Jiří Akka Emaq | Články / Recenze | 18.08.2020
Za obřími kulatými brýlemi, které se před pár lety společně s mrkváči a roláky prokopírovaly skrz časoprostorovou anomálii do současnosti, se skrývá americko-korejská hudebnice a DJka Yaeji. Živé sety odehrála mimo jiné na platformě Boiler Room a legendárním kalifornském festivalu hudby a umění Coachella. Na svém druhém EP si střihla předělávku Passionfruit od Drakea a pod jejíma rukama se protočily remixy pro Charli XCX, Robyn či Calypso Rose.
Její první dlouhohrající nahrávka začíná osmdesátkovým synťákem, jako vystřiženým z databanky FM7. S každou další písní se ale prolamuje dál a dál hudební historií i imaginací. Od toxicky houseových ploch, přes k-popové reminiscence až k tomu nejlepšímu z tradice hiphopových podkladů. Ve slušivém střihu DIY estetiky vše lemují ledabyle odříkávané texty s rádoby unuděným flow. Vokál je místy deformovaný a záměrně přeefektovaný. Lehce přepíná mezi angličtinou a korejštinou. I když je hlavním nástrojem elektronika, nestaví Yaeji na charakteristických repetitivních linkách, ale neustále mění nálady a přidává nové nápady ve kterých nečekaně a invenčně mění styly. Poslech What We Drew je tak zábavnou hudební archeologickou výpravou. Zpočátku slyšíme jen další vkusně vystavěný mixtape s exotickým nádechem asijské estetiky. Opakovaným poslechem ale odkrýváme invenčně vystavěné vrstvy a otevíráme tak komplexní mozaiku jejího vnitřního světa. Přiznaný odkaz na píseň Karmacoma od Massive Attack ve When I Grow Up vlastně ani není důležitý. Yaeji předkládá širokou škálu vlastních invenčních nápadů a žádné berličky nepotřebuje.
Od prvních dvou EP se dlouhohrající debut liší hlavně uhlazenější produkcí a větším důrazem na líbivost. I přesto, že si bere inspiraci z mnoha zdrojů, si ale zachovává svou vlastní tvář. Nevinně dívčí, a přesto zrale vyspělou.
Jiří V. Matýsek 20.12.2024
Do světa písničkářů se noří nová publikace novináře, muzikanta a pečlivého lovce příběhů písní Michala Bystrova Hvězdy v polostínu. Nabízí stovku portrétů písničkářů ze šedesátých let.
Matej Žofčín 18.12.2024
Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.
Martin Zoul 17.12.2024
Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.
Jakub Veselý 10.12.2024
Portfólio koluje pomedzi rockovými pasážami, jazzovými improvizáciami, punkovým rázom a avantgardným experimentálnym prístupom k hudbe.
Filip Peloušek 05.12.2024
Povznášející, psychedelií a euforií prosáklá hudba doplněná o do výšky vyhnaný zpěv Joshuy Hodgese v protikladu s texty plnými pochybností.
Kristina Kratochvilová 25.11.2024
Představu pozlátka tvrdě zadupává do země špinavá realita plná absťáku, démonů, lítosti a vyhasínajících životů Laneganových blízkých.
Šimon Žáček 24.11.2024
Zdánlivě banální příběh Anory skrývá krásy i ošklivosti chybujících lidí ve stále více matoucím světě.
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.