Dominika Prokopová | Články / Reporty | 16.06.2014
Po scéně bloumají čtyři postavy. Působí jako by něco hledaly. Chvíli to vypadá, že všichni totéž, chvíli zas, že každý něco jiného. Vysoký blondýn v šedém skoro obleku, o něco menší brunet v černém klobouku, krátkovlasá dáma v béžovém saku a hnědovláska ve vínových lodičkách s přezkou. Princ, myslivec, královna macecha a Sněhurka. Německý režisér Kai Ohrem je svedl dohromady, aby dle instrukcí rakouské spisovatelky Elfride Jelinek rozbili pohádku na tisíc kusů a pak dle švýcarského prozaika a básníka Roberta Walsera fantazírovali o smíření. Studio Hrdinů a jejich poslední premiéra sezony.
Notoricky známá pohádka o Sněhurce, ze které vyplývají jasná fakta. Sněhurka je ve všem nevinně, myslivec je zmanipulovaný dobrák, macecha mrcha a princ je zkrátka ten pravý. A co když ne? Že macecha žárlí na krásu své nevlastní dcery, to se stává, ale proč by si měla žena někoho brát jen proto, že šel náhodou kolem její rakve a políbil ji? Co když Sněhurka prince nechtěla, akorát se ji na to nikdo neptal? Ono je totiž možné, že princ byl trochu pomalejší, v nepravou chvíli výřečný a vlastně pošilhával spíš po paní matce než po slečně dceři. A myslivec, poblázněný touhou po královně, se ve slabé chvilce snad chtěl Sněhurky zbavit. Nakonec veškerá kolektivní vina dopadla na Sněhurčina bedra. A navíc to jabko... Tak jako sžírají lidské vnitřnosti staré křivdy, ničí Sněhurčiny útroby plesnivějící pozůstatky ovoce, které se stalo symbolem dědičného hříchu. Jablkem to začalo, jablkem to mělo skončit. Když ta holka přežije všechno... No a když to nejde po zlém, tak to může jít po dobrém. Pořád si ještě mohou všichni v klidu sednout a o všem si pohovořit jako lidé, kteří se náhodou potkali na nádraží. Skvělá scéna, kdy Sněhurka-terapeutka promlouvá o vzájemné důvěře nejprve k myslivci a poté ke všem přítomným. Věřím ti. Řekněte to! Máte na to?
Celé inscenaci dominuje Sněhurka - skvělá Ivana Uhlířová. Myslivec (Jiří Kniha) s princem (Kamil Švejda) jí zdatně sekundují, macecha (Marta Vítů) působí poněkud nevýrazně, což ale může být součástí její role blahosklonné madam. Role sedmi trpaslíků (přesněji šesti trpaslíků a jedné trpaslice) se zdatně zhostili dobrovolníci, se kterými Studio Hrdinů pro toto představení navázalo spolupráci. Za originální výpravou stojí Tereza Beranová a Patricia Talacko. Příkladem za všechny může být scéna, kdy si Sněhurka s myslivcem vyřizují účty s trpaslíky v zádech. Mezi tím, co se za nimi rýsuje stavba, která by mohla být vším od trpasličí sluje až po královský zámek, přihlížející princ a královna, kteří třímají v rukou dřevěné laťky, se stávají stromy – němými pozorovateli, zároveň však rámují celý absurdní obraz, který před diváky vyvstává.
Nezbývá než podotknout, že podobné pokusy o smiřování dobra a zla v pohádkových příbězích mohou být velice riskantní. Narušíme-li osvědčený černobílý kontrast odstíny šedi a odstartujeme vlnu hromadného odpouštění, mohla by nám také zbýt jen hromada kostýmů a rekvizit. A proto chcete-li, aby vaše děti ještě někdy usnuli, zachovejte jablko sváru alespoň někde. A až začnou snít, jděte filozofovat nad archetypy k Hrdinům.
Robert Walser / Elfride Jelinek: Sněhurka
Režie: Kai Ohrem
13. 6. 2014, Studio Hrdinů, Praha
Kristina Kratochvilová 25.12.2024
Justice sice zestárli o jednadvacet let, v Max-Schmeling-Halle, kam jsme se přijeli podívat na show, kterou dovezou na Colours, to rozhodně vidět nebylo.
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.