David Vo Tien | Články / Reporty | 08.10.2014
První, čeho si posluchač často všimne při živém poslechu někoho, koho do té doby znal jen z nahrávek, je rozdíl v hlase nebo celkovém zvuku. Srovnává, hledá ne/soulad. Dávno neplatí, rozhodně ne obecně, že studiová alba jsou napodobenina živého, možná by se hodilo říct organického vystoupení. Dost možná to funguje naopak. Něco zakonzervovaného je leckdy nemožné reprodukovat, zopakovat. A z koncertu se pak stává místo, kde skladby neožívají, ale dostávají osekanější, dekomponovanou podobu. Jako když chcete přijít na karneval za pistolníka, ale máte na sobě jen klobouk.
Ransom Notes. Výborný song na rozjezd. Typická očuchávačka, která zbytečně nevykládá moc karet, přesto hned padá eso. Vokál zní stejně dobře jako na desce. Jistota, práce s dechem, koncentrace. S vyššími tóny jde rukou nahoru, když protahuje tóny, natahuje prsty. Hlídá si dynamiku, diriguje hlas. Procítěně, ale zkušeně, do konce večera to SOHNovi neujede. Přesto jeho zpěv nepůsobí chladně nebo roboticky. Jak se ale postupně vyvíjí koncert, každá linka, sloka, refrén zní povědomě, textura ani dynamika hlasu se od desky neliší, až to vyvolává zlověstně známý pocit (Freudovo „unheimlich“). A to není míněno ani zčásti jako narážka na to, jestli SOHN používá či nepoužívá auto-tune.
Naopak to, co vytvářelo kontrast, co čišelo organičností, byla hudba. Basy zněly distorzovaně, místy se topily v subbassových močálech, zmutované o zrnitý vzorek, po kterém není na albu ani slechu. Ono to dává smysl, ve spojení s vysokou hlasitostí vystoupení nabývá fyzického a agresivního rázu, není hybnější síly než dunivých spodků. Těla se vlní. Melodické linky kláves a houpavé rytmy vokálních samplů nasekaných do beatů, tu a tam bubínky, obroučky, claphandy místo snareu. Christopher Taylor je na pódiu doprovázen dalšími dvěma hudebníky, kteří jsou schovaní v ústraní, a každý se vynoří ze tmy, až když stroboskopy kopírují klávesová arpeggia. Intimní osvětlení, před kterým se syn (SOHN – německy syn) skrývá ve své kápi. Kroutí se do rytmu ještěřími pohyby.
Co z alba nezaznělo? Snad jen skladba Fool, která by do setu zapadla jak ručka do sametové rukavice, s výbušnou kadencí basy a aquatickými pady. Těžko vybírat s jedinou deskou, jejíž stopáž končí na čtyřiceti minutách, což může být pro fanoušky nesporné plus, nikdo není ochuzen o „tu svoji“. Jen Aid Kid se mohl dočkat vřelejšího přijetí, na domácí, natož pražské půdě není žádným nováčkem. Třeba před Arms And Sleepers dostal větší prostor a rozhodně před ním nezela taková propast.
SOHN (uk) + Aid Kid
6. 10. 2014, MeetFactory, Praha
foto © Kateřina Motýlová
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Viktor Hanačík 07.11.2024
Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.