Václav Adam | Články / Reporty | 24.06.2022
Současná inkarnace Crime & the City Solution sice neoplývá tak zvučnými jmény, jako když jednu dobu téměř stínovali sestavu The Bad Seeds, ale úterní koncert dokázal, že skupina okolo ústřední dvojice Bronwyn Adams a Simon Bonney ze svého magnetismu mnoho neztratila.
Jádro setlistu bylo postaveno na jejich berlínském období, tedy znamenité trojici alb Shine, The Bride Ship a Paradise Discotheque, které doplnili dvěma kousky ze zatím poslední desky American Twilight a jednou exkurzí do hlubší minulosti: Six Bells Chime, notorickou známou z Wendersova filmu Nebe nad Berlínem. Přestože byla skupina vždy schopná napsat hitovky, které se vám vryly pod kůži, aniž byste toho později litovali, i naživo jsem si potvrdil, že mě více fascinuje jejich poetická poloha. Speciálně Bonneymu sedne čistý hlas a rozmáchlé deklamace mnohem víc než zaťaté rockové frázování.
fotogalerii z koncertu najdete tady
Vrcholem tak byla poměrně improvizovaná Steal to the Sea, u které jsem si uvědomil jistou spřízněnost Bonneyho s Edwardem Ka-Spelem či Davidem Tibetem (a pochopitelně Nickem Cavem), co se týče jejich dramatického přednesu. A taky že je to ojedinělý a pomalu vymírající fenomén - je totiž hrozně těžké zůstat v takové teatrální poloze uvěřitelný a balancovat na hranici excitace, aniž by člověk přepadl do trapnosti.
Celé vystoupení mělo jiskru a lehkost, což jsem u tak staré kapely nečekal. Po jednom jediném přídavku člověk litoval, že nezačali dřív místo zrušeného Huga Race a nestřihli si třeba kompletní skvostnou suitu The Last Dictator. Bonneyho stojan s texty vypadal, že skrývá ještě mnoho neodkrytých listů, ale podle všeho hrajou na tomto turné identické sety.
V pozvánce na jejich dva koncerty u nás zaznělo, že jde o svátek, když stejný týden tu vystoupí i Nick Cave, který je o víkendu na Metronomu. Toho jsem živě viděl sice jen v O2 areně před pár lety, ale Crime & the City Solution mě přesvědčili mnohem víc co do autentičnosti. Takže tím skutečným svátkem byl návrat Crime & the City Solution do Prahy po dlouhých dvaatřiceti letech, což mimochodem krásně vyšlo na den slunovratu.
Crime & the City Solution (aus)
21. 6. 2022 Lucerna Music Bar, Praha
foto © Fomas
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.