Články / Reporty

Shoegaze a skejty (The Finally v Olomouci)

Shoegaze a skejty (The Finally v Olomouci)

Shaqualyck | Články / Reporty | 23.03.2014

Vem dřeva kus, zapni si brus-ku a všechno si změř. Mig 21 a jejich Skejt bylo to první, co mi proletělo hlavou, když jsem se poprvé rozhlédl po nevšedním prostoru SF minirampy na Pasteurově ulici v Olomouci. Nepoužívaná cihlová hala, kterou parta nadšenců svépomocí proměnila v parádní doupě a manufakturu na prkna s malou u-rampou. Zvenku trochu připomíná legendární brněnskou Vlněnu, za rohem svítí pivní poutače baru Cobra. Jak půjde tohle prostředí dohromady s apartními botkami a elegantními kabátky šumperské shoegazové formace, jsem netušil, ale rád se nechávám překvapit.

Šlo to dohromady! Hra protikladů zafungovala a promotérské uskupení Dialog Crew (ač v okleštěném složení) zaslouží uznání za dobrý nápad. Nerad bych ale opomenul burácivý předvoj z Liberce. Stonerrockoví LRU odstartovali čtvrteční kytarový večer krátce před půl devátou a vůbec se s tím nemazali. Četné série melodických riffů porcovala destruktivní vlna hlukové psychedelie. Jako byste smíchali Brian Jonestown Massacre s Queens of the Stone Age. U Salvation se mi v hlavě dokonce rozsvítila kontrolka s nápisem Kurtizány z 25. Avenue. Na tuhle trojici jsem přišel zcela nepřipraven a s každou další odrážkou na setlistu mě to bavilo víc a víc. Zpěv mohl být o něco zřetelnější, ale na to, v jakých podmínkách se hrálo, odvedl zvukař skvělou práci. Potemnělou scenérii jen občas prosvětlil záblesk projektoru, který na graffiti pokrytou zeď promítal sugestivní obrázky laděné do šerých odstínů. Hudbě tma naštěstí nevadí a LRU sklidili za svůj výkon zasloužený potlesk.

Na The Finally si vzpomínám z Galerie U Mloka, kde před cca dvěma lety předskakovali Jasonu Orlovichovi, který tenkrát na Hanou zavítal coby Polite Sleeper solo. Tehdy ještě hráli ve třech, během vystoupení měnili nástroje a děsně připomínali kopírku The Jesus and Mary Chain. Léta letí a The Finally jsou zpět. A rozhodně nezaháleli. Pořád točí nástroje a postrádají přirozeného frontmana, ale už jsou čtyři (dva plus dvě) a navzdory řadě rozpoznatelných vlivů dokázali vytříbit vlastní zvuk. Krystalicky čisté kytary, dívčí jemnost vs maskulinní rock ‘n’ roll. Kontrast i symbióza. Jistě, inspirace by se dala vážit na kila a kupříkladu podobnost What’s in Your Head s Just Like Honey (už ten nástup kopáku a virblu) od zmiňovaných Jesus and Mary Chain je do uší bijící. Stejně tak Don’t B Scared připomene loňskou desku Fidlar zlehka šmrncnutou tvorbou The Love Me Nots. Zavedené písničkové postupy si však Finally dokázali přepracovat k obrazu svému, songy znějí osobitě, jsou hrané po svém a s nepředstíraným zápalem.

V hlavní roli je jednoduchý, ale o to účinnější rytmus a strhující drajv, který se vám okamžitě zaryje pod kůži. Kapela působí skromně, ale sympaticky. S Get Back zavzpomínali na ukradené nástroje, píseň „o broušení nožů“ věnovali pohnuté situaci na Ukrajině. Vrcholem koncertu byla Last Time, během níž si kytaristka Tereza bravurním riffem omotala rozjařené osazenstvo kolem prstu. Euforie a decibely. Dav v průběhu koncertu příjemně nabobtnal, jen na přídavek se pro pokročilou noční hodinu nedostalo. Venkovní vzduch voněl jarem a mně se odcházelo s příjemným pocitem. A taky s vědomím existence kapely, která na sobě setsakra mákla, vydala famózní nahrávku a právem se přihlásila o slovo, takže o ní teď budeme slýchat čím dál častěji. Máme radost? Kdo by neměl?

Info

The Finally + LRU
20. 3. 2014, SF Minirampa, Olomouc

foto © žakelýna

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Přátelství, co nestárne (Justice)

Kristina Kratochvilová 25.12.2024

Justice sice zestárli o jednadvacet let, v Max-Schmeling-Halle, kam jsme se přijeli podívat na show, kterou dovezou na Colours, to rozhodně vidět nebylo.

V samotách i v davu (Letní kapela)

Tomáš Jančík 15.12.2024

„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.

Sonda za obzor

Viktor Hanačík 11.12.2024

Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...

Čočkový dortík (Blixa Bargeld & Teho Teardo)

Viktor Palák 08.12.2024

Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.

Predĺžený víkend sónických rituálov (Next Festival 2024)

Richard Michalik 03.12.2024

Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.

Andalusian Crush (Monkey Week 2024)

Michal Pařízek 30.11.2024

Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...

Sonické prostory ve světle minimalismu (Sonda 2024)

Viktor Hanačík 28.11.2024

Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace