchačem. Přestože Yaeji později přiznává nejistotu při vystupování, nic toho druhu tu neruší. Submerge FM je vlastně takové empatizující účtování s časovostí a problematickou situací světa. Vyznívá lehce a pohodlně a hned si získává moje sympatie. Vokál je dobře slyšet. Jemnou ambienci doplňuje jednoduchý, ale výrazný beat, předznamenávající tanečnější pokračování setu. Na projekci se objevuje emotikon „:3“ (tzv. cat face, asociující roztomilost), doplněný soustředěně staženým obočím, který je tváří kladiva na coveru.

Mezi skladbami Yaeji krátce vysvětluje koncept alba. Zjednodušeně řečeno jde o transformaci vzteku a úzkostí. Kladivo je spíše symbol moci než nástroj destrukce. Před akcí jsem se dočetl, že „příběhově“ má původ v komiksu, vytvořeném Yaeji a umělcem jménem Seong Ryul. V něm její avatar poptává v krámku jistého čaroděje-psa předmět s mocí spoutat hněv. Kladiva byly fyzicky vytvořeny dvě. Dvojnásobná šance, že zde bude alespoň jedno, nebo to takhle nefunguje?

Z With a Hammer je set poskládán z poloviny a nezdá se mi, že by měl nějaké slabší místo. Nejsilnějším je asi starší Raingurl, což odpovídá statistikám na internetu. House, techno, hip hop, ambient, vlivy různé, ale celek kompaktní způsobem, který by někdo mohl přirovnat třeba ke Grimes. Velký podíl na energičnosti koncertu má jeho pohybová část, nápaditá, hravá, vtipná. Například když na začátku tracku 29 přiveze doprovodná tanečnice Madison Wada na stage Yaeji na kolečkové židli. Synchronizovaný i improvizovanější tanec má ale i své dramatičtější momenty (In the Mirror).

A pak se na scéně objevuje kladivo. S topůrkem barvy magenta, jiným, než dvě výše zmiňovaná. Jsou tedy tři? Jedno se transformovalo? Kladivo se tváří svým zvláštním výrazem. Yaeji se kladivem ohání „jinak“, tančí s ním. Máchnutím „rozbíjí“ projekci na střepy, ale je to „empowered“ gesto. Ve skladbě Happy přikládá mikrofon ke tváři kladiva a to „zpívá“: „You fall in love … I, I, I, I.“ Ke konci taneční energie graduje. Připojuje se i George Riley, která vystupovala jako support se svým lehce alternativním R&B setem – byl mile bezprostřední, místy zajímavě zasněný, ale zvukově trochu utopený. Dovedu si představit zřetelnější vyznění.

Vzhledem k tomu, jak Yaeji kombinuje korejštinu s angličtinou, mě zajímalo, jestli dorazí fanoušci k-popu. Nějaké identifikuji, přesněji ale těžko říct. Co ovšem poznat jde, jsou pozitivní účinky na okolí. Jedna „z těch událostí“ předávání autentického apelu prospívajícího empatii, nakolik je to možné.

Info

Yaeji (us) + George Riley (uk)
15. 11. 2023 Roxy, Praha

foto © Filip Kůstka

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Co to všechno stojí (Anki)

Filip Peloušek 17.11.2024

Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…

Temný půvab rapové poezie (Moor Mother & billy woods)

Viktor Hanačík 07.11.2024

Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.

Útěk na čarodějnou horu (Stoned Jesus)

Marek Hadrbolec 31.10.2024

„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...

Kdo byla, je Miss Flower? (Emilíana Torrini)

Václav Valtr 28.10.2024

„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.

I wanna see you fucking dance! (Gurriers)

Veronika Tichá 27.10.2024

Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.

Lámání kostí i ducha (Pharmakon & co.)

Klára Šajtarová 25.10.2024

V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace